Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-03, 23:46
  #1
Medlem
Pinkskins avatar
... och tröttnat på det som produceras idag?

Då tycker jag du ska lyss till finska Hurriganes, för det blir aldrig tråkigt.
När jag själv var 12, så var Hurriganes större än Rolling Stones (här i Sverige).
I vart fall mycket häftigare! Med tunga riff och en glödande spelglädje tog Hurriganes
en klar och tydlíg plats i mitt rock´roll´hjärta redan som ung.

Till min stora överraskning så älskar jag Hurriganes än idag - som 43-åring...
Så välspelat var det att det, än idag, håller. Det är spretigt, hit och dit, och aldrig
förutsägbart. Befriande sköna riff, sådant man sällan hör nuförtiden.
Lyss t ex till "Bye bye Birdie", i synnerhet solot; fullständigt fantastiskt!!!
Man förlåter dessa ständigt halvpackade galningar rätt snabbt och Remu Aaltonen´s dåliga engelska...


http://thepiratebay.org/torrent/4601...gacy_3_CD_1992
__________________
Senast redigerad av Pinkskin 2011-10-04 kl. 00:00.
Citera
2011-10-03, 23:56
  #2
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
... och tröttnat på det som produceras idag?

Då tycker jag du ska lyss till finska Hurriganes, för det blir aldrig tråkigt.
När jag själv var 12, så var Hurriganes större än Rolling Stones (här i Sverige).
I vart fall mycket häftigare! Med tunga riff och en glödande spelglädje tog Hurriganes
en klar och tydlíg plats i mitt rock´roll´hjärta redan som ung.

Till min stora överraskning så älskar jag Hurriganes än idag - som 43-åring...
Så välspelat var det att det, än idag, håller. Det är spretigt, hit och dit, och aldrig
förutsägbart.

http://thepiratebay.org/torrent/4601...gacy_3_CD_1992

Ger det ett försök.

Tror dock att du kan få en varning om du postar länkar direkt till torrents så du bör nog plocka ner den.
Citera
2011-10-04, 00:04
  #3
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ger det ett försök.

Tror dock att du kan få en varning om du postar länkar direkt till torrents så du bör nog plocka ner den.
Existerar, tyvärr, inget annat sätt. Det är torrents, eller ingenting - i det här fallet. Hurriganes finns inte att köpa någonstans numera.

Ge det ett försök, helt klart! Tack...
__________________
Senast redigerad av Pinkskin 2011-10-04 kl. 00:08.
Citera
2011-10-04, 21:03
  #4
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Existerar, tyvärr, inget annat sätt. Det är torrents, eller ingenting - i det här fallet. Hurriganes finns inte att köpa någonstans numera.
Det finns massor av låtar med Hurriganes att lyssna till på spotify.
Citera
2011-10-05, 10:01
  #5
Medlem
kliimaxs avatar
Det är mycket underligt att så få utanför Finlands gränser känner till Hurriganes. Här i Finland är de fortfarande stora och uppskattade, de spelas både på krogen och i radion. Roadrunner-skivan skulle jag främst rekommendera åt nya lyssnare, för att få en bra överblick kan man lyssna på 25 Golden Greats-skivan.

Som lite kuriosa så sjöng sångaren Henry "Remu" Aaltonen alla ord han kunde på engelska då man spelade in Get On, någon egentlig text fanns aldrig utan han improviserade på sin mycket begränsade engelska.
Citera
2011-10-05, 10:08
  #6
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Det är mycket underligt att så få utanför Finlands gränser känner till Hurriganes.
På 70-talet var de väldigt stora även i Sverige. Det var inte ofta det visades rock'n'roll-konserter på tv på den tiden, så det var stort när man kunde få se Hurriganes, Gasolin', Lundell, plus något norskt, i en samnordisk produktion på den gamla tjock-tv:n.
Citera
2013-05-31, 17:04
  #7
Medlem
Rofers avatar
Ös!

http://www.youtube.com/watch?v=NyYnfvxppHA
Citera
2018-09-25, 13:09
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Gillar definitivt skivorna "Hot wheels" (nästan i klass med Motorhead om man ser till stuket) och Tsugu Way (som från början hette Use no hooks).

Störtsköna låtar på bägge skivor, bl.a. Hey Hey Hey, Elephant's boogie, Trippers story, Ridin' ridin', Kenny at the corner, Gimme Love, Walking the dog (många grupper har gjort den men Hurriganes version är enligt mig den bästa och röjigaste), Baby got your note och Whadda ya do.

Tycker också det är jävligt märkligt att Hurriganes inte blev populärare utanför Finland. Kanske var de mest populära bland raggare i Sverige när det begav sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback