Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-02-16, 08:46
  #73
Medlem
explorerss avatar
Kanske alla ska bli politiska vildar och talmannen har sista ordet
Tycker fenomenet politisk vilde ska bort, tar bara onödig plats.
/explorers
Citera
2024-02-18, 19:32
  #74
Medlem
ekerilars avatar
Inom mitt parti måste jag skriva under en försäkran om att jag lämnar mina uppdrag om jag:

1, Lämnar partiet
2, Utreds for eller fälls for brottslighet, bagatellartade förseelser undantagna.
3. På något annat sätt uppträtt som riskerar att skada förtroendet.

De flesta partier har en sådan policy. Därför är det ohederligt att vara politisk vilde om man skrivit under en sådan försäkran.
Citera
2024-02-18, 20:54
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Inom mitt parti måste jag skriva under en försäkran om att jag lämnar mina uppdrag om jag:

1, Lämnar partiet
2, Utreds for eller fälls for brottslighet, bagatellartade förseelser undantagna.
3. På något annat sätt uppträtt som riskerar att skada förtroendet.

De flesta partier har en sådan policy. Därför är det ohederligt att vara politisk vilde om man skrivit under en sådan försäkran.
Det vore ju onekligen rimligt. Däremot är punkt 1 inte tillämplig om man utesluts ur partiet, då har man själv inte lämnat det. I fallet El-Haj borde däremot punkt 3 vara tillämplig. Det är klart, det gäller även Magdalena Andersson efter hennes senaste klavertramp...
Citera
2024-02-19, 16:17
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Vad är fördelarna med att acceptera politiska vildar?

Poängen med att riksdagsmandat är personliga är ju just att det inte skall gå att få politisk makt genom att kuppa bort ett partis ledning och sedan tillsätta nya riksdagsledamöter.
Citera
2024-02-20, 06:35
  #77
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det finns möjlighet att ha suppleanter i riksdagen. Om ordinarie riksdagsman skulle kunna misstroenderöstas bort.
Så skulle varken röstare eller parti ta skada av att någon riksdagsman förlorar förtroendet att representera någonting och bli utsparkad ur riksdagen.
Citera
2024-02-25, 07:28
  #78
Medlem
Svavelbryggas avatar
Personval borde avskaffas så slipper vi polititiska vildar av bara farten. Det är ytterligare en sån grej som infördes relativt nyligen, blev värdelös och ändå anses huggen i sten numera.
Citera
2024-02-25, 08:13
  #79
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Personval borde avskaffas så slipper vi polititiska vildar av bara farten. Det är ytterligare en sån grej som infördes relativt nyligen, blev värdelös och ändå anses huggen i sten numera.

Ja, i vår demokratur skall det ses som fint och demokratiskt men utformat så det blir nästan meningslöst. Se ni fick ju personval! Var nöjda!

Nej, personvalet skall göras om så den inte är menlös.
Citera
2024-02-25, 12:06
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Lämnar man ett parti borde rimligtvis partiet så sätta in en ny person.
Instämmer. Vi har inte enmansvalkretsar i Sverige - även i de fall då någon har drivit personvalskampanj och fått hjälp av kryss på valsedlarna så är det ändå partiet ifråga som han/hon kaindiderar för (många personvalskampanjer har dessutom gjorts med hjälp av partikassans pengar). Ingen i modern tid har kommit *in* i riksdagen som partilös, och ingen här i landet (efter 1940 i alla fall) har heller vad jag vet suttit längre än del av en enda valperiod som politisk vilde.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback