Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-08, 17:03
  #1
Medlem
tempuzs avatar
Har nu i år börjat studera på högskolenivå och känner att en bärbar dator är något som man skulle ha ganska bra nytta av.
Så har börjat fundera på om en Macbook air är något som man kanske skulle skaffa sig. Själv har jag aldrig ägt eller använt mig av mac, men av vad jag hört så verkar i princip alla som äger en mac älska dom. Men sen var det ju det med priset... Jämfört med en pc så är ju Mac minst dubbelt så dyrt, så undrar om en Macbook air verkligen är värd pengarna?

Så vad säger ni, ska man köpa sig en mac för första gången eller helt enkelt fortsätta med det billigare alternativet pc?
2011-10-08, 17:10
  #2
Medlem
(Min högst subjektiva åsikt)

Ja, mac är i de flesta fall betydligt dyrare än prestandamässigt motsvarande PC.
Macbook-datorerna är mycket prisvärda. Man får väldigt mycket för pengarna.
__________________
Senast redigerad av Toett 2011-10-08 kl. 17:12. Anledning: felskrivning
2011-10-08, 17:25
  #3
Medlem
p9s avatar
är det värt pengarna att köpa i en mac? - Ja
Varför? Apple använder som sagt dyrare komponenter än de vanliga PC tillverkarna.
Visst en del enterprise liknande modeller från tillverkare håller samma mått som apples produkter, som
Lenovo och fujitsu siemens.

är det värt pengarna att köpa en macbook air? - nej, absolut inte enligt mig.
därför att du har begränsat med hårddiskutrymme, långsamma komponenter. De nyare modellerna har blivit mycket bättre. Men en jobbdator enligt mig, håller macbook air inte måttet ännu.
I så fall skall denna komplettera en macbook pro eller en mac pro.
__________________
Senast redigerad av p9 2011-10-08 kl. 17:29.
2011-10-08, 17:31
  #4
Medlem
MacBook Pro är bättre, så om du inte är helt såld på att Air är så smal så ska du köpa en Pro.
2011-10-08, 17:38
  #5
Medlem
Fernets avatar
Jag har alltid hävdat att Mac är ett mycket billigare alternativ. Mycket billigare!
All hårdvara finns med. Du behöver inte köpa till något.
Alla "normalprogram" finns med från början. Apples motsvarande Office följer med, plus foto och film redigeringprogram etc.
Tittar du på "trasigstatistik" håller, särskilt laptop, generellt längre om den heter Apple.
Och sist men inte minst: du sparar tid! Och som du vet, tid är pengar.
Du slipper starta om. Du slipper starta över huvud taget. Du sätter på den när du köper den och stänger av den när du gör dig av med den och däremellan startas den bara om vid systemuppdateringar. Du slipper tidsödande upp och nerdateringar, extra installationer för att inte tala om hela viruseländet osv osv. Istället för något som hela tiden kräver din support får du något som hela tiden står stand by för att GE support.
Att den sedan är SSD gör ju att det är en extra snabb Mac.

Vad gäller priset på just Air är det även så att den är så billig att PCmakarna inte kan hänga med.
Se här: http://www.appleinsider.com/articles...r_pricing.html
2011-10-08, 17:50
  #6
Medlem
Koddmongots avatar
Inget tillverkat av Appl£ är värt pengarna. Möget säljs för överpriser, det finns dessutom sånt som är bättre.
2011-10-08, 18:04
  #7
Medlem
zodiac08s avatar
Jag hade en Macbook Pro 15" innan, visst grym maskin med massor av kraft. Dock vägde den för mycket.

Just nu har jag en Macbook Air 13" med 256GB SSD disk, sjukt bra dator! har aldrig varit så nöjd med ett inköp. Den startar på under 10sek, alla program "känns redan öppna" när man öppnar dom - om du förstår hur jag menar.

Ska du spela ska du inte välja en Apple produkt alls, kör på Windows isåfall.

Håller du på med lite mer professionella saker, bildbehandling, ordbehandling, video, programmering osv så är Macbook Air det rätta valet.

Jag har aldrig upplevt problem med att datorn "bara" har en i5:a på 1.7 Ghz, vad gör ni mer era datorer där ni behöver mera kraft?

Största fördelen med Air:en är batteritiden, jag går hemifrån på morgonen utan laddare. När jag kommer hem så laddar jag under natten. Det gör att min totala packning till jobbet har sjunkit med över 2kg - det känns!

Fundera över vad du ska använda datorn till, är det allt förutom spel så välj Macbook Air
2011-10-08, 18:14
  #8
Medlem
tempuzs avatar
Spel har jag redan en pc som klarar det mesta på max, så spel är inget jag bryr mig så jätte mycket om när det gäller macen.
2011-10-08, 18:21
  #9
Medlem
DIdes avatar
Macbookair är kanon. Vi har ett par stycken och en ipad. Kanon att släpa omkring överallt i hemmet.
Frukostbordet, toan, vardagsum, sängen eller koppla in i bion för att köra filmer från delad hårddisk i airport extremen till projektorn. Helt enkelt kanonbra ( och snygg vart man än lägger ifrån sig den).
2011-10-08, 18:25
  #10
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot
Inget tillverkat av Appl£ är värt pengarna. Möget säljs för överpriser, det finns dessutom sånt som är bättre.

Det är la ingen skillnad i pris heller. Såg just en annons för Bärbara PC med i princip samma skit och de kostade alla ungefär lika mycket och då får du crapwindows också.
2011-10-08, 18:32
  #11
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Macbookair är kanon. Vi har ett par stycken och en ipad. Kanon att släpa omkring överallt i hemmet.
Frukostbordet, toan, vardagsum, sängen eller koppla in i bion för att köra filmer från delad hårddisk i airport extremen till projektorn. Helt enkelt kanonbra ( och snygg vart man än lägger ifrån sig den).
hehhehe, toan FTW! Många tycker att toaletten är tabu för underhållning(antagligen för att man kan få avföring på händerna).
Jag surfar överallt, på toan också!
2011-10-08, 19:15
  #12
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Vilken PC för halva priset skulle motsvara en Macbook Air menar ni?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback