Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-05, 00:51
Medlem
DangerDooms avatar
God midnatt!

Har spelat piano sedan jag var cirka 7 år gammal och började ganska tidigt med klassisk musik (tror att jag började vid 9). Till en början övade jag 30 minuter om dagen men det tog inte lång tid innan jag ökade till 45. Numera spelar jag en timme varje dag, under vissa dagar känner jag ett sådant sug att jag kan spela ytterligare någon timme.

Jag vill helt enkelt bli bättre.. Det är ganska enkelt att säga att man skall öva mer..
Men vad jag är nyfiken på är hur långt i musiken har ni kommit och hur länge övar ni i snitt om dagen?

Om ni kan ge lite exempel på vad ni spelar för tillfället samt som ovan, hur länge ni över i snitt.. så skulle man kanske kunna försöka uppnå samma nivå som er osv samt hitta flera nya stycken som man kanske kan ta sig igenom

Har ju då spelat i lite mer än 12 år, cirka en timme om dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=tlHygJe70v4

Tar mig igenom detta stycke för tillfället..

http://www.youtube.com/watch?v=pGbh_oAwuOE

Tycker inte att noterna ser särskilt svåra ut, snarare dynamiken och tekniken under det tempot som är så löjligt svår, men snart!
Citera
2011-10-05, 02:21
Medlem
Zelogaths avatar
Har du spelat sen du var sju så förstår jag inte varför du undrar om du kan "uppnå samma nivå" som övriga musiker här på Flashback, antingen så tigger du beröm eller så underskattar du dig själv

När jag var yngre övade jag väl en 20min-1tim om dagen, vilket utvecklades till ett par timmar i veckan, nu övar jag nästan inte alls.

Svårt att säga vad jag ligger på för nivå men då jag fick MVG i nivå tre på Musikgymnasiet så antar jag att jag är bra- dock svårt att säga, med stycken, var min kaliber är någonstans.

Jag lirar mest jazz och solon, men eftersom du är klassisk av dig så kanske du uppskattar denna-
http://www.youtube.com/watch?v=507B4-WrE0A
Denna spelade jag som terminsuppspelning i antingen slutet av ettan eller början av tvåan, minns inte.

Detta är vad jag brukar lira som är roligt-
http://www.youtube.com/watch?v=sgamk...eature=related

Spelar allt som är roligt, och det är bara ett plus om det finns plats för solon också
Citera
2011-10-05, 10:10
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Har du spelat sen du var sju så förstår jag inte varför du undrar om du kan "uppnå samma nivå" som övriga musiker här på Flashback, antingen så tigger du beröm eller så underskattar du dig själv

När jag var yngre övade jag väl en 20min-1tim om dagen, vilket utvecklades till ett par timmar i veckan, nu övar jag nästan inte alls.

Nja, går fortfarande på privatlektioner men mina stycken varierar så har själv känt att jag inte vet vart jag står riktigt.
Citera
2011-10-05, 11:32
Medlem
Spinkiss avatar
Jag har spelat gitarr sedan jag var ~12 år gammal, har aldrig tagit en lektion osv och har nog inte övat för övandets skull sen jag var 15 (dvs sitta och träna på tekniker.)

Mitt "övande" är snarare ströspelande vid rastlöshet och uttråkning, typ plinka på gitarren medan man ser på TV eller liknande. Plugga in låtar skulle jag inte direkt vilja kalla övning, då det snarare är plugg på låten i sig. Men eftersom jag spenderat dom senaste fem åren med flertalet band, och gig lite här och var så håller man sig givetvis i form och jag märker även att jag rent automatiskt har blivit bättre bara av att spendera 3-4 kvällar i veckan nere i replokalen under dessa år.

Dock borde jag fanimej lära mig läsa / skriva noter, då jag skulle vilja skriva ned egna stycken på papper med samtliga instrument osv. Det enda jag har förståelse för just nu är rytmsystemet (16-delar, trioler etc; basicgrejen.) Synd bara att min rastlöshet som gjort att jag vänt mig till musiken också hindrar mig från att bli en "riktig" musiker, dvs likt en maskin spela låtar ifrån papper som någon annan snubbe skrivit.
Citera
2011-10-05, 14:10
Medlem
har spelat sen jag var 12-13, inte så jättemycket de första åren, men iaf 2-5 timmar om dagen de senaste åren har jag övat. nu spelar jag ju iofs gitarr men ändå.
Citera
2011-10-05, 20:07
Medlem
Eftertextens avatar
Själv började jag spela gitarr när jag var tolv, fastna direkt och övade ofta upp till 5 timmar om dagen när jag kom hem från skolan. Efter några år så började jag spela i ett band och övade lite mindre hemma. Nu går jag i trean i gymnasiet på en musiklinje där jag får spela en del i skolan, spelar också i band nu. Men när man sitter hemma blir det inte så mycket spelande, kanske tar upp gitarren och spelar lite grand på kvällskvisten, men inte mer än så.

Ett tips för att utvecklas är att du bara sätter dig vid pianot utan att spela något skrivet, improvisera och experimentera till fullo. Tycker själv att det ger mer utveckling än att sitta och läsa gamla dammiga notpapper skrivna av någon gammal dinosaurie.
Senast redigerad av Eftertexten 2011-10-05 kl. 20:13.
Citera
2011-10-05, 20:37
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertexten
Själv började jag spela gitarr när jag var tolv, fastna direkt och övade ofta upp till 5 timmar om dagen när jag kom hem från skolan. Efter några år så började jag spela i ett band och övade lite mindre hemma. Nu går jag i trean i gymnasiet på en musiklinje där jag får spela en del i skolan, spelar också i band nu. Men när man sitter hemma blir det inte så mycket spelande, kanske tar upp gitarren och spelar lite grand på kvällskvisten, men inte mer än så.

Ett tips för att utvecklas är att du bara sätter dig vid pianot utan att spela något skrivet, improvisera och experimentera till fullo. Tycker själv att det ger mer utveckling än att sitta och läsa gamla dammiga notpapper skrivna av någon gammal dinosaurie.

Vad fick dig att spela 5 timmar? Jag menar, det är ju väldigt självklart men ändå, att sitta och spela flera timmar?
Schysst tips med att improvisera! Men gäller inte det där lite mer för er som spelar i band/ensembler?
Citera
2011-10-05, 22:54
Medlem
Fru.Lindholms avatar
Jag har bara spelat i ca 4 månader(är 19)så jag kan väl inte direkt mäta mig med andra här på forumet, men jag spelar 15 timmar varje dag

jag vet, jag är en besatt nörd:P
Citera
2011-10-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Vad fick dig att spela 5 timmar? Jag menar, det är ju väldigt självklart men ändå, att sitta och spela flera timmar?
Schysst tips med att improvisera! Men gäller inte det där lite mer för er som spelar i band/ensembler?

man kan ju improvisera själv också... du kan ju skaffa något backing track att göra det till, om inte är det ju bara att köra på... är du inte bra på att improvisera kan du ju bestämma att du kör vissa ackord med vänsterhanden, och sen ser du var du hamnar

sen handlar det hela lite om vad du vill göra. har du inget intresse av att skriva egna kompositioner har du inte mycket nytta av att improvisera, t ex
Citera
2011-10-07, 00:04
Medlem
Eftertextens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Svaret på din första fråga är motivation, och så klart att jag hade inget bättre för mig. Men man kommer hem sätter sig vid instrumentet och myser in sig i sin egna värld och så sitter man där som fastlimmad. Improvisationen är det mest naturliga när du sitter i flera timmar, du får tillslut slut på inlärda låtar och går vidare till att hitta egna melodier och experimentera med dem, ger väldigt mycket utveckling enligt mig.
Citera
2011-10-07, 00:07
Medlem
Eftertextens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Lindholm
Jag har bara spelat i ca 4 månader(är 19)så jag kan väl inte direkt mäta mig med andra här på forumet, men jag spelar 15 timmar varje dag

jag vet, jag är en besatt nörd:P
Oj jävlar vad ambitiöst, Ta det bara lugnt med att lära dig för mycket för snabbt, låt din nyblivna gitarrhjärna jäsa lite.
Citera
2011-10-07, 09:37
Medlem
Disconinjas avatar
Jag har spelat gitarr i ungefär ett år, och då spelar jag undegär 3-4 timmar om dagen, blir att man alltid sitter med gitarren till hands vid datorn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in