Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-10, 16:58
  #145
Medlem
BullensPilsners avatar
Blot tro och offer. Den är bra.
https://biblioteket.stockholm.se/titel/820151
Citera
2020-07-10, 17:13
  #146
Medlem
Pastellfisks avatar
Som någon ovan skrev så känns de "samfund" som finns idag som lajvande. Om något kan man möjligen se vår fornnordiska religion som en källa till kunskap och råd.

Den växte, i motsats till de abrahamitiska religionerna, fram som ett svar på de lokala omständigheter som rådde här i norr. Detta skulle jag vilja påstå är anledningen till att många traditioner sprungna ur asatron fortfarande lever kvar, om än ordentligt omstöpta.

Jag bär själv en hammare kring halsen och kommer ge mina barn detsamma. Inte så mycket av religiösa skäl utan för att det tillhör vårt gemensamma förflutna och arv.
Citera
2020-07-10, 17:22
  #147
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Hur menar du nu?

Att det förmodligen är lättare att bli kristen eller söka sig till någon av dom större trosuppfattningarna.
Citera
2020-07-10, 17:40
  #148
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Svensk folktro med troll, vättar, skogsfru, smörja skålgropar, alfer, julfirande, julöl, julkärve och midsommarafton, det är levande tro som direkt härstammar från hedendomen.

Hedendomens riksblot som sköttes av kungen dog ut när kung Blot-Sven mördades av kristna på 1080-talet, men den folkliga hedendom som folk ägnade sig åt hemma dog aldrig riktigt ut. Folktron lever fortfarande kvar hos många och den är hednisk.

Visst, de gamla sederna levde kvar länge, särskilt på landsbygden. Jag hade en släkting som blev mycket sjuk i mässlingen som barn. Föräldrarna tog honom då till en klok gumma, som drog honom genom en smord rot ute i skogen.

Men vad jag menade var att den organiserade hedendomen dog ut redan för tusen år sedan, och vi vet nästan ingenting om dess riter, offer, högtider och ceremonier. Försök att återskapa detta blir i bästa fall en gissning.

Det närmaste vi kan komma en förståelse av den gamla hedniska tron är förmodligen genom att läsa Rigveda, som går tillbaka på samma uråldriga indoeuropeiska traditioner.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2020-07-10 kl. 18:11.
Citera
2020-07-12, 09:47
  #149
Medlem
Mogrens avatar
Tor och Oden verkar betydligt mer sympatiska än Jesus och hans psykotiska farsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback