Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2011-10-02, 22:01
  #1
Medlem
Tripprapport 2011-10-01
Ålder: 28
Kön: Man
Längd: 178 cm
Vikt: 73 kg

Tidigare erfarenheter: CB, Ecstacy och Toppslätskivling.
Dos: 30 st toppisar + 1 joint gräs.
Plats: Vår enplansvilla
Lördagen hade börjat gå mot sin eftermiddag när jag och min fru bestämde oss för att ta med oss vår hund till en närliggande före detta kohage och se efter om det fanns några toppisar. Jag hade vid ett tidigare tillfälle svängt förbi där som hastigast efter jobbet och hittat fyra stycken fina toppisar som jag lagt till samlingen. Nu skulle vi spendera ett par timmar i hagen med hundträning som täckmantel och finkamma terrängen efter magiska svampar.

Så vi packade med oss långkoppel, satte oss i bilen och körde iväg. Det var en solig lördagseftermiddag och jag såg fram emot en mysig dag i hagen med min fru och vår hund. Det enda jag oroade mig för var att vädret inte hade varit så gynnsamt ur svampens perspektiv under veckan som gått. Inget regn och medeltemperatur över det normala sänkte mina förhoppningar om en god skörd.

Förhoppningarna om en lyckad svamptur gick helt i kras när vi anlände till den före detta hagen. Bonden åkte nämligen omkring med traktor och skördade hö i vårt tilltänkta plockparadis och besvikelsen var såklart stor. Men vi bestämde oss då för att flytta hela planen till ett annat ställe där vi tidigare hittat en del toppisar. Det är ett litet område på ett friluftsområde som den magiska svampen bestämt sig för att bosätta sig i. Dock har det aldrig handlat om några stora skördar när vi varit där. Som mest har vi fått ihop ett tjugotal när vi plockat där och mina förhoppningar hade ju varit att hagen skulle ge oss en skörd på 100+. Men denna dag hade vi lyckan med oss. Toppisstället på friluftsområdet gav oss 60 svampar på en timme, och tillsammans med de 30 vi hade liggandes hemma så hade vi nu tillräckligt mycket svampar för en ordentlig tripp. Första gången vi trippade på svamp var ett par veckor tidigare då vi stoppade i oss dryga tjugo svampar var.

Nu hade vi alltså 90 svampar att dela på två personer. Men vi var båda lite sugna på att bjuda in vår goda vän Malin att trippa med oss, så vi började diskutera huruvida vi skulle käka 45 svampar var själva eller 30 svampar var och bjuda in Malin. Vi kom fram till att om Malin kunde ordna lite röka så skulle vi kunna boosta trippen med det, och då skulle det nog bli lagom. Så vi ringde till Malin och lade fram förslaget. Hon var på fest, men var såklart öppen för att ändra sina planer. Hon lyckades tigga till sig gräs som räckte till en joint på festen medans jag åkte för att hämta upp henne. När vi kom hem hade frugan ordnat med Set & Settings. Hon hade lagt ut madresser, täcken och kuddar på golvet i vardagsrummet. Hon hade även plockat fram ritblocket, färgpennor och lego. Jag var lite ivrig att få i mig svamparna då klockan hunnit bli 23.00, så jag tryckte i mig mina 30 svampar och sa högtydligt adjö till mitt nyktra jag. Tjejerna skulle såklart krångla till allt med att sprida ut svamparna på en pizza. Medan de höll på med det tog jag en promenad med hunden i väntan på att svamparna skulle börja verka. Jag var ute i tio minuter, när jag kom hem hade tjejerna tryckt i sig sina magiska pizzabitar och jag satte mig och meckade jointen som vi skulle boosta trippen med.

När jointen var klar satte vi oss vid köksbordet och langade runt den. Klockan började närma sig 23.30 och jag visste att det snart var dags för svampen att slå till. Jointen och svampen slog till exakt samtidigt. Känslan som kom är svår att förklara. Det var som att jag hade kolsyra under huden som kittlade mig inifrån på ett underbart sätt. Ljuset från kökslampan blev rödaktigt och starkt. Vi diskuterade huruvida svampen var igång eller om detta rus kom från gräset, men både jag och Malin var slående överrens om att svampen var i full färd med att förvränga våra sinnen. För min fru hade svampen ännu inte riktigt gett sig till känna, så hon kände ännu bara av gräset.

Jag kände lycka över att jag insåg att jag och Malin hade exakt samma känslor. Att hela kroppen bubblade och att färgerna började förvrängas. Hon började berätta en historia om något som hänt henne under dagen. Jag minns inte alls vad den handlade om, men jag minns att hennes historia trollband mig totalt. Berättelsen målades upp i min hjärna och blev verklig. Jag såg alla människor framför mig som medverkade i historien. Jag berättade att jag älskade historier och min fru höll med.
Vi lämnade köket för att se vad som försigick i vardagsrummet. Där stod TV:n och sprutade ut färger som ljussatte rummet. Jag minns att det var människor i TV:n, men har ingen aning om vad det handlade om. Det intressanta var inte handlingen utan att färgerna strålade med full kraft och färgade rummet i olika nyanser.

Vi slog oss ner på madrassen på golvet och började äta Gott&Blandat. Här började min värld skruva till sig rejält. Jag har stora minnesluckor från denna period och jag vet inte exakt vad som hände. Inför trippen hade vi köpt en påse GB Sandwich som vi skulle trycka i oss under svampens inverkan. Då vår frys gått sönder så måste vi förvara alla frysvaror i en box som står ute i ett förråd som är en fristående liten stuga på tomten. Jag hade funderat över vilket äventyr det skulle bli att hämta glassen mitt i pågående svamprus, men av någon anledning hände ingenting spännande över huvud taget när vi hämtade glassen. Vi gick bara ut och hämtade den. Inga småtomtar som bodde där. Inget äventyr alls.

När vi var tillbaka på vår lilla madrass i vardagsrummet så började jag tappa greppet om verkligheten. Det här är trippens peak. Min fru och Malin lyssnar på musik, äter glass, leker med hunden och har allmänt roligt. Jag däremot försvinner från vårt lilla trygga vardagsrum och in i en annan värld. Jag är medveten om var min kropp är, men inne i min hjärna pågår något helt annat. Jag vet inte längre vem jag är. Jag blir orolig över att jag skall försvinna, att mitt medvetande skall lämna min kropp och flyta iväg i rymden. Jag försöker desperat komma ihåg vem jag är genom att gå igenom mina minnen. Var föddes jag? Var växte jag upp? Vilka är mina föräldrar?

Jag fick nu en dramatisk resa genom barndomen. Snabba"klipp" från mitt liv spelades upp som en 4D-film. Min mamma lämnade mig hos dagmamman. Jag var två år. Jag kände lukten av dagmammans hus, hennes hund kom lufsande med hängande tunga och svängande svans. Jag såg dagmammans dotter - Emilia. Det pirrade till i magen. Hon var söt. Sen byttes dagmammans hall ut mot berget som min syster klättrade upp på när vi lekte kurragömma för att hon visste att jag inte fick vara där för mamma. Jag hade mjölksyra i benen när jag trotsade mammas regel och lunkade upp för bergssluttningen. När jag kom fram fick jag skäll av min storasyster för att jag var på berget - hon skulle tjalla för mamma. Jag var tre år när detta hände.

Nu satt jag på min kompis gräsmatta och lekte med Turtle-gubbar. Det doftade ljuvligt. Jag hade Donatello i handen. Min kompis syster kom med sina Barbie-dockor. Dom fick inte vara med. Så här höll det på. Jag fick en resa genom barndomen med snabba - extremt detaljrika klipp som innehöll dofter, känslor och ljud. Samtidigt gnagde oron i mig över att jag inte skulle lyckas hålla kvar vid mig själv. För varje gång världarna byttes och omgivningarna förändrades så hade jag olika känslor i kroppen. Detta resulterade i att jag trodde att jag var olika människor vi varje tillfälle. Det var som ett stort pussel där ingen bit passade ihop med någon annan. Jag uppfattade att min fru påpekade att jag mumlade saker för mig själv, jag svarade något i stil med att jag försökte hitta mig själv. Jag var endast vagt medveten om att min kropp befann sig i vardagsrummet.

Jag gjorde nu allt för att kravla mig fast vid fakta om vem jag var. Mitt medvetande - eller min själ - gled ifrån min kropp och mitt liv raderades sakta ut. Desperat greppade jag efter mina minnen och försökte lösa gåtan genom att tyda dem. Försökte få en helhetsbild om min identitet. Flera minnesbilder. Jag är tonåring, i min polares garage. Han tvättar sin moppe. En blå Yamaha DT. Jag har ingen moppe. Mina föräldrar har inte råd att köpa mig en.

Jag reser mig upp från madrassen. Jag måste fly. Det är för mycket intryck. Jag pendlar mellan verkligheten och minnesbilder. Min hund slickar på ett glasspapper. Jag oroar mig för att han skall tugga i sig hela papperet. Kollar på frugan och Malin, de verkar ha koll på hunden. Jag säger att jag måste lägga mig i sängen. De tycker att jag är tråkig som kastar bort svamptrippen genom att gå och lägga mig. De har ingen aning om vad jag upplever.

Jag tar av mig kläderna, kryper ner under täcket och släcker lampan i sovrummet. Nu lugnar jag ner mig. Jag börjar återkomma till verkligheten. Jag är fortfarande rejält bäng, men känner ingen ångest och desperation. Förstår inte att det jag just upplevt bara varit mina egna tankar - ungefär som när man vaknar ur en dröm och inte förstår att det var just en dröm. Men min själ har hittat tillbaka till min kropp - och för det är jag tacksam. Jag kan nu lugnt lägga mig ner och blunda och njuta av att vara berusad av svampar jag plockat tillsammans med min fru. Jag hör hur hon och Malin pratar och tittar på TV i vardagsrummet. Jag ligger kvar i sängen en stund. Minns inte vad jag tänkte på. Minns inte vad jag såg. Men jag minns att jag började landa, jag började komma tillbaka ner på jorden.
Citera
2011-10-02, 22:02
  #2
Medlem
Efter en stund känner jag mig ensam. Jag inser att jag kastar bort det här ögonblicket. Jag går ut i vardagsrummet och kryper ner i soffan mellan tjejerna. De har ingen aning om hur jävla borta jag varit. De har haft en trevlig och social tripp medan jag har kämpat för att hålla min själ kvar i kroppen. Jag var helt slut efter denna kamp och satt bara och stirrade in i TV:n utan att fatta någonting. Vi pratade om hur jävla sjukt det var med svamp. Tjejerna började också landa. Malin sa att detta var den bästa kvällen i hennes liv, min fru håller med. Jag är glad för deras skull. Min fru berättar att jag hållt på med en del konstiga saker under trippen. Jag minns nästan ingenting. Hon hävdar att jag tagit henne på brösten, tänt cigaretter inomhus och en massa andra saker. Jag fattar noll... när? Jag minns inte ens att jag "hängt" med tjejerna under trippen. Jag minns bara att jag kämpade för att min själ inte skulle lämna min kropp. Jag minns bara att jag förlorade vetskapen om min egen identitet.

Efter ett tag gick jag och lade mig igen. Tjejerna satt kvar i soffan. Jag somnade...

Utvärdering:
Min andra toppistripp bekräftade att svampen har overkliga egenskaper. Svampen kan ge dig en rundtur i ditt undermedvetna. Minnen och detaljer du inte trodde fanns exponeras nu med största tydlighet. Jag är något besviken på att verkligheten mer eller mindre försvann under min tripp. Jag var helt innåtvänd och minns ingenting av vad som verkligen hände under kvällen. Trippen får räknas som en snetripp, då den var full av ångest och besvär. Men det var en nyttig resa som fått mig att uppmärksamma mina barndomsminnen.
Citera
2011-10-02, 22:17
  #3
Medlem
Vlajkos avatar
schroom. My favourite drug.
Citera
2011-10-03, 05:24
  #4
Medlem
TopC4Ts avatar
Tips till nästa gång: Kämpa inte emot, acceptera det som händer under trippen. Analysera inte, försök inte undvika, flyt med. Din upplevelse av att tappa dig själv och ditt medvetande är inget farligt, det är ditt ego som för en stund tappar sin totala kontroll över dig. Detta är en av de saker jag värderar högst med psykedelia.. Att för en gångs skull slippa denna närmast kroniska besatthet av dåtid och framtid, jag och du. Tänk att du får uppleva världen utan ditt ego-filter som kategoriserar allt efter tid, rum, person, bra, dåligt etc. etc.

Jag rekommenderar att du läser The psychedelic Experience av Timothy Leary. I princip en handbok som jag verkligen önskar att jag hade läst när jag började utforska psykedelia.

Edit: Ett snabbtips som är enkelt att komma ihåg för att hjälpa dig på rätt spår när det börjar barka iväg är att fokusera på andningen. Enkel meditation egentligen.
Citera
2011-10-03, 10:43
  #5
Medlem
Laktossnusks avatar
Tackar för denna rapport
Riktigt bra läsning för övrigt!
Citera
2011-10-03, 12:07
  #6
Medlem
lackliciouss avatar
bra skrivet, beskrivningarna får mig att känna igen en del trippar jag vart med om=)
Citera
2011-10-03, 21:29
  #7
Avstängd
riktigt bra, 5/5.

Blir så himla taggad på att testa svamp nu... snart så!
Citera
2017-08-16, 03:12
  #8
Medlem
Gosifs avatar
Låter lockande att komma tillbaka till barndomen, tänk er framtiden om kunskapen om hjärnan utvecklas till fullo och vi kan åka tillbaka var vi vill i dåtiden
Citera
2017-09-01, 15:36
  #9
Medlem
skön story. Vill också testa toppisar. finns så lite där jag bor dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback