2011-10-06, 01:10
Medlem
Pirreboys avatar
Yes box. Boys här har ni en ruskigt orolig 19 åring. Haft skiten i 4 år. De hela började
när jag mådde riktigt dåligt och låg och kollade på filmen Crank. Och när filmen var slut
Fick jag nån helt sjuk känsla. Jag blev orolig och jävligt rädd. Trodde jah skulle dö
Mitt hjärta drog igång utav helvete och låg säkert i 300 puls och jag kutar upp till
mamma och säger att nu dör jag. Och ambulansen hämtar mej och kollar hjärtat
Och säger att allting är bra. De var så allting började,. Efter de tränade jah väldigt mycke
på ett behandlinghem. Låg i sängen varje natt och trodde jah skulle dö då jah tyckte
hjärtat gick långsamt och höll på att stanna. Jag sprang upp till personalen ett dussintals gånger.
Och nu har jah gått och oroat mej för mitt hjärta hela tiden. De har hänt då jah tränat hårt
Att jag får några helt sjuka hjärtrusningar då hjärtat sticker iväg helt och håller,.
Min teori är att de kommer för att jag oroar mej när jag tränar och samtidigt får världens panik ångest.
Men nu känner jag extraslag ofta att hjärtat kommer helt ur balans ibland och slår hej vilt.
Och jag har HELA tiden en kvävningskänsla om halsen. Jah känner mej nästan alltid yr och snurrig.
De känns nästan som jah inte kan andas. Och så fort pulsen går upp. får jag svårt att andas.
de känns tungt och hjärtat slår väldigt hårt. Och detta händer väldigt ofta under tränings ochså.
Jag känner verkligen att musklerna inte är trötta men hjärtat och andning är helt galen.
Händer väldigt ofta att jah får obehag i bröstet att hjärtat dunkar till ruskigt hårt när jag böjer mej frammåt ibland. Och jah måste sova på vänstra sidan annars tror jah att jah dör.
Har tagit ekg 4 gånger och läkare har lyssnat på mitt hjärta. Och ingenting. Frisk som en nötkärna.

Men nu till frågan.

Kan man verkligen känna tyngd i bröstet , svårt att andas, andfåddhet , hjärtklappningar, hjärtrusningar smärtor i bröstet och trånghets känsla i bröstet på grund av Panikångest???.

Mvh Mr hyppo
Citera
2011-10-06, 01:14
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirreboy
Kan man verkligen känna tyngd i bröstet , svårt att andas, andfåddhet , hjärtklappningar, hjärtrusningar smärtor i bröstet och trånghets känsla i bröstet på grund av Panikångest???.

Det är ju det som liksom är vitsen med panikångest, eller rättare sagt en av effekterna.
Citera
2011-10-06, 01:16
Medlem
Pirreboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Det är ju det som liksom är vitsen med panikångest, eller rättare sagt en av effekterna.

Men att hjärtat slår över maxpuls.? De känns riktigt obehagligt när de stormar iväg.
Men de kan alltså utlösa de ?
Citera
2011-10-06, 01:20
Medlem
Amarths avatar
Ja det kan man. Har upplevt allt du nämnde förutom "svårt att andas". Olika för dom flesta. 19 åringar har inte hjärtproblem om du inte har haft det i tidig ålder.

Varje natt när jag ska sova tror jag att hjärtat stannar men orsaken till att jag upplever det är pga stress. Fick ett stressigt år efter att jag fick panikångest när jag rökte på för första gången. Trodde att jag hade hjärtklappning och samma som du gjorde ringde ambulans, och när dom kollade min puls var det normal.

Boka till BUP nu när det är gratis för dig. Dom kan hjälpa dig med din ångest.
Senast redigerad av Amarth 2011-10-06 kl. 01:26.
Citera
2011-10-06, 16:00
Medlem
Citat:

Tro mig, detta har varit en riktig plåga för mig - alla dessa symptom (mer därtill) hade jag i olika omgångar, periodvis.
Trodde jag hade diverse allvarliga sjukdomar och det bidrog till förvärrade symtom..
Trodde att mina lungor skulle kollapsa, att min hals var på väg att kollapsa, att mitt hjärta var på väg att kollapsa.
Jag gjorde två EKG:s på två olika platser, inget hittades.

Med vetskapen att testerna inte visat ett endaste fel på dig så måste du ha det i tankarna när symtomen kommer. Fnys åt dom och ignorera - så länge du inte kräks det vill säga.
Citera
2012-12-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumbag
Tro mig, detta har varit en riktig plåga för mig - alla dessa symptom (mer därtill) hade jag i olika omgångar, periodvis.
Trodde jag hade diverse allvarliga sjukdomar och det bidrog till förvärrade symtom..
Trodde att mina lungor skulle kollapsa, att min hals var på väg att kollapsa, att mitt hjärta var på väg att kollapsa.
Jag gjorde två EKG:s på två olika platser, inget hittades.

Med vetskapen att testerna inte visat ett endaste fel på dig så måste du ha det i tankarna när symtomen kommer. Fnys åt dom och ignorera - så länge du inte kräks det vill säga.

Jag har haft samma grej och jag vet hur tufft det är att gå igenom men jag lovar dig en sak ditt hjärta är det inget fel på. Vissa människor får lev med detta hela livet tyvärr då det inte går att få bort om man inte går på massa tunga lugnande mediciner förstås. Men det är inget liv att lev så, lär dig att bara acceptera att det blir så och även om du blir rädd så tänk att detta har hänt innan och jag lever ju än. Gör så hela tiden och det kommer dröja länge innan det blir bättre men en dag kommer kunna ta det för vad det är och då blir du automatiskt lugnare. Du kan åka in tusen och åter tusen gånger till läkaren och du kommer få samma svar "det är inget fel på dig" så börja vänka dig vid det så kommer du kunna leva med det helt enkelt. Sköt om dig nu och ta hand om dig så ser du att inom sin tid så slipper du oroa dig alltför mycket över detta.
Citera
2012-12-14, 12:23
Medlem
Jag har fått tampas med detta och det gick gradvis över, speciellt när jag kom underfund med att det verkligen inte är hjärtfel det handlar om. Om du fokuserar på hjärtslagen och konstant kollar din puls och så kommer du bara att öka på din känslighet och bli helt tossig. Tvinga istället dig själv att ignorera det så kommer det bit för bit försvinna.
Citera
2012-12-14, 15:12
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2012-12-16, 17:56
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Yes box. Boys här har ni en ruskigt orolig 19 åring. Haft skiten i 4 år. De hela började
när jag mådde riktigt dåligt och låg och kollade på filmen Crank. Och när filmen var slut
Fick jag nån helt sjuk känsla. Jag blev orolig och jävligt rädd. Trodde jah skulle dö
Mitt hjärta drog igång utav helvete och låg säkert i 300 puls och jag kutar upp till
mamma och säger att nu dör jag. Och ambulansen hämtar mej och kollar hjärtat
Och säger att allting är bra. De var så allting började,. Efter de tränade jah väldigt mycke
på ett behandlinghem. Låg i sängen varje natt och trodde jah skulle dö då jah tyckte
hjärtat gick långsamt och höll på att stanna. Jag sprang upp till personalen ett dussintals gånger.
Och nu har jah gått och oroat mej för mitt hjärta hela tiden. De har hänt då jah tränat hårt
Att jag får några helt sjuka hjärtrusningar då hjärtat sticker iväg helt och håller,.
Min teori är att de kommer för att jag oroar mej när jag tränar och samtidigt får världens panik ångest.
Men nu känner jag extraslag ofta att hjärtat kommer helt ur balans ibland och slår hej vilt.
Och jag har HELA tiden en kvävningskänsla om halsen. Jah känner mej nästan alltid yr och snurrig.
De känns nästan som jah inte kan andas. Och så fort pulsen går upp. får jag svårt att andas.
de känns tungt och hjärtat slår väldigt hårt. Och detta händer väldigt ofta under tränings ochså.
Jag känner verkligen att musklerna inte är trötta men hjärtat och andning är helt galen.
Händer väldigt ofta att jah får obehag i bröstet att hjärtat dunkar till ruskigt hårt när jag böjer mej frammåt ibland. Och jah måste sova på vänstra sidan annars tror jah att jah dör.
Har tagit ekg 4 gånger och läkare har lyssnat på mitt hjärta. Och ingenting. Frisk som en nötkärna.

Men nu till frågan.

Mvh Mr hyppo

Du har varit på behandlingshem säger du, om jag var dig skulle jag försöka skippa drogerna eller vad det nu du är där för.
Citera
2012-12-16, 18:52
Medlem
NeonCrosss avatar
Kan vara ångest, då hjärtat klappar mycket snabbare när man har ångest. Det kallas för hjärtklappning.
Citera
2012-12-16, 19:42
Medlem
Postafens avatar
Du säger att doktorer inte kan se något fel på din puls mm?
Är det så att ditt hjärta inte ballar ur precis vid dom tillfällerna som doktorerna har lyssnat på ditt hjärta?
Du kan y testa att titta din puls med en pulsklocka, om den visar något onormalt kan du y visa det för doktorn på ett eller annat sätt, om den inte visar något kanske det ger en lugnande effekt
kanske att det kan vara någon slags placebo effekt som gör att du höjer pulsen (naturligt mycket).
Och de plus placebo effekten gör att din puls känns omänsklig:P
Testa att övervaka din puls själv med en pulsklocka om du inte redan har gjort de
Citera
2012-12-16, 19:45
Medlem
Låter som panikångest.

"Personen kan på grund av dessa symtom plötsligt bli rädd för att dö, bli galen, eller förlora självkontrollen, detta trots att det inte finns någon objektiv grund för sådana rädslor."

Ångesten kan ge flera kroppsliga symtom. Det är vanligt att man till exempel

- får hjärtklappning
- får svårt att andas
- blir svettig i handflatorna, på fotsulorna och under armarna
- känner som en klump i halsen eller magen
- blir torr i munnen
- får yrsel
- får diarré
- behöver kissa oftare än vanligt
- känner sig svag i musklerna, darrar eller skakar.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...kdomar/Angest/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Panikångest

Och snälla, sluta skriv "Jah". Så jävla fult och fel. Hoppas det blir bättre, god jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in