Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-29, 17:33
  #1
Medlem
orzion-2.0s avatar
Mitt element har börjat låta ungefär som en datorfläkt. Bor i ett studentrum och det är vattenburna element. Någon som vet vad det kan vara, anmälde till hyresvärden men de verkar endast ha bytt ut den du använder för att ställa in nivån på elementet med och elementet låter fortfarande någon som kan tänkas veta vad problemet är och hur det ska lösas?
Citera
2011-09-29, 17:40
  #2
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Du måste lufta elementen öppna ventilen och låt vattnet rinna av en stund.har du en ventil?
hittade en länk också nu.

http://johanneberg1937.se/?page_id=1...429,r:14,s:257
__________________
Senast redigerad av WakeUpScreaming 2011-09-29 kl. 17:46.
Citera
2011-09-29, 18:22
  #3
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Du måste lufta elementen öppna ventilen och låt vattnet rinna av en stund.har du en ventil?
hittade en länk också nu.

http://johanneberg1937.se/?page_id=1...429,r:14,s:257
Har ingen ventil och bor som sagt i ett studentrum och har därför ingen nyckel, luft i elementen brukar ju dock oftast vad jag hört beskrivas som att det låter som att vatten forsar eller droppar. Här är det inget sådant utan låter som sagt mer som en datorfläkt eller hur det låter om du är ute i skogen en halv blåsig dag. Låter mer ju högre "nivå" elementet står på. Väldigt störande speciellt när jag ska sova.
Citera
2011-09-29, 18:34
  #4
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Har ingen ventil och bor som sagt i ett studentrum och har därför ingen nyckel, luft i elementen brukar ju dock oftast vad jag hört beskrivas som att det låter som att vatten forsar eller droppar. Här är det inget sådant utan låter som sagt mer som en datorfläkt eller hur det låter om du är ute i skogen en halv blåsig dag. Låter mer ju högre "nivå" elementet står på. Väldigt störande speciellt när jag ska sova.
Då verkar det som att du har ett s.k elementfläkt och den kanske låter så jämnt eller är defekt.
Citera
2011-09-29, 18:55
  #5
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Då verkar det som att du har ett s.k elementfläkt och den kanske låter så jämnt eller är defekt.
Nej en elementfläkt kräver ju ström och då borde jag rimligtvis kunna se en sladd som går ditt. Fast jag kanske bara fokuserar extra mycket på det. Hur mycket ska man egentligen höra av ett "vanligt" vattenelement?
Citera
2011-09-29, 19:10
  #6
Medlem
orzion-2.0s avatar
Ljudet tycks komma bakom elementet och det låter i princip som en fläkt och det var också min första tanke, en fläkt skulle ju dock rimligtvis behöva ström varför jag är rätt övertygad om att det måste vara något annat.
Citera
2011-09-29, 19:24
  #7
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Nej en elementfläkt kräver ju ström och då borde jag rimligtvis kunna se en sladd som går ditt. Fast jag kanske bara fokuserar extra mycket på det. Hur mycket ska man egentligen höra av ett "vanligt" vattenelement?
Vanligt vattenelement är ju väldigt tyst,ända gången du hör något är ju om luft finns i systemet
Citera
2011-09-29, 19:26
  #8
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Vanligt vattenelement är ju väldigt tyst,ända gången du hör något är ju om luft finns i systemet
Jo då känns det ju som något är fel när jag hör dem tydligt 3 meter bort i sängen när jag ser på TV. Felanmälde det som sagt till hyresvärden och när jag kom hem idag hade de varit här men enda skillnaden är att jag har en ny "skruvsak" den man ställer in nivån på, förstår inte varför de bytte den dock. Hittar ingen ventil på elementet verkar dock finns en på det ena röret vid sidan av elementet. Sitter just nu bredvid elementet vid datorn med elementet på lägsta nivån. Kan klart och tydligt höra något som låter ungefär som vind blåser eller en fläkt som går.
__________________
Senast redigerad av orzion-2.0 2011-09-29 kl. 19:30.
Citera
2011-09-29, 23:11
  #9
Medlem
orzion-2.0s avatar
Får nog gå och köpa en elementnyckel och lufta det då, konstigt att teknikern inte tycks ha gjort det utan endast bytt termostaten.
Citera
2011-09-30, 21:35
  #10
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Vanligt vattenelement är ju väldigt tyst,ända gången du hör något är ju om luft finns i systemet
Testa lufta element. Fick dock problem med att stänga ventilen igen och lyckades rinna ut rätt mycket vatten under en halvtimmestid ungefär. Lyckligtvis hade jag en handduk nära så resultatet blev mest en dygnsur handduk, lite vatten på golvet och en lite blött Orzion. Nu har jag dock lyckats stänga ventilen igen, hoppas jag då det slutat rinna vatten. Elementet låter dock fortfarande lika mycket, någon luft minns jag inte om det kom ut. Det lär alltså inte vara luft som är problemet, några andra förslag?
Citera
2011-09-30, 23:56
  #11
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Testa lufta element. Fick dock problem med att stänga ventilen igen och lyckades rinna ut rätt mycket vatten under en halvtimmestid ungefär. Lyckligtvis hade jag en handduk nära så resultatet blev mest en dygnsur handduk, lite vatten på golvet och en lite blött Orzion. Nu har jag dock lyckats stänga ventilen igen, hoppas jag då det slutat rinna vatten. Elementet låter dock fortfarande lika mycket, någon luft minns jag inte om det kom ut. Det lär alltså inte vara luft som är problemet, några andra förslag?
Bra att du luftade batteriet är bra att göra det för att du får sen snabbare värme i elementen inför vintern ,sen vet jag faktiskts inte vad som du kan göra med ditt element ,egentligen får man inte täcka över ett element men om denna inte är så het så kan du kanske försöka isolera ljudet lite brukar ju stå får ej täckas men man torkar ju kläder och så på dessa.hoppas det ordnar sig med elementet.
__________________
Senast redigerad av WakeUpScreaming 2011-09-30 kl. 23:59.
Citera
2011-10-01, 00:01
  #12
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Bra att du luftade batteriet är bra att göra det för att du får sen snabbare värme i elementen inför vintern ,sen vet jag faktiskts inte vad som du kan göra med ditt element ,egentligen får man inte täcka över ett element men om denna inte är så het så kan du kanske försöka isolera ljudet lite brukar ju stå får ej täckas men man torkar ju kläder och så på dessa.hoppas det ordnar sig med elementet.
Vet dock inte hur mycket luft som kom ut, fick mest panik och var rädd att huset skulle översvämmas när jag inte fick stopp på vattnet. Får nog kontakta värden igen. Tycker som sagt att vattenelement borde vara tysta av sig, testade sätta handdukar över men det hjälpte inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback