Citat:
Ursprungligen postat av
Peppisorginal
Jag tror det handlar om att dom inte vill förlora sin inkomst. Som politisk vilde så kan man i princip bara lalla med utan att anstränga sig och ändå ha tryggat sin inkomst.
Eller så känner man ett ansvar för sina väljare. Vilket jag iofs tror det sällan rör sig om. För alla verkar ju ha glömt vad riksdasledamöter är, vem de representerar, inlklusive riksledamöterna själva eftersom partiväsendet kommit att bli så dominant. Det är inte partierna de representerar. Det är väljarna. Partiernas uppgift visavi riksdagen är bara att nominera kandidater till riksdagslistorna. Riksdagsplatsen som ledamöterna sitter på är inte på något sätt partiernas. Det är väljarnas.
Så nä. Det ska inte vara straffbart eller på annat sätt omöjliggjort att bli "vilde". Då kan vi lika gärna ta steget full ut och rösta på partier som sedan roterar folk på
sina platser så som det passar dem under mandatperioden:
-Heeej. Jag heter Mona. Jag ska sitta här nu bredvid dig ett tag har vi beslutat i partiet.
-Ja hej på dej. Jag fick min plats av mitt parti i går jag. Det är ju jag Bengt ser du väl--Bengt Westerberg.