Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-06, 17:38
  #1
Medlem
I det nya avsnittet av "Det Okända" berättar Pierre Hesselbrandt med häpnadsväckande precision händelser och personliga saker om dom som han besöker:

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid...ideoid=2073115

Det måste ligga något bakom hans exakthet om nu inte hela programmet är uppgjort och man bluffar.
Men vad kan det vara? Är det avlidna som Pierre är i kontakt med, är det döda personer som han pratar med? Bibeln är i alla fall tydlig med att söka sådan kontakt är en stor synd:

"Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig." (5Mose 18:10-12 Bibel2000)

Det finns många frågetecken och oklarheter om det nu skulle vara döda människor, t.ex. varför dom gömmer sig och gör en massa ont, och varför det behövs en människa som leder dom till ljuset, varför finns det inte andra andevarelser som tar hand om det. Varför måste Pierre kalla på andens "föräldrar eller någon" som kommer och hämtar personen, varför är människans inblandning i det här så magiskt och nödvändigt?

Sådana här verksamheter tycker jag däremot stämmer på onda andar/fallna änglar som försöker vilseleda. Dom njuter av människans uppmärksamhet och därför bedrar för att kunna vara människor nära:

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet - de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem." (2Thess 2:9-10 Bibel2000)

Det är också förklaringen till att det finns så mycket olika andliga verksamheter som människor håller på med och tror på, t.ex. en del i kristenheten som anser sig hålla på med helbrägdagörelser genom tungotal och långa seanser, eller New Age med helande kristaller, eller människor som tror på UFO:n. Och dom flesta om inte alla religioner går ut på att med ritualer och mässor komma närmare sin gud för att kanske kunna prata med honom, men där det i själva verket är kontakt med demoner/fallna änglar.

Att det är så många som tror på olika saker är inte konstigt, eftersom bibeln säger:
"hela världen ligger i den Ondes våld."(1Joh 5:19 Bibel2000)

I programmet är det alltså från demoner som medierna får sin information från, därför är det inte alltid så tydligt. Och ofta får dom information om vad familjen har pratat om tidigare, det bekräftar mediet i det här programmet. Demonerna är andliga och kan höra vad människor säger och se vad dom gör, detta använder dom sedan när mediet kommer på besök. Och eftersom dom levt sedan första människan skapades, så har dom kunskaper om människor som bott där tidigare.

Hur ska man hitta naturliga förklaringar och argument som förklarar det Pierre får fram? T.ex. Sten och Stens son som hans farfarsfar och farfar hette, hunden som hette Bessie och första hästen som hette Maja som är borta och mycket annat.
Citera
2011-10-06, 18:06
  #2
Medlem
Graspars avatar
Varför skulle fallna änglar vara rimligare än att programmet är uppgjort och dom bluffar? Jag menar, cold reading och lite kreativitet när dom klipper ihop programmet verkar betydligt rimligare.
Citera
2011-10-06, 19:04
  #3
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Varför skulle fallna änglar vara rimligare än att programmet är uppgjort och dom bluffar? Jag menar, cold reading och lite kreativitet när dom klipper ihop programmet verkar betydligt rimligare.
Kan bara instämma, det här är tämligen pinsamma program för att locka tittare och sälja reklam. No more, no less.

Fallna änglar finns knappast, snarare är det människor som betett sig ondskefullt och får möjlighet att återgälda sina grova synder genom ett nytt liv, kanske i sämsta tänkbara förhållanden.
Citera
2011-10-06, 19:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Varför skulle fallna änglar vara rimligare än att programmet är uppgjort och dom bluffar? Jag menar, cold reading och lite kreativitet när dom klipper ihop programmet verkar betydligt rimligare.

Därför att cold reading och lite kreativitet vid klippning förklarar inte att han kommer fram till farfar som hette Stensson, hunden som hette Bessie och första hästen som hette Maja, till exempel. Bara dom tre sakerna gör det osannolikt med "cold reading och lite kreativitet vid klippning".

Förklara i så fall hur han kunde komma fram till dessa namn med cold reading eller hur dom har klippt kreativt.

Dessutom ville han inte se på personerna, så cold reading utesluts. Det verkar som att du inte kollat på programmet innan du uttalade dig?
Citera
2011-10-06, 19:42
  #5
Medlem
Tror som föregående att det hela är uppgjort!

Om det nu skulle vara "på riktigt" så tror jag inte att de fallna änglarna hade valt att visa sig genom ett program på 4:an. Visste du att det finns en belöning på det miljontals kr till den som kan bevisa att det övernaturliga/paranormala finns?

Jag tror att det finns, men är inte dummare än att förstå att de(fallna änglarna) aldrig kommer att ge sig tillkänna offentligt. Som i tv4 t.ex.

Däremot är jag fullt övertygad om att de plågar människor bakom kulisserna så att säga. Och även att de kan föreställa sig som en avliden släkting, även svara på sådant som bara just den släktingen kunnat svara på.
Citera
2011-10-06, 19:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Kan bara instämma, det här är tämligen pinsamma program för att locka tittare och sälja reklam. No more, no less.

Kollade du på programmet?

Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Fallna änglar finns knappast, snarare är det människor som betett sig ondskefullt och får möjlighet att återgälda sina grova synder genom ett nytt liv, kanske i sämsta tänkbara förhållanden.

Vad menar du här? Det låter motsägelsefullt att du dissar programmet men ändå tror det handlar om människor som fått nytt liv?
Citera
2011-10-06, 19:53
  #7
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Därför att cold reading och lite kreativitet vid klippning förklarar inte att han kommer fram till farfar som hette Stensson, hunden som hette Bessie och första hästen som hette Maja, till exempel. Bara dom tre sakerna gör det osannolikt med "cold reading och lite kreativitet vid klippning".

Förklara i så fall hur han kunde komma fram till dessa namn med cold reading eller hur dom har klippt kreativt.

Dessutom ville han inte se på personerna, så cold reading utesluts. Det verkar som att du inte kollat på programmet innan du uttalade dig?


Okej, hot reading då. Eller all out fake. Detaljerna är ovesäntliga.. Grundpoängen är att det är ett underhållningsprogram och inte en dokumentär, tv4 är väldigt tydliga med det i sitt uttalande i granskningsnämnden.

"Det okända är ett underhållningsprogram om ockulta företeelser som har en trogen publik som får anses vara väl införstådd med den blandning av fiktion och verklighet som förekommer i programmet."
__________________
Senast redigerad av Graspar 2011-10-06 kl. 20:06.
Citera
2011-10-06, 20:25
  #8
Medlem
qdqdqs avatar
Det är ganska mycket och jag är rätt trött, men väldigt informativt om du undrar över mediums förmågor. http://www.youtube.com/watch?v=Xswt8B8-UTM del 1 av 6.
Citera
2011-10-07, 00:09
  #9
Medlem
Ringarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Därför att cold reading och lite kreativitet vid klippning förklarar inte att han kommer fram till farfar som hette Stensson, hunden som hette Bessie och första hästen som hette Maja, till exempel. Bara dom tre sakerna gör det osannolikt med "cold reading och lite kreativitet vid klippning".
Förklara i så fall hur han kunde komma fram till dessa namn med cold reading eller hur dom har klippt kreativt.
Dessutom ville han inte se på personerna, så cold reading utesluts. Det verkar som att du inte kollat på programmet innan du uttalade dig?

Du har helt rätt i att Pierre Hesselbrant med största sannolikhet inte använder cold reading.
Jag har följt Det Okända under många år eftersom jag är intresserad av just psykologiska trick, och det är i regel tydligt att de andra medierna använder ovan nämnda teknik (ett nästan pinsamt exempel är avsnittet den 26:e september där Lena Ranehag ska hjälpa en tant med en spökande säng, men inte ens nämner något relaterat till sängen förrän programledaren till slut tvingas peka ut den).

Så är dock inte fallet med Pierre. Eller inte alltid, rättare sagt. Mitt bland skolboksexempel som ”en man som gick bort med smärta i bröstet” och ”hon visar mig bokstaven A”, kan han plötsligt komma med klockrena avläsningar. Han vet folks andranamn, efternamn och till och med vad deras bortgångna djur hette. Vad hände med mediernas ständiga försvar om att andarna inte kan vara så tydliga? Pierre måste väl ha sällsynt mäktiga förmågor?

Knappast. I stället för att försöka lista ut hur en cold reader kan fram så precis information, så borde man fråga sig hur en vanlig Svensson skulle få fram den. Själv skulle jag be om ett toalettbesök och plocka fram min smartphone. Även om jag inte vet var jag ska i förväg, så är det inga problem att hålla koll på skyltarna och gatunumret när man väl är där.

Med adressen i minnet tar det ett par sekunder att knappa in sig på ratsit och få fulla namn på alla i hushållet.
Hur han kunde veta att hans farfar hette Stensson i efternamn? Mannen i hushållet heter Andreas Stensson. Vilken slutledningsförmåga!

Djuren då? Det har ju aldrig hänt förut att någon fått fram namnen på så många djur! Det kan man väl knappast hitta på ratsit?
Nej, det är klart. Men som ett lustigt sammanträffande så har paret en egen hemsida, som man av ett lustigt sammanträffande får fram om man googlar Chatrin Stenssons namn. Och som av ett lustigt sammanträffande råkar de ha skrivit ned namnen på alla sina djur på hemsidan!

Här kan man exempelvis läsa lite om Chatrins ögonsten Maja: http://www.stallmayday.se/21960848
Eller lite om Andreas häst Bautis: http://www.stallmayday.se/21960831

Märkligt att Pierre (för första gången, av hans egen förvåning att döma) får kontakt med så många djur när han råkar vara hos en familj som har en hemsida med namn och bakgrundsbeskrivning på levande och bortgångna djur!

Det kan vara andar, demoner eller kanske självaste Gud. Eller så är Pierre Hesselbrandt en bluff med en smartphone.
__________________
Senast redigerad av Ringarna 2011-10-07 kl. 00:24.
Citera
2011-10-07, 10:45
  #10
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kollade du på programmet?

Vad menar du här? Det låter motsägelsefullt att du dissar programmet men ändå tror det handlar om människor som fått nytt liv?
Nej men jag har sett flera liknande program och alla är ju knasiga. Kontakter med döda människor som skakar sängar och allt vad de påstås göra är hjärnspöken hos lättmanipulerade individer.

Du missförstod nog mitt inlägg om människor som fått nytt liv. Dessa är inga "levande döda" som i programmet utan riktiga människor som fått en ny chans att leva och i bästa fall enligt de önskemål Jesus vill att vi följer.

Mvh Carlstad
Citera
2011-10-07, 11:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det är ganska mycket och jag är rätt trött, men väldigt informativt om du undrar över mediums förmågor. http://www.youtube.com/watch?v=Xswt8B8-UTM del 1 av 6.

Nja, är det informativt? Jag ska kolla senare, men jag har sett Derren Browns egna serie om det här, och han förklarar inte hur det går till i alla lägen.
T.ex. finns det ett exempel i serien där han ska gissa vad en kvinna ritar i ett annat rum, men han förklarar aldrig hur han gör, och då är den bevisföringen emot övernaturliga förmågor helt värdelös.

Jag började kolla på första delen, och det han sade där kan inte förklara det som händer i senaste delen av Det Okända. Han pratar t.ex. om cold reading, men hur kan Pierre göra en cold reading på personer som inte ens finns på plats, jag tänker på det första han gör är att gå till stallet och visar platsen där det har hänt något, om det nu inte är att han gör en cold reading på hästen, för han säger att hästen säger detta
Citera
2011-10-07, 11:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Okej, hot reading då. Eller all out fake. Detaljerna är ovesäntliga.. Grundpoängen är att det är ett underhållningsprogram och inte en dokumentär, tv4 är väldigt tydliga med det i sitt uttalande i granskningsnämnden.

"Det okända är ett underhållningsprogram om ockulta företeelser som har en trogen publik som får anses vara väl införstådd med den blandning av fiktion och verklighet som förekommer i programmet."

Om jag kommer ihåg det rätt så var det chefen för Tv4 som sade det här, inte dom inblandade i programmet. Och det är självklart chefen säger så, hur skulle det uppfattas om han sade något annat?

Och vad menar han egentligen är fiktion och vad är verklighet? Är deras gissningar om vilka personer dom får kontakt med fiktion, men kontakten dom får en verklighet, till exempel?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback