2011-10-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
ja det borde vara en självklarhet att om man lämnar partiet man är invalt på så får man även lämna riksdagen.

Teoretiskt skulle alltså 51% av alla riksdagsmän bli politiska vildar och"gå ihop" och hitta på en jävla massa skit??!

Man behöver inte bli en "politisk vilde" för att göra vad man vill. Tror du att det finns några lagförda restriktioner på hur en politiker skall agera? Att denna måste införliva vallöften?
Citera
2011-10-02, 02:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Men själva grejen då. En person kommer in i Riksdagen genom att väljare lagt sin röst och ett politiskt parti får ett antal mandat. Personen får representera väljarna i Riksdagen. Det är demokrati.
Vid ett avhopp borde personen vara skyldig att lämna Riksdagen med omedelbar verkan och partiet han tidigare representerat får ta in en ny person som representerar väljarna.
Allt annat är odemokratiskt. I praktiken skulle man kunna komma in i partitoppen i typ Centerpartiet och när man väl sitter i Riksdagen så krossar man hela alliansen och oppositionen får regeringsmakten. Om man drar det här med politiska vildar till sin spets så är detta den enklaste sättet att göra en statskupp i sverige.

Vad är fördelarna med att acceptera politiska vildar?

Personen som blir politisk vilde är trots allt invald via ett riksdagsval av svenska folket och således är det väl rimligt att personen i fråga också blir utsparkad av väljarna vid nästa val.

Det händer ju inte heller speciellt ofta och verkar ske med samma frekvens över det politiska spektrat - så det jämnar väl ut sig i slutändan.
Citera
2011-10-02, 14:07
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vem har sagt att man har röstat på den politiken som personen för? Man kanske röstade för att personen var vettig? Eller för att man helt enkelt strategiskt röstade på en person som uppenbart kommer att bilda ett nytt parti när denne sitter på en stol i riksdagen. Vips som har man ett bra parti utan att behöva gå igenom hela 4% spärren.
Jag har svårt att se ett sånt scenario där man röstar på en person men skiter i vilken politik personen står för. Att dessutom använda ett så osannolikt scenario som argument för att inte låta partierna sätta in nya personer på platserna när någon hoppar av håller inte enligt min uppfattning.
Citera
2011-10-02, 14:12
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är lika "odemokratiskt" att kicka ut hela SD anhanget som det är att kicka ut en personligt vald vilde... DEt finns faktiskt folk som har personröstat på vilden...

Tiden när han blev vald var han representant för SD.

Inget stort problem, likväl ett problem. Om nu William Petzäll hade stannat i riksdagen kanske han inte hade agerat utifrån partiets åsikter ändå. Så förlusten är nog inte speciellt stor för ett parti som inte är i balansgång mellan makt och inte makt.
Citera
2017-11-28, 18:22
Medlem
Jag tror det handlar om att dom inte vill förlora sin inkomst. Som politisk vilde så kan man i princip bara lalla med utan att anstränga sig och ändå ha tryggat sin inkomst.
Citera
2017-11-28, 23:24
Medlem
Politiska vildar borde bara tillåtas om personen kommit in med hjälp av personkryss. Då kan man sägas sitta på ett personligt mandat som går bortom partiet. Men i övrigt borde mandatet ses som partiets, och individen tvingas avgå så att partiet kan utse någon annan.
Citera
2017-11-29, 00:33
Medlem
Fris avatar
Det är partiernas existens som är odemokratisk. Partierna borde avskaffas. De individuella lagstiftarna borde vara individuellt valda och stå personligen till ansvar och inte som idag anonymt kunna gömma sig i en valbar lista som skrivits av en handfull partipampar i hemliga möten. Och sen ha fullmakt in blanco att ändå rösta precis hur som helst. Riksdagsledamöterna själva skriver böcker som "Knapptryckarkompaniet" för att beskriva hur maktlösa de är fast det är de som är folkvalda, och partier bara en frivillig klubb som de kan välja att forma efter att de har valts, eller låta bli.

Sverige är en totalitär demokrati helt utan maktdelning där en handfull partiledare kontrollerar allting som finns i hela Riket utan något som helst förbehåll. Så går det ju som det går också, och det existerar ingen mekanism som ens hypotetiskt skulle kunna vända på "utvecklingen".
Citera
2017-11-29, 08:37
Medlem
MeanMEs avatar
Det är helt ok.

Man ska inte bli röstboskap till ett parti som riksdagsman.
Man skall kunna driva egna frågor utan att behöva riskera att bli avsatt och utbytt bara för att det inte passar partistyrelsen.
Citera
2017-11-29, 09:59
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppisorginal
Jag tror det handlar om att dom inte vill förlora sin inkomst. Som politisk vilde så kan man i princip bara lalla med utan att anstränga sig och ändå ha tryggat sin inkomst.

Eller så känner man ett ansvar för sina väljare. Vilket jag iofs tror det sällan rör sig om. För alla verkar ju ha glömt vad riksdasledamöter är, vem de representerar, inlklusive riksledamöterna själva eftersom partiväsendet kommit att bli så dominant. Det är inte partierna de representerar. Det är väljarna. Partiernas uppgift visavi riksdagen är bara att nominera kandidater till riksdagslistorna. Riksdagsplatsen som ledamöterna sitter på är inte på något sätt partiernas. Det är väljarnas.

Så nä. Det ska inte vara straffbart eller på annat sätt omöjliggjort att bli "vilde". Då kan vi lika gärna ta steget full ut och rösta på partier som sedan roterar folk på sina platser så som det passar dem under mandatperioden:
-Heeej. Jag heter Mona. Jag ska sitta här nu bredvid dig ett tag har vi beslutat i partiet.
-Ja hej på dej. Jag fick min plats av mitt parti i går jag. Det är ju jag Bengt ser du väl--Bengt Westerberg.
Citera
2017-12-21, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Man behöver inte bli en "politisk vilde" för att göra vad man vill. Tror du att det finns några lagförda restriktioner på hur en politiker skall agera? Att denna måste införliva vallöften?

Tråkigt att det inte finns. Givetvis ska politiker eller politiska partier som inte driver sina valfrågor i riksdagen kunna åtalas för brott, inte svårare än så. Sen att dessa blir nedröstade av andra partier och deras företrädare är en annan sak.
Citera
2017-12-21, 18:21
Medlem
Schweinmunds avatar
Politiska vildar är bra. det vitaliserar demokratin.

Om det skulle förbjudas med politiska vildar skulle det få en massa konsekvenser:
1. Partier skulle kämpa för att ha kvar sina individer, även de som sköter sig olämpligt.
2. Riksdagsledamöterna skulle bli ännu mer maktlösa och partierna skulle få mer makt
Citera
2017-12-21, 18:33
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är helt ok.

Man ska inte bli röstboskap till ett parti som riksdagsman.
Man skall kunna driva egna frågor utan att behöva riskera att bli avsatt och utbytt bara för att det inte passar partistyrelsen.
Borde man då inte i konsekvensens namn finansiera valrörelsen ur egen ficka också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in