Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-11, 18:17
  #5113
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om jag skulle få mer pengar skulle jag köpa en telefon, men har inte. De telefoner jag får är gratis.

Har bank-ID på iMacen så det är egentligen bara Swish som kommer saknas, kan leva utan den. Viktigast är att man har bank-ID någonstans. Hade inte det ett tag och det var ett helvete.

Tyvärr är det ju även så att de håller på att gå över till OCR med mobilt BankID. Vet ej när dödsdatumet för stationärt BankID är satt men nog inte många år till innan den ryker.

Du har inte kreditvärdighet för ett litet in blanco lån på typ 5 papp? Kan verka korkat att ta lån för köp av mobil men som sagt, utan den klarar man sig inte i dagens samhälle så ändå en vettig investering.
Citera
2021-03-11, 18:30
  #5114
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tyvärr är det ju även så att de håller på att gå över till OCR med mobilt BankID. Vet ej när dödsdatumet för stationärt BankID är satt men nog inte många år till innan den ryker.

Du har inte kreditvärdighet för ett litet in blanco lån på typ 5 papp? Kan verka korkat att ta lån för köp av mobil men som sagt, utan den klarar man sig inte i dagens samhälle så ändå en vettig investering.

Går ju inte att fasa ut bank-ID på fil. Hur ska då gamlingar klara sig? Vet massor som har datavana men inte mobilvana och som dessutom inte kan använda telefon pga skakningar och dålig syn. Vi har en jättestor åldrande befolkning.

Något kul jag kan använda min 4s till när den är pensionerad? En sak är rätt trevlig, den klarar inte att visa annonser från Youtube.
Citera
2021-03-11, 18:45
  #5115
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Går ju inte att fasa ut bank-ID på fil. Hur ska då gamlingar klara sig? Vet massor som har datavana men inte mobilvana och som dessutom inte kan använda telefon pga skakningar och dålig syn. Vi har en jättestor åldrande befolkning.

Något kul jag kan använda min 4s till när den är pensionerad? En sak är rätt trevlig, den klarar inte att visa annonser från Youtube.

Håller med, även om jag är ganska ung fortfarande. Digitaliseringen av olika samhällstjänster går alldeles för fort och utan hänsyn till stora grupper i samhället som inte klarar av omställningen.
På pin kiv brukar jag ibland ta ut kontanter ur bankomaten för att betala med, ser alltid lika kul ut när butikssäljaren tror att det typ är fejkade pengar man kommer med.

Att använda 4S som mobil hotspot (dvs mobilt modem) ska väl funka ganska många år till?
Citera
2021-03-11, 19:06
  #5116
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Går ju inte att fasa ut bank-ID på fil. Hur ska då gamlingar klara sig? Vet massor som har datavana men inte mobilvana och som dessutom inte kan använda telefon pga skakningar och dålig syn. Vi har en jättestor åldrande befolkning.
Finns ju pensionärsmobiler för dessa. Inga av Apple dock.
Citera
2021-03-11, 19:12
  #5117
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Finns ju pensionärsmobiler för dessa. Inga av Apple dock.

Mja, några specifika modeller du tänker på isf? Är man gammal och har tex dålig syn är ju en stor skärm en fördel och Apples stora satsning på hjälpmedel i både iOS och macOS för funktionshindrade ett stort plus. Även att talassistenter fungerar bra, som Siri tex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback