2022-08-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är "ok". Det kan ses som en demonstration mot de rådande politiska partierna i riksdagen. Det har hänt flera gånger förr och lär säkert ske många gånger igen. I USA har de ju betydligt större inslag av personliga val, något som gör att personerna från samma parti inte måste hålla med varandra i allt. Jag kan t ex tänka mig att en demokrat från Texas har mer konservativa åsikter än en demokrat från new York osv. Det hade varit trevligt om riksdagsledamöterna hade vågat och kunnat rösta mot partiledningen ibland, t ex i FRA, men partipiskan är väldigt hård i Sverige så det är väldigt få som faktiskt vågar och verkligen röstar mot sitt parti.

Det hade kunnat bli lite jobbigt att kontrollera i riksdagen senare, men på ett sätt är det mer demorkatiskt då man inte måste överge sin övertygelse enbart för att partiledningen vill agera på ett visst sätt ( ibland måste man ju dock kompromisa eller ge med sig i vissa frågor).

Fast skillnaden ifrån usa är ju att du mer röstar på personen ska bli president/senator etc. I sverige röstar du först och främst på partier. Jag har inte emot att vi har det som i usa, tycker det vore aningen mer demokratiskt, men nu har vi inte det. Den personen som blir politiskt wilde har inte kommit till riksdagen för x% av befolkningen röstade på honom, utan för folk röstade på partiet han sades tillhöra. Så det är då demokratiskt problematiskt om han då lämnar det partiet. Ingen kan komma till riksdagen på enbart personröster, de måste tillhöra ett parti som når riksdagspärren, så frågan är då om de personröster ska gillas om personen blir en demokratiskt wilde. Det är tveksamt.
Citera
2022-08-11, 12:44
Medlem
Ta bort politiska vildar tycker jag.

I Sverige representerar man ett parti och då är man inte aktuell där längre tänker jag.
Citera
2022-08-11, 13:53
Medlem
Risken är att det blir ännu mer toppstyrt, och ännu svårare att avslöja korruption och lögner hos partiledning om partiledningen kan sparka partimedlemmarna från riksdagen hur dom vill.

Politiska vildar är nog ett litet pris för att öka chansen att medlemmar i ett parti kan avslöja problem.
Citera
2022-08-12, 15:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

I Sverige representerar man ett parti och då är man inte aktuell där längre tänker jag.
Hur skall det gå till praktiskt har du tänkt dig? SKall riksdagplatserna upphöra att vara personliga?
Citera
2022-08-12, 17:33
Medlem
Citat:

Nej, man representerar sina väljare, partiet är bara ett konstgjort sätt skapa en 4% spärr.
Citera
2022-08-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hur skall det gå till praktiskt har du tänkt dig? SKall riksdagplatserna upphöra att vara personliga?

Ja, då borde nästa person på listan " i partiet" ta över. Politiker borde företräda sig själva i ett parti.
Citera
2022-08-12, 22:15
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Nix. I Sverige representerar man sin valkrets och mandatet är personligt. Att inte vara aktuell i sitt parti längre stämmer för poliska vildar. Det är vad som är hela grejen.
Citera
2022-08-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nix. I Sverige representerar man sin valkrets och mandatet är personligt. Att inte vara aktuell i sitt parti längre stämmer för poliska vildar. Det är vad som är hela grejen.

Ja, skitsamma. Det blir väl geggamoja ändå.
Citera
2022-08-15, 10:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ja, då borde nästa person på listan " i partiet" ta över. Politiker borde företräda sig själva i ett parti.
Så du menar om att ett parti meddelar att man utesluter en person, så skulle detta leda till att denne förlorar sin riksdagsplats? Förstår du inte vad det skulle kunna innebära? Vilka potentiella problem det skulle ge?
Citera
2022-08-15, 20:22
Medlem
Citat:
Så du menar om att ett parti meddelar att man utesluter en person, så skulle detta leda till att denne förlorar sin riksdagsplats? Förstår du inte vad det skulle kunna innebära? Vilka potentiella problem det skulle ge?

Berätta.
Citera
2022-08-17, 12:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Berätta.
Tja var skall man börja. Om det är så att ett parti spricker i två delar som kommunistparrtiet gjorde på 70-talet, så skulle det innebära att statmakterna måste besluta sig för vilket parti som är det "riktiga", vilket inte alltid äör så upenbart. Ett annat scenario är att i ett parti som drabbats av interna slitningar så skulle ena sidan kunna kuppa - exempelvis ha ett mte för partistyrelsen mitt i natten och därmed utesluta alla interna motståndare ur partiet. Då måste statsmakten kunna godkänna det förfarandet, eller förkasta det. Vill vi verkigen att statsmaken skall gå in i partiers inre liv på detta sätt. (Skall tilläggas är att båda dessa skare faktiskt har hänt.)

Sedan kan man ju fundera på om en person som är så populär i sin valkrets så att han/hon kryssats in, skall förlora sin riksdagsplats för att partistyrelsen inte gillar denna?

Det finns fler problem, och jag tror att alla som funderat på detta ordentligt kommer fram till att det är svårt att undvika politiska vildar. Kan inte komma på ett enda demokratiskt land där uteslutna/partiavhoppare förlorar sina mandat.
Citera
2022-08-17, 18:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Tja var skall man börja. Om det är så att ett parti spricker i två delar som kommunistparrtiet gjorde på 70-talet, så skulle det innebära att statmakterna måste besluta sig för vilket parti som är det "riktiga", vilket inte alltid äör så upenbart. Ett annat scenario är att i ett parti som drabbats av interna slitningar så skulle ena sidan kunna kuppa - exempelvis ha ett mte för partistyrelsen mitt i natten och därmed utesluta alla interna motståndare ur partiet. Då måste statsmakten kunna godkänna det förfarandet, eller förkasta det. Vill vi verkigen att statsmaken skall gå in i partiers inre liv på detta sätt. (Skall tilläggas är att båda dessa skare faktiskt har hänt.)

Sedan kan man ju fundera på om en person som är så populär i sin valkrets så att han/hon kryssats in, skall förlora sin riksdagsplats för att partistyrelsen inte gillar denna?

Det finns fler problem, och jag tror att alla som funderat på detta ordentligt kommer fram till att det är svårt att undvika politiska vildar. Kan inte komma på ett enda demokratiskt land där uteslutna/partiavhoppare förlorar sina mandat.

Instämmer. Att förbjuda politiska vildar vore ett grundskott mot demokratin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in