Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-22, 03:43
  #25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Borde man då inte i konsekvensens namn finansiera valrörelsen ur egen ficka också?
Jo, men då får vi ett valsystem som i USA med där företag går in och finansierar valkampanjer, vill vi det?

Vi skall inte ha politiker som är röstboskap åt någon annan imho.
Om demokrati skall gälla för oss medborgare varför ifrågasätta varför den skall gälla för våra folkvalda?
Citera
2017-12-22, 13:15
  #26
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo, men då får vi ett valsystem som i USA med där företag går in och finansierar valkampanjer, vill vi det?

Vi skall inte ha politiker som är röstboskap åt någon annan imho.
Om demokrati skall gälla för oss medborgare varför ifrågasätta varför den skall gälla för våra folkvalda?
Jag hör vad du säger men hur skulle systemet se ut i praktiken när det gäller att välja sin representant utan partier som samlar, sorterar och renodlar kandidaterna?
Citera
2018-01-16, 17:11
  #27
Medlem
Pungsvings avatar
De politiska vildarna har moral och trycker på knapparna mer lämpligt än robotarna i partierna som alla gör likadant och känner ingenting. De politiska partierna har Sverige i ett dödsgrepp. Svenskarna kan inte rösta på normala personer med egna åsikter. Man måste vara knäpp för att accepteras av ett parti och hamna i riksdagen. I USA röstar man bara på personer. I min kommun blev en stol ledig i USAs kongress. Ca 15 personer ville ha platsen. Det var många debatter med alla samlade i olika aulor i kommunen. Jag röstade på den bästa så klart. Han som ville dränera sumpen mest i Washington.
Citera
2022-08-08, 01:01
  #28
Medlem
kato85s avatar
Äntligen börjar de svenska politikerna fatta problemet med politiska vildar:
https://www.dn.se/sverige/flera-part...ildarnas-makt/
Citera
2022-08-08, 23:28
  #29
Medlem
Som politiker så sitter man på ett personligt mandat och det går naturligtvis för ett parti att bli av med en riksdagsman om partiet är villigt att gå in och köpa ut riksdagsmannen om man inte alls vill ha någon politisk vilde på en viss riksdagsplats och verkligen känner att personen ifråga måste bort samt att man vill ha någon annan på viss given riksdagsplats.

Riksdagsmannen behöver naturligtvis ej godta ett sådant erbjudanden men brukar ju göra det om summan är tillräckligt hög och man lägger sig lite högre än det återstående riksdagsarvodet.

Vi kan inte ha ett system där massa personer som sitter på personliga mandat ej anses ha personliga mandat efter att dom blivit valda. Då kan ju ett parti efter det att en viss lista och personerna som stått på listan sedan valts in. Välja att tömma hela listan och sedan sätta in helt nya personer på varenda plats som liksom ej i något avseende liknar den lista eller dom personer som medborgarna lagt sin röst på. Detta skulle ju kunna göras både helt medvetet genom att dom som blir invalda för stunden vet om detta och bedrägeriet som komma skall eller slumpartat genom bedrägeri mot dom som alltså stod på listan, då dom sedan direkt åker ut och alla namn ersätts av partiet med andra namn.

Fattar ni vilket ramaskri det skulle bli. Folk skulle säga att "jag röstade på den och den personen och liksom specifikt den här listan" Och nu går partiet ifråga ut som fått en viss procent och kommit in i riksdagen och ersätter alla namn på hela listan, den listan jag har röstat på och ersätter dessa namn med total andra okända personer som jag eller vi eller väljarkåren i stort ej liksom anser skall ha något förtroende.
Citera
2022-08-08, 23:47
  #30
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Det borde förbjudas. Blir någon utesluten så ska den väck från riksdagen.
Citera
2022-08-09, 10:12
  #31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Det borde förbjudas. Blir någon utesluten så ska den väck från riksdagen.
Men säg mig, hur har du tänkt dig att en sådan lagstiftning skulle fugnera i praktiken? På 70-talet sprack kommunistpartiet i riksdagen i två partier, VPK och APK. Skall vi då ha en domstol som avgör vilka som är de "riktiga kommunisterna"? Är det rimligt att om en auktoritär partiledare utesluter alla interna oponenter ur partiet att dessa då förlorar sina folkvalda possitioner? De kan t.o.m. ha blivit inkryssade av folket.

