Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-13, 02:39
  #1
Medlem
Ja detta verkar faktiskt gott, men jag har aldrig smakat det. Vad säger ni som har ätit det, är det gott och hur tillagar man det?
Citera
2004-12-13, 02:41
  #2
Medlem
Damericuss avatar
Det är väldigt gott, hur det tillagas vet jag inte. Eller jag vet att dom kokas tills dom flyter upp men mer än så vet jag inte. Borde skaffa mig en kokbok.
Citera
2004-12-13, 02:47
  #3
Medlem
Lassemans avatar
Kroppkakor är fruktansvärt gott. Och enkelt att göra

Här har du ett recept.
12 kokta potatisar
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning:
200 g rökt fläsk
1 lök
1/2 tsk kryddpeppar

Mal eller mosa de kokta, kalla potatisarna och blanda med de övriga ingredienserna. Skär fläsk och lök smått och bryn i stekpanna. Krydda med kryddpeppar och låt röran kallna.
Forma potatisdegen till en tjock rulle och skär den i 12 bitar. Gör en grop i varje bit och fyll med fläskröran. Rulla in fyllningen och platta till kroppkakorna.
Koka upp vatten (1 1/2 tsk salt/l vatten), lägg i några kakor i taget och koka dem sakta 10 minuter eller tills de flyter upp plus ytterligare 5 minuter. Servera med lingonsylt och smält smör.
Citera
2004-12-13, 02:50
  #4
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Kroppkakor är fruktansvärt gott. Och enkelt att göra

Här har du ett recept.
12 kokta potatisar
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning:
200 g rökt fläsk
1 lök
1/2 tsk kryddpeppar

Mal eller mosa de kokta, kalla potatisarna och blanda med de övriga ingredienserna. Skär fläsk och lök smått och bryn i stekpanna. Krydda med kryddpeppar och låt röran kallna.
Forma potatisdegen till en tjock rulle och skär den i 12 bitar. Gör en grop i varje bit och fyll med fläskröran. Rulla in fyllningen och platta till kroppkakorna.
Koka upp vatten (1 1/2 tsk salt/l vatten), lägg i några kakor i taget och koka dem sakta 10 minuter eller tills de flyter upp plus ytterligare 5 minuter. Servera med lingonsylt och smält smör.

Tack Lasseman nu besparade du mig någon hundring på en kokbok.
Citera
2004-12-13, 02:55
  #5
Medlem
prettygirls avatar
Jag är övertygad om att kroppkakor är gott, faktum är att jag försökte på mig att laga såna, men jag tror jag misslyckades.
De blev alldeles slemmiga, slippery liksom. Vill att någon duktig ska laga åt mig!

Här är iaf receptet

Kroppkakor med skirat smör

12 potatisar, kokta, skalade
1 ägg
3 dl mjöl
1/2 tsk salt
1 gul lök, skalad, tärnad
150 g sidfläsk, tärnat
1/2 tsk grovmalen kryddpeppar

Pressa den kalla potatisen och blanda med ägg mjöl och salt.
Blanda till en fast deg.
Fräs löken tillsammans med fläsket och kryddpepparn. Låt svalna
Forma degen til små bollar. Platta till dem och placera en tsk av fläskfyllningen i mitten.
Slut degen omkring och rulla ihop till en boll. Koka upp en kastrull med rikligt med vatten.
Sänk ner kroppkakorna i det kokande vattnet. När de flyter upp till ytan, koka vidare i 5 minuter.
Ta upp dem och låt rinna av på en handduk.
Severa med skirat (smält) smör och lingon.

Edit: Såg att Lasseman hann före
Citera
2004-12-13, 03:06
  #6
Medlem
Lost dreamers avatar
Kanonkek, mkt fläsk ska de vara.
Citera
2004-12-13, 03:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Ja detta verkar faktiskt gott, men jag har aldrig smakat det. Vad säger ni som har ätit det, är det gott och hur tillagar man det?

Jag beklagar, men kan inte säga så mycket om kroppkakor. Har aldrig ätit det. Däremot så måste jag faktiskt beundra trådskaparens unika mentala kreativitet. Att sitta uppe vid 3-snåret en söndagsnatt och fundera över om kroppkakor är gott och hur man tillverkar det .....ja, det är stort på nåt sätt....*är faktiskt inte ironisk, snarare imponerad*......det gäller att inte brottas med för tunga frågeställningar framåt natten...
Hoppas det smakar!
Citera
2004-12-13, 17:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Kroppkakor är fruktansvärt gott. Och enkelt att göra

Här har du ett recept.
12 kokta potatisar
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning:
200 g rökt fläsk
1 lök
1/2 tsk kryddpeppar

Mal eller mosa de kokta, kalla potatisarna och blanda med de övriga ingredienserna. Skär fläsk och lök smått och bryn i stekpanna. Krydda med kryddpeppar och låt röran kallna.
Forma potatisdegen till en tjock rulle och skär den i 12 bitar. Gör en grop i varje bit och fyll med fläskröran. Rulla in fyllningen och platta till kroppkakorna.
Koka upp vatten (1 1/2 tsk salt/l vatten), lägg i några kakor i taget och koka dem sakta 10 minuter eller tills de flyter upp plus ytterligare 5 minuter. Servera med lingonsylt och smält smör.

Tackar för receptet, ska försöka fixa iordning det! Låter riktigt smarrigt! Men finns det inte även färdiga kroppkakor att köpa, hur smakar dem?
Citera
2004-12-13, 17:33
  #9
Medlem
Lassemans avatar
Har inte provat dom färdiga, men jag kan nästan svära på att dom smakar bäst hemmgjorda. Det är inte så svårt
Citera
2004-12-13, 17:34
  #10
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Tackar för receptet, ska försöka fixa iordning det! Låter riktigt smarrigt! Men finns det inte även färdiga kroppkakor att köpa, hur smakar dem?

För jävligt! Gör själv, eller hitta någon som kan göra dem åt dig.
Citera
2004-12-13, 17:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Jag beklagar, men kan inte säga så mycket om kroppkakor. Har aldrig ätit det. Däremot så måste jag faktiskt beundra trådskaparens unika mentala kreativitet. Att sitta uppe vid 3-snåret en söndagsnatt och fundera över om kroppkakor är gott och hur man tillverkar det .....ja, det är stort på nåt sätt....*är faktiskt inte ironisk, snarare imponerad*......det gäller att inte brottas med för tunga frågeställningar framåt natten...
Hoppas det smakar!

Hahaha ja vad säger man jag var sugen på något gott och just kroppkakor har jag länge velat testa... att jag kom på det då kan bero på att jag jobbar som jag gör och kan sitta uppe på nätterna och vara pigg, man liksom vänder på dygnet
Citera
2004-12-13, 17:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
För jävligt! Gör själv, eller hitta någon som kan göra dem åt dig.

huvva, ja nää då får det bli hemlagat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback