Pluggar 100% och tar just nu bara CSN bidraget som man får gratis. Som ligger på 2720:-
Men är så att jag funderar på att ta fullt CSN lån för att spara och lägga undan som handpenning för att köpa lägenhet. Låter detta super dumt? Men har för mig att CSN lånet är ganska förmånligt. Tar man ett topplån för att köpa lägenhet ligger topplånet på cirka 5,5-6% ränta.
Någon ekonom som är insatt i CSN regler ang lån, återbetalning osv.
Pluggar 100% och tar just nu bara CSN bidraget som man får gratis. Som ligger på 2720:-
Men är så att jag funderar på att ta fullt CSN lån för att spara och lägga undan som handpenning för att köpa lägenhet. Låter detta super dumt? Men har för mig att CSN lånet är ganska förmånligt. Tar man ett topplån för att köpa lägenhet ligger topplånet på cirka 5,5-6% ränta.
Någon ekonom som är insatt i CSN regler ang lån, återbetalning osv.
Jätte tacksam för svar
Låter jättedumt.
Men hey man, hur länge har du tänkt ligga och låna skiten? - du gör som du vill!
Självklart ska man ta fullt CSN-lån om man är berättigad detta även om man inte behöver pengarna. Allt annat är idioti. Du kommer aldrig att få ett bättre lån.
Senast redigerad av Hyperbolen 2011-09-30 kl. 17:05.
Självklart ska man ta fullt CSN-lån om man är berättigad detta även om man inte behöver pengarna. Allt annat är idioti. Du kommer aldrig att få ett bättre lån.
Tack, nu känner jag mig som en lite smartare människa.
Håller med Hyperbolen att CSN-lån är helt klart mer fördelaktiga.
När min sambo börjar plugga någon gång i framtiden (beroende på när hon kommer in) så har jag sagt till henne att ta csn-lån även fast hon egentligen inte behöver. Om vi har skaffat oss nytt boende tills dess kommer alla hennes csn-lån gå till att amortera bolånet eftersom räntan är fryst under tiden som man pluggar.
Edit: En kort sammanfattning;
CSN för sparande = bra
CSN för konsumtion = undvik så mycket som möjligt
Kan bara hålla med SparkMan och Hyperbolen.
Förra året var räntan på studielånen 2,4%, i år 1,9%. Klarar du att låta pengarna vara kan du ta studielån och stoppa in dem på ett högräntekonto under tiden du studerar och sedan använda dem som kontantinsats när du köper lägenhet.
Två exempel på nyttjande av CSN lånet:
Jag investerar ev överskott, och en kursare betalar av på sitt bostadslån med CSN-lånet.
Bättre lån får du aldrig.
Så som tidigare talare sagt, ta lånet, och se till att du får mer avkastning än 2-2.5%. Tänk på att CSN har uppläggningsavgifter osv osv, dock är de i princip obefintliga.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!