Nej det är rimligt att riksdagsplattserna är personliga, och politiska vildar får vi leva med. Sedan kan man ju ha moraliska invändingar sårskilt mot de vildar som ö.h.t. inte deltar riksdagens arbete. Kakabaveh har ju i.o.f.s. varit ganska flitig.
Citera
2022-08-09, 13:04
  #32
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men säg mig, hur har du tänkt dig att en sådan lagstiftning skulle fugnera i praktiken? På 70-talet sprack kommunistpartiet i riksdagen i två partier, VPK och APK. Skall vi då ha en domstol som avgör vilka som är de "riktiga kommunisterna"? Är det rimligt att om en auktoritär partiledare utesluter alla interna oponenter ur partiet att dessa då förlorar sina folkvalda possitioner? De kan t.o.m. ha blivit inkryssade av folket.

Nej det är rimligt att riksdagsplattserna är personliga, och politiska vildar får vi leva med. Sedan kan man ju ha moraliska invändingar sårskilt mot de vildar som ö.h.t. inte deltar riksdagens arbete. Kakabaveh har ju i.o.f.s. varit ganska flitig.

Enkelt. Om en blir utesluten ur ett parti så ska den ut ur riksdagen. Det kan inte bli enklare.
Citera
2022-08-09, 15:29
  #33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Enkelt. Om en blir utesluten ur ett parti så ska den ut ur riksdagen. Det kan inte bli enklare.
OK, så om Åkesson skulle utesluta hela sin riksdagsgrupp utom de två värsta ja sägarna, så skulle det vara så att riksdagen skulle sparka dem. Orimligt som jag ser det, då dessa personer är folkvalda, men kanske i princip görligt.

Värre är det om det är så att säg kristdemokraterna sprängs i två lika stora delar. Kristdemokraterna Ebba, och Kristdemokraterna Jonny. Hur skall man då veta vilket som är det riktigt partiet, och vilka som är skall förlora sina riksdagsmannaposter?

Nej om du tänker efter här, så inser du nog att det där med att stoppa fenomenet politiska vildar inte är görligt på ett vettigt sätt. Riksdagspartierna måste helt enkelt vara noggrannare när de väljer ut sina kandidater, och om jag inte minns fel finns det partier som praktiskt taget aldrig har politiska vildar.
Citera
2022-08-09, 15:41
  #34
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, så om Åkesson skulle utesluta hela sin riksdagsgrupp utom de två värsta ja sägarna, så skulle det vara så att riksdagen skulle sparka dem. Orimligt som jag ser det, då dessa personer är folkvalda, men kanske i princip görligt.

Värre är det om det är så att säg kristdemokraterna sprängs i två lika stora delar. Kristdemokraterna Ebba, och Kristdemokraterna Jonny. Hur skall man då veta vilket som är det riktigt partiet, och vilka som är skall förlora sina riksdagsmannaposter?

Nej om du tänker efter här, så inser du nog att det där med att stoppa fenomenet politiska vildar inte är görligt på ett vettigt sätt. Riksdagspartierna måste helt enkelt vara noggrannare när de väljer ut sina kandidater, och om jag inte minns fel finns det partier som praktiskt taget aldrig har politiska vildar.

Åkesson utesluter inte hela sin riksdagsgrupp. Men vore så fallet. Ut med dem. Enkelt.
Citera
2022-08-09, 16:04
  #35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Åkesson utesluter inte hela sin riksdagsgrupp. Men vore så fallet. Ut med dem. Enkelt.
Men om partiet inte är överens om vem det är som får utesluta vem? Inte helt orealistiskt. Se exempelvis tillståndet i Ny Demokrati på slutet. Hur skall man göra så?
__________________
Senast redigerad av Clodius 2022-08-09 kl. 17:01.
Citera
2022-08-09, 16:14
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Det borde förbjudas. Blir någon utesluten så ska den väck från riksdagen.

Är det verkligen rimligt att man inom ett parti ska kunna hota alla som sitter i riksdagen för det partiet att "Nu jävlar röstar ni grönt, annars kommer vi utesluta er ur partiet" och således kastas ut ur riksdagen?

Då försvinner ju hela meningen med att varje parti har mer än 1 plats där ens röst viktas efter valresultatet. Och det blir ett jävla avbräck i demokratin, där man istället bara blir nickedockor till allting.

Självklart ska politiska vildar kunna vara helt möjliga. Vi personkryssar in folk i Sveriges riksdag. Även om den funktionen inte används av dom flesta så räknas alla röster utan X på personvalet som att man väljer den högst upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback