Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-12, 14:50
  #1
Medlem
Hejsan,

Köpte en ny bärbar dator för någon månad sedan.

Har nu lagt märke till att det låter lite emellanåt, från hårddisken antar jag....mina tidigare datorer har låtit likadant men har då trott att det varit pga gamla trötta hårddiskar.

Denna dator är ju helt ny, är det oroväckande att den låter lite? eller gör även nya datorer det?

Svårt att beskriva ljudet men de flesta vet nog vad jag menar....

Hoppas på svar...
Citera
2004-12-12, 15:17
  #2
Medlem
Nappiss avatar
Att en hårddisk låter är väl ingen nyhet?


Men, alltså.. Du skulle ju kunna underlätta genom att ge lite mer info.. Tex vad det är för dator? hårddisk?
Citera
2004-12-12, 15:24
  #3
Medlem
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Nappis
Att en hårddisk låter är väl ingen nyhet?


Men, alltså.. Du skulle ju kunna underlätta genom att ge lite mer info.. Tex vad det är för dator? hårddisk?

Jag tänkte mest på att den börjat låta nyligen, men kanske det beror på att jag installerat fler program så hårddisken arbetar mer...

Är inte så jag på datorer... men jag har en Compaq Presario R3211EA

det liksom "knastrar" lite tyst ibland...men kanske är normalt...har läst en del inlägg på andra forum och där svarar en del att det är helt normalt...
Citera
2004-12-12, 15:38
  #4
Medlem
Nappiss avatar
testa o kör en defragmentering då.. så kanske den slipper leta så mkt efter filer
Citera
2004-12-12, 15:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nappis
testa o kör en defragmentering då.. så kanske den slipper leta så mkt efter filer

Har testat att göra dte medn fick upp ett meddelande att det inte behövdes. Du tror det är helt normalt då? att jag inte behöver lämna in datan?
Citera
2004-12-12, 15:42
  #6
Medlem
Nappiss avatar
Jag tror det är fullt normalt.. Vet inte riktigt vad du syftar på för ljud.. Men de verkar normalt
Citera
2004-12-12, 15:43
  #7
Medlem
mi:nes avatar
I dagens läge, när batteritid blir allt viktigare, så brukar datorerna göra saker i stötar istället för kontinuerligt.
Så jag satsar på att den bara spinner upp eller liknande.
Men från den korta beskrivning vi fått så skulle jag nog också satsa på att det inte alls är hårddisken, utan kylarn som spinner upp och blåser ut lite varmluft ur burken.
Vet att min gör det ibland.
Citera
2004-12-12, 15:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nappis
Jag tror det är fullt normalt.. Vet inte riktigt vad du syftar på för ljud.. Men de verkar normalt

Okej....mmm svårt att förklara ljudet..som jag skrev tidigare så har mina gamla datorer låtit likadant fast betydligt mera & högre...

men då ska jag sluta oroa mig då Tack för Dina svar.
Citera
2004-12-12, 15:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
I dagens läge, när batteritid blir allt viktigare, så brukar datorerna göra saker i stötar istället för kontinuerligt.
Så jag satsar på att den bara spinner upp eller liknande.
Men från den korta beskrivning vi fått så skulle jag nog också satsa på att det inte alls är hårddisken, utan kylarn som spinner upp och blåser ut lite varmluft ur burken.
Vet att min gör det ibland.

Hej,

Jaha...ja så kanske dte kan vara oxå....

Tack för Ditt svar
Citera
2004-12-12, 17:56
  #10
Medlem
Nappiss avatar
Kolla det som mi:ne sa genom att sätta handen vid fläkten när det låter sådär, så märker du om den blåser ut varmluft
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback