Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-05, 16:49
Bannlyst
Jo, jag har funderat på en sak. Man ser ju överallt att det finska folket är tvungna att skriva "6-1" m.m överallt (något vi aldrig skulle hålla på med eftersom vi alltid slår dem och det är ungefär som att fira att solen går upp), tror de verkligen att det var något stort med att de för en gångs skull råkade slå Sverige och för en gångs skull vinna något?

Jag kan personligen tycka det är lite lustigt eftersom de aldrig vunnit något stort när de bästa spelarna i världen är med. Och VM-guldet var deras.. ehh 2:a genom tiderna?

Det var ju helt sjukt kan jag tycka att Sverige ens tog sig i final med det laget dem hade, var väl bara Loui Eriksson som skulle få lira i ett svenskt OS-lag? Robert Nilsson och Niklas Persson som stjärnspelarna liksom? Finland hade då ett lugnt bättre lag med flera spelare som även var i OS-truppen. Dock vet vi ju alla hur det hade slutat om båda lagen hade haft sina bästa spelare med.. Dock går ju de svenska spelarna för det mesta långt i NHL playoffs till skillnad från de finska spelarna så det hade ju varit lite svårt att ordna till ett vm..

Dessutom verkar ju de bästa svenska spelarna skita fullständigt i VM som förövrigt är ett skämt nuförtiden, men finnarna tror ändå de var duktiga som vann? Bara jag som tycker det är lustigt? Har de verkligen ett sådant stort mindervärdskomplex mot Sverige?

De verkar ju tycka det är stort när de vinner karjala cup också, bara för att de aldrig kan vinna en turnering som folk tar seriöst.

Snälla diskutera med mig.
Senast redigerad av peterj76 2011-10-05 kl. 16:53.
Citera
2011-10-05, 16:52
Medlem
oloas avatar
Finland va bättre den matchen helt enkelt..
Citera
2011-10-05, 16:54
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Jo, jag har funderat på en sak. Man ser ju överallt att det finska folket är tvungna att skriva "6-1" m.m överallt, tror de verkligen att det var något stort med att de för en gångs skull råkade slå Sverige och för en gångs skull vinna något?

Jag kan personligen tycka det är lite lustigt eftersom de aldrig vunnit något stort när de bästa spelarna i världen är med. Och VM-guldet var deras.. ehh 2:a genom tiderna?

Det var ju helt sjukt kan jag tycka att Sverige ens tog sig i final med det laget dem hade, var väl bara Loui Eriksson som skulle få lira i ett svenskt OS-lag? Robert Nilsson och Niklas Persson som stjärnspelarna liksom? Finland hade då ett lugnt bättre lag med flera spelare som även var i OS-truppen. Dock vet vi ju alla hur det hade slutat om båda lagen hade haft sina bästa spelare med.. Dock går ju de svenska spelarna för det mesta långt i NHL playoffs till skillnad från de finska spelarna så det hade ju varit lite svårt att ordna till ett vm..

Dessutom verkar ju de bästa svenska spelarna skita fullständigt i VM som förövrigt är ett skämt nuförtiden, men finnarna tror ändå de var duktiga som vann? Bara jag som tycker det är lustigt? Har de verkligen ett sådant stort mindervärdskomplex mot Sverige?

De verkar ju tycka det är stort när de vinner karjala cup också, bara för att de aldrig kan vinna en turnering som folk tar seriöst.

Snälla diskutera med mig.
Snarare du som inte kommit över förlusten? Jag menar: att skriva en sådan här tråd ett halvår efter finalen visar väl att det fortfarande känns lite nånstans djupt inne och att du inte tar VM som en halvturnering ändå, även om du vill intala dig själv det.
Citera
2011-10-05, 16:55
Bannlyst
Visst var dem det, konstigt vore väl annars med tanke på att de hade ett gäng losers som var utslagna ur Stanley Cup Playoffs eller inte ens kom dit överhuvudtaget och glatt kom för att spela vm. Sverige hade liksom ärkesopan Robert Nilsson samt Niklas Persson som skulle leda laget, någon som är förvånad att det blev flopp?
Citera
2011-10-05, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Punchline
Snarare du som inte kommit över förlusten? Jag menar: att skriva en sådan här tråd ett halvår efter finalen visar väl att det fortfarande känns lite nånstans djupt inne och att du inte tar VM som en halvturnering ändå, även om du vill intala dig själv det.

Nej, snarare positivt överraskad att ett sådant lag som Sverige hade kunde ta sig så långt, dock så har jag svårt att ta en turnering som heter "VM" när de bästa spelare inte är med seriöst.

Jag har bara funderat om finnarna tror det är duktiga för att de vann eftersom jag fortfarande ser kommentarer där de skriver "6-1" osv ett halvår efter, eller om det är för att de vet att de i princip aldrig vinner något som de måste ta vara på detta tillfälle och jäklas lite extra med storebror? I så fall tycker jag det är gulligt, dock lite sorgligt att de kan vara så dåliga på hockey med tanke på hur stor sporten är därborta.

Finland: 2 VM-guld, 0 OS-guld
Sverige: 8 VM-guld, 2 OS-guld
Senast redigerad av peterj76 2011-10-05 kl. 17:03.
Citera
2011-10-05, 17:01
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Visst var dem det, konstigt vore väl annars med tanke på att de hade ett gäng losers som var utslagna ur Stanley Cup Playoffs eller inte ens kom dit överhuvudtaget och glatt kom för att spela vm. Sverige hade liksom ärkesopan Robert Nilsson samt Niklas Persson som skulle leda laget, någon som är förvånad att det blev flopp?
Eller kan det vara så att finnarna känner mer stolthet att ställa upp för sitt lag? Vi kan diskutera i evigheter och det kommer ändå sluta i att svenska fans drar fram "AHRAHRARH VI HAR VUNNIT MASSOR" och finnarna drar till med "VI VANN SENAST MED 6-1 SOPOR VILKA ÄR BÄST". Som det alltid har varit och kommer vara. Sverige förlorade, inget att överanalysera. Gör man det så tog förlusten hårt och må så vara men starta inte en ny tråd för det.

Citat:
(något vi aldrig skulle hålla på med eftersom vi alltid slår dem och det är ungefär som att fira att solen går upp)
Om jag hade fått en krona för varje gång jag har blivit hånad för vändningen i Helsingfors så hade jag kunnat köpa VM och göra om det till en turnering för senildementa. Ungefär samma kvalité på spelet då.

Summa summarum: Kasta inte sten i glashus.
Senast redigerad av Punchline 2011-10-05 kl. 17:03.
Citera
2011-10-05, 17:04
Medlem
Cathals avatar
Tycker det är kul att du säger att Sverige är bättre för att vi vunnit VM fler gånger och samtidigt hävdar att VM är en skitturnering. Hur mycket är då Sveriges guld värda? Om vi kollar på OS då, vilka var bäst i Vancouver? Finnarna.
Citera
2011-10-05, 17:06
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Nej, snarare positivt överraskad att ett sådant lag som Sverige hade kunde ta sig så långt, dock så har jag svårt att ta en turnering som heter "VM" när de bästa spelare inte är med seriöst.

Jag har bara funderat om finnarna tror det är duktiga för att de vann eftersom jag fortfarande ser kommentarer där de skriver "6-1" osv ett halvår efter, eller om det är för att de vet att de i princip aldrig vinner något som de måste ta vara på detta tillfälle och jäklas lite extra med storebror? I så fall tycker jag det är gulligt, dock lite sorgligt att de kan vara så dåliga på hockey med tanke på hur stor sporten är därborta.

Finland: 2 VM-guld, 0 OS-guld
Sverige: 8 VM-guld, 2 OS-guld
Först är det en skitturnering, sen räknas gulden helt plötsligt. Hur ska du ha det?

Och så drar vi fram statistiken. Väntade på det, det börjar likna den här tråden mer och mer: https://www.flashback.org/t1545228
Citera
2011-10-05, 17:10
Bannlyst
Men VM var något större förr när det var lite bra spelare med. Bryr mig inte så mycket om Finland var "bättre" i senaste OS, Sverige slog dem enkelt ändå. Och det är bara guld som räknas i min värld, skitsamma om finland kom högre? Det är oerhört svårt att försvara ett os-guld, Finland borde väl ta och vinna något stort någon gång istället liksom?

Men visst, jag har lite svårt för VM, det är ju för tusan som Karjala Cup + någon NHL-spelare bara det att man döpt turneringen till "VM", så har det varit de senaste åren i alla fall, men som sagt, det var bättre förr när det fanns någon som ville ställa upp.
Senast redigerad av peterj76 2011-10-05 kl. 17:15.
Citera
2011-10-05, 17:12
Medlem
SvenBures avatar
Jo men Finland vann senast och är regerande Mästare, det är upp till oss att piska dom i nästa VM istället. Känns som sagt lite sent att kasta upp en sådan hår tråd.
Citera
2011-10-05, 17:15
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Men VM var något större förr när det var lite bra spelare med. Bryr mig inte så mycket om Finland var "bättre" i senaste OS, Sverige slog dem enkelt ändå. Och det är bara guld som räknas i min värld, skitsamma om finland kom högre? Det är oerhört svårt att försvara ett os-guld, Finland borde väl ta och vinna något stort någon gång istället liksom?
Och jag bryr mig inte så mycket om Sverige var bättre än Finland varje gång de vann guld (lysande logik).

Sluta vara bitter, det är ett nytt VM om ett halvår och då finns alltid chansen till revansch. Inte för att du bryr dig särskilt mycket då VM är en skit-turnering enligt dig. Men nåde dig om jag hittar dig i någon tråd där du hyllar Sverige efter VM-guldet.
Citera
2011-10-05, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBure
Jo men Finland vann senast och är regerande Mästare, det är upp till oss att piska dom i nästa VM istället. Känns som sagt lite sent att kasta upp en sådan hår tråd.

Jo jag vet, kom bara att tänka på det nu. Vettetusan om jag bryr mig så mycket om nästa VM, det handlar bara om att ens duktiga NHL-spelare åker ur slutspelet tidigt eller inte ens kommer dit, och sedan ska man "hoppas" på att de kommer över vilket de inte gör. Nä, det är bara OS som betyder något i hockey nuförtiden, där är de bästa spelarna i alla lag med. Och Finland har aldrig vunnit en sådan turnering vilket enligt mig säger endel.
Senast redigerad av peterj76 2011-10-05 kl. 17:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in