Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-03, 20:56
  #1
Medlem
Tjena grappar!

Jag och en vän har bestämt oss för att bygga två olika sorters subwoofers som projektarbete i åk 3. Tanken är att köpa 2 relativt billiga element och bygga två sorters lådor, den ena en klassisk fyrkantig basreflex, och den andra lite trixigare, t.ex en "tapped horn". För att sedan jämföra skillander osv.

Tanken var att köpa:
http://www.billebro.se/myshop/myshop...ID=2&PRID=4828

Kom gärna med tips på andra element men inte några idiotlänkar till element för 2000 kr+ då vi är fattiga.

Problemet är att vi är rätt värdelösa på det hela och har en del frågor. T.ex; Klarar en vanlig förstärkare dessa? Hade varit trevligt att slippa köpa förstärkare då vi har en som vi dock inte riktigt haft tid att undersöka ännu.
Ifall ett separat slutsteg behövs osv?
Och framför allt hur stor lådan behöver vara?

Allmäna tankar och tips är mycket välkomna.

Mvh.
__________________
Senast redigerad av bazeLine 2011-10-03 kl. 21:06.
Citera
2011-10-03, 21:26
  #2
Medlem
Nu fattade jag inte riktigt hur du/ni menade.
Förstärkare = hemma bio
Slutsteg = Till Bilar bas låda osv.

Det är ju dock samma sak egentligen men blir lättare att förstå när du skriver.

http://fynda.se/show_kat.php?katid=34 Bil
http://fynda.se/show_kat.php?katid=43 Hem
Där finns billiga basar till både bil och hem användning.
Citera
2011-10-03, 21:35
  #3
Medlem
Vappas avatar
Skall ni räkna fram ett eget tappat horn eller ska ni utgå från färdiga ritningar? Tänk på att skillnaden mellan två element kan vara som natt och dag, det är inte säkert att ett element trivs i en viss typ av låda.
Tappade horn är dessutom väldigt känsliga under avstämningsfrekvensen. Det krävs branta filter för att förhindra att du förstör elementet.
Citera
2011-10-03, 22:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firre91
Nu fattade jag inte riktigt hur du/ni menade.
Förstärkare = hemma bio
Slutsteg = Till Bilar bas låda osv.

Det är ju dock samma sak egentligen men blir lättare att förstå när du skriver.

Precis vad är så svårt att förstå med det TS skrev? Han använde inte fel ord.
Förstärkare är just en förstärkare, oavsett vad användnings området är så varför går du och skriver "= hemmabio" ?
Samma sak med slutsteg, det är inget som utesluter en ifrån att använda ett externt

TS, Undvik billebro... den skiten är sämre än sämst..
fynda, biltema, what ever är bättre alternativ.
Citera
2011-10-03, 22:14
  #5
Medlem
smacky1234s avatar
förstår inte riktigt vad tanken var med projektet. Många elementen är ju gjorda för ett specifikt utförande och lådvolym? För att få ut "rätt" ljud. Tex sluten låda på 30l
Citera
2011-10-04, 00:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Precis vad är så svårt att förstå med det TS skrev? Han använde inte fel ord.
Förstärkare är just en förstärkare, oavsett vad användnings området är så varför går du och skriver "= hemmabio" ?
Samma sak med slutsteg, det är inget som utesluter en ifrån att använda ett externt

TS, Undvik billebro... den skiten är sämre än sämst..
fynda, biltema, what ever är bättre alternativ.

T.ex; Klarar en vanlig förstärkare dessa? Hade varit trevligt att slippa köpa förstärkare då vi har en som vi dock inte riktigt haft tid att undersöka ännu.
Ifall ett separat slutsteg behövs osv?

Det där var delen jag inte riktigt förstod.
'' en vanlig förstärkare ''
'' Ifall ett separat slutsteg behövs ''

När jag skrev = hemmabio var ett t.ex.
Man använder ju inte en bil slutsteg till sin hemmabio anläggning
Citera
2011-10-04, 00:14
  #7
Medlem
Känns som att ni behöver reda ut eller annat.
Ett tips kan vara att köpa 2 likadana basar och sätta den ena i en sluten låda och den andra i en basreflex. Om ni inte ens vet hur ni ska ta reda på hur stor lådan ska vara känns det som en lagom nivå att börja på...
Läs på lite hur det funkar (faktiskt.se har i princip allt som är värt att veta), sedan laddar ni ner programvara och simulerar fram en sluten och en basreflexlåda som ni är nöjda med, sätt en likadan bas i varje, sedan mäter ni hur bra det blev i praktiken och försöker ta reda på varför det blev som det blev. Borde ta 100 timmar per person om man är grundlig.
Citera
2011-10-04, 18:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firre91
Det där var delen jag inte riktigt förstod.
'' en vanlig förstärkare ''
'' Ifall ett separat slutsteg behövs ''

Iofs sant.. finns ju ingen "vanlig" förstärkare, samt att det inte går att svara på om den orkar eller inte pga 100 olika anledningar.
Citera
2011-10-04, 18:22
  #9
Medlem
Badangs avatar
HiFi-kit har en del baselement att välja på. http://www.hifikit.se/
Citera
2011-10-04, 18:55
  #10
Medlem
DrBums avatar
Generellt så kan jag säga direkt att det inte är någon ideé att göra detta eftersom att element i stort sett inte finns för både tapped horn och tex sluten låda.

MEN

Om det inte handlar om några större effekter så är detta inget problem..

Men för att komma till skott så måste ni först bestämma er för ett element som ni vill köra på.
Skaffa riktiga element istället för något kinaplastskitshelvete2000watt ifrån Billebro, som dessutom är ett blufföretag som säljer skit men lovar guld och gröna skogar.

Något som är viktigt innan ni börjar är att veta hur ni ska driva högtalarna.
Jag tipsar om att köra med ett slutsteg och en processor för att vara säker på att kunna spela så rent som möjligt.
Om inte detta finns att tillgå så tipsar jag om att göra egna ljudfiler som ni har mastrat med rediga filter på. Linkwitz-Riley 24/4 generationen skulle jag tipsa er om att ladda labba med, även Butter-Worth finns att tillgå.

Kommer ni att bygga filter så kommer dom att bli för dyra om dom ska kunna hantera någon form utav effekt.

Mera frågor?
Citera
2011-10-04, 19:55
  #11
Medlem
Tack för svaren.

Och för att förtydliga det hela lite.
Tanken är alltså att bygga två olika subbar med likadana element, för att se hur stor skillnad det blir med olika sorters lådor.
Vi har inte heller någon budget att tala om då vi inte får ett skit från skolan och inte är beredda att lägga ner några större pengar på detta.

Ang. förstärkare är jag hyfsat värdelös på det hela, och med "vanlig förstärkare" menade jag en klassisk förstärkare till hemma bio med ett antal år på nacken som vi tänkt låna till oss. Tänkte också att det kanske finns någon vanlig standard för hur mycket dessa pallar driva osv och att en sådan i så fall kanske inte pallar driva 1000w+.

Detta är inte heller några högtalare vi tänkt använda i några seriösa sammanhang i fortsättningen, utan är främst för detta projektarbete. Självklart förstår jag att man får bättre kvallité om man köper dyra element än om man köper kina skit, men som sagt är tanken att göra detta så bra som möjligt med dåliga, billiga element.

Tanken var från start att bara bygga en så stor sub som möjligt, men vi ändrade oss till att göra två olika för att göra det hela lite mer intressant.

Vi har inte låst upp oss på just tapped horn utan har helt enkelt försökt hitta ett par varianter som är så olika som möjligt.

Ang. förstärkare/slutsteg så har jag nog förstått det hela fel. Läste någonstans att man ibland kan behöva ett externt slutsteg för att få ut höga effekter, men jag har nog tagit del av miss visande information.

Jag läste även i en annan liknande tråd här på fb om en sida där man lätt kunde räkna ut bästa volymen på lådan men det var en bruten länk. Därför undrar jag om någon har en liknande eller ett snabbt tips på hur stor den bör vara med dessa element.

Som ni förstår är ingen av oss någon höjdare på detta ämne utan är tacksamma för alla tips och tricks ni kan bistå med. Vår handledare är också totalt retarderad och inte till någon hjälp, men har å andra sidan ingen aning om vad vi håller på med så vi kan göra i princip vad och hur vi vill.
Edit. Med andra ord, ifall det hela skiter sig så skyller vi på något smidigt och skriver en lysande rapport istället.
Citera
2011-10-04, 20:11
  #12
Medlem
DrBums avatar
Okey då..
Jag hjälper er mer än gärna med allt som har med bygget och labbningarna att göra.
Kanske inte så mycket praktiskt (beror iofs på vart ni bor) men teoretiskt kan jag stötta er fullt ut.

Skaffa ett element som ni känner att ni vill leka med, så utgår vi ifrån det helt enkelt..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback