Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-07, 12:44
  #1
Medlem
Danoms avatar
Fan va dyrt det har blivit med Quinoa!

På Willys så försöker dom ta 34 kr för 500 gram! På Maxi är det ännu dyrare.
Varför har priserna ökat explosionsartat och vart kan man få tag i Quinoa billigt?
Citera
2011-10-07, 12:52
  #2
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danom
Fan va dyrt det har blivit med Quinoa!

På Willys så försöker dom ta 34 kr för 500 gram! På Maxi är det ännu dyrare.
Varför har priserna ökat explosionsartat och vart kan man få tag i Quinoa billigt?


Priserna har okat explosionsartat eftersom det ar brist pa Quinoa. Evo Morales (Presiden i Bolivia) jobbar hart pa att fa bolivianer att ata mer quinoa, plus att efterfragan i USA okat radikalt.

Finns en bra artikel har:

http://www.dn.se/ekonomi/quinoa-rena...olivias-bonder

Men 68 kronor kilot ar val anda billigt?
Citera
2011-10-07, 13:18
  #3
Medlem
Danoms avatar
Tack för ett bra svar! Att det blivit så extremt populärt visste jag inte, men det är bara hoppas på att fler börjar odla det och det lär väl hända med såna här priser.
Citera
2011-10-07, 14:13
  #4
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danom
Tack för ett bra svar! Att det blivit så extremt populärt visste jag inte, men det är bara hoppas på att fler börjar odla det och det lär väl hända med såna här priser.


Kanske...men Morales har lite speciella ideer om att bonderna dar skall odla for inhemsk konsumtion, inte export. Plus att all form av utveckling nar det galler odlingsteknik i stort sett star stilla, da bolivia har svara ekonomiska problem. Det ar sydamerikas fattigaste land, och det sager ju en del.

Skall for ovrigt dit nasta ar, for att gifta mig, sa jag kan ju kolla in odlingarna...
Citera
2013-12-15, 20:01
  #5
Medlem
Holisistics avatar
Jag har börjar äta quinoa nästan varje dag vilket blir dyrt i längden jämfört med exempelvis ris.

Det är väldigt konstigt att de största förpackningarna bara är 500gram.

Någonstans måste det finns storpack till bättre priser. Men var!?
Citera
2013-12-15, 20:48
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2013-12-21, 11:48
  #7
Medlem
Tips på större förpackningar uppskattas verkligen!!
Citera
2016-08-08, 02:24
  #8
Medlem
Jag undrar också var man kan köpa billig Quinoa. Jag förstår inte varför priset är så högt i Sverige när priserna rasar i övriga världen. När efterfrågan var som störst så kostade Quinoa 6-7 dollar per kilot. Då var det ett fåtal ställen som odlade denna gröda och efterfrågan var större än tillgången.

Idag är det över 50 länder som exporterar Quinoa, varav priset har gått ner till 2 dollar per kilot. Här i Sverige så kan Quinoa kosta så mycket som 160 kronor kilot (ca. 18 dollar).

Quinoa odlas i hela europa, så det borde gå att köpa 25 kilos säckar till bra pris.
Citera
2017-09-29, 17:14
  #9
Medlem
Quinoa 500G - 49,95KR

Ett sånt paket går på två-tre dagar om man tillagar 2.5dl(~250gram) per gång/per dag

Ska man äta nyttigt i en månad blir det 750:-, om man köper ett paket varannan dag. Det var inte så dyrt ändå, folk som röker/snusar betalar 50:- varje dag och klarar sig.

Det verkar varken ha gått ner i pris eller gått upp i storpacks påsar att köpa och det är 2018 om två månader.

Orientaliska affärer, någon som vet om de har billigare pris på Quinoa?
Citera
2017-10-09, 23:55
  #10
Medlem
SpritJannes avatar
https://www.matspar.se/kategori/quinoa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback