2011-10-08, 18:28
Medlem
Tänkte på morgonen när man vaknar ska man ta sin första snus så känner man inte riktigt att man blir (snusfull) alltså får ett kick av nikotinet och det som gör att jag börja fundera på saken är att om jag tar en morgon cigarette så känner jag att man får ett kick av nikotinet, hur kan det här stämma, för vad jag vet så är en snus= 5 cigaretter. Ligger det i att man tar upp nikotinet ur en cigarette snabbar ? eller finns det nå andra förklaringar ?
Citera
2011-10-08, 18:38
Medlem
Jag känner i alla fall av den
Citera
2011-10-08, 19:36
Medlem
Titus pollos avatar
Beror väl på hur länge man snusat? Någon kick efter 20 års snusande kan jag inte påstå att jag får längre. "kicken" fick jag väl kanske de första månaderna när jag började snusa. Då snurrade det gött i huvudet. Nuförtiden är det bara så att man måste bara ha en prilla för att det är gott. Men visst sker det ju en dopaminutsöndring av nikotin så nån slags kick är det ju fortfarande, bara att man (jag iaf) inte känner den på samma sätt.
Citera
2011-10-08, 19:50
Medlem
tuffgongs avatar
Själv så får jag den dära känslan av att allting "lugnar" ner sig och man piggnar till och känner sig redo för arbete, sen så blir den en skän känsla i underarmarna och smalbenen :S

Men jag e nöjd med mitt snus
Citera
2011-10-08, 19:58
Medlem
Helt okvalificerad gissning, man kan det inte vara så att när man röker så får man i sig en viss mängd nikotin under en kort stund vilket kan leda till kicken på morgonen?
Citera
2011-10-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromOuterSpace
Helt okvalificerad gissning, man kan det inte vara så att när man röker så får man i sig en viss mängd nikotin under en kort stund vilket kan leda till kicken på morgonen?
Har för mig det också.
Citera
2011-10-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Beror väl på hur länge man snusat? Någon kick efter 20 års snusande kan jag inte påstå att jag får längre. "kicken" fick jag väl kanske de första månaderna när jag började snusa. Då snurrade det gött i huvudet. Nuförtiden är det bara så att man måste bara ha en prilla för att det är gott. Men visst sker det ju en dopaminutsöndring av nikotin så nån slags kick är det ju fortfarande, bara att man (jag iaf) inte känner den på samma sätt.
Kan nog inte hålla med dig att det beror på hur länge man har snusat för det är väl ingen skillnad på nikotinet i en cigg än det är i en snus, dock så är det ju mer nikotin i en prilla än vad det är i en cigarette. Jag har snusat i 6 år nu har jag för mig och jag får aldrig någon kick av snus(förutom när jag började) bara om jag tar en extra sterk om jag inte har snusat nån timme. Men cigarette på morgonen blir jag "yr" av.
Citera
2011-10-09, 13:34
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qMi
Tänkte på morgonen när man vaknar ska man ta sin första snus så känner man inte riktigt att man blir (snusfull) alltså får ett kick av nikotinet och det som gör att jag börja fundera på saken är att om jag tar en morgon cigarette så känner jag att man får ett kick av nikotinet, hur kan det här stämma, för vad jag vet så är en snus= 5 cigaretter. Ligger det i att man tar upp nikotinet ur en cigarette snabbar ? eller finns det nå andra förklaringar ?
Nikotinet i en cigarett når hjärnan på någon sekund efter ett bloss, vilket ger en snabb och stark "kick". Nikotinet i snus tar längre tid (några minuter) att nå hjärnan och verkar istället en längre tid i en lägre koncentration.

Jämförbart är nikotinmängden en rökare och en snusare absorberar likvärdiga, men peaken och tiden som nikotinet ger effekt skiljer dem åt.
Citera
2011-10-13, 23:31
Medlem
Jamaicabananers avatar
Ammoniaken gör så att nikotinet tas upp fort av bara fan. Lunga-blod-hjärna går lite snabbare än munslemhinna/hals-blod-hjärna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in