16 460 besökare online
856 722 medlemmar • 45 808 257 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Astronomi och rymdfart
Svara på ämne
Ämnesverktyg
riverman83
Medlem
Idag sköt Kina upp den första delen av sin framtida rymdstation. Den första delen heter Tiangong-1 som kommer ligga i omloppsbana i en månad för att sedan kopplas ihop med del två.
Inom två år kommer ytterliggare två större delar komma skjutas upp och kopplas ihop. Det är planerat att ha taikonauter där permanent 2020.

http://news.xinhuanet.com/english201..._131168235.htm

Edit: En förtydling, stationen kommer fungera som testbädd för framtida dockningar i rymden och kommer alltså inte vara del av den ständigt bemannade stationen planerad runt 2020. Den kommer dock tidsvis vara bemannad.
Senast redigerad av riverman83 2011-09-29 kl. 18:10.

mumin-trollet
Medlem
mumin-trollets avatar
Fy katten dra mig baklänges va läskigt!

inte ska vi ha kinser som dominerar rymden!
för övrigt ligger usa 10000 före dom i rymd utveckligen.
Ni som inte har hört om den nya ISS 3007 kommer då bli upplyste om något stort inför framtiden.
Jag kommer nog åka med Iss fan.

riverman83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumin-trollet
Fy katten dra mig baklänges va läskigt!

inte ska vi ha kinser som dominerar rymden!
för övrigt ligger usa 10000 före dom i rymd utveckligen.
Ni som inte har hört om den nya ISS 3007 kommer då bli upplyste om något stort inför framtiden.
Jag kommer nog åka med Iss fan.

10000 vad, år?
USA ligger snarare i dvala med rymdresor just nu med tanke på deras budgetnedskärningar.
Det finns idag två länder som har kapacitet att skicka upp människor i rymden, Ryssland och Kina.

karlolof89
Medlem
karlolof89s avatar
Tänk om Kina kunde samarbeta internationellt som USA, Ryssland och övriga Europa. Då hade rymdfarten utvecklats ännu bättre.
Det är nog risk att Kina blir den enda världsmakten i framtiden. Vilket bakslag för Nasa och USA om Kineserna har planer på En bemannad Marsfärd och sätter Kinas flagga på Mars före alla andra

riverman83
Medlem
Ingen marsresa ännu men det finns i planeringen att skicka människor till månen runt 2030.

http://www.sinodefence.com/space/lun...ar-landing.asp

KimNeilJung
Medlem
KimNeilJungs avatar
TianGong - kinas första rymdstation

Och häromdagen skjöt Kina upp sin första rymdstation. ISS kommer alltså att få grannar däruppe. Just nu är det en liten pyttemodul, men syftet är naturligtvis att så här i början öva på dockning, i- och urlastning och annat praktiskt som behövs innan man faktiskt kan ha folk på plats.

Spännande, men personligen kan jag finna det lite trist att sådana här saker inte sker under ännu bredare samverkan mellan nationer. Rymdkapplöpning i all ära, men nog skulle vi nå ännu längre om det gick att arbeta ihop (ja, jag drömmer om Star Trek som en möjlig framtid )

-I am being extremely clever up here and there's no one to stand around looking impressed! What's the point in having you all?

svampdamp
Medlem
svampdamps avatar
Intressant ämne verkligen men vart är din frågeställning?

riverman83
Medlem
och en tråd finns redan

https://www.flashback.org/t1671088

KimNeilJung
Medlem
KimNeilJungs avatar
Hahaha och jag som är mod för forumet Ok trådarna slås ihop.

-I am being extremely clever up here and there's no one to stand around looking impressed! What's the point in having you all?

KimNeilJung
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlolof89
Tänk om Kina kunde samarbeta internationellt som USA, Ryssland och övriga Europa. Då hade rymdfarten utvecklats ännu bättre.
Ja det skulle nog gagna rymdfarten mer om samarbetet blev bredare. Problemet är väl att man sedan rymdkapplöpningens början motiverar utgifterna med det klassiska " vi mot dom".
Jag tror inte kineserna förväntar sig några forskningresultat från sin rymdstation. Det här är nog första steget till att utföra bemannade färder längre bort. Medans "vi andra" står och skrapar med foten och inte riktigt vet vad vi skall bestämma oss för.

Ode-N
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Ja det skulle nog gagna rymdfarten mer om samarbetet blev bredare. Problemet är väl att man sedan rymdkapplöpningens början motiverar utgifterna med det klassiska " vi mot dom".
Jag tror inte kineserna förväntar sig några forskningresultat från sin rymdstation. Det här är nog första steget till att utföra bemannade färder längre bort. Medans "vi andra" står och skrapar med foten och inte riktigt vet vad vi skall bestämma oss för.
Det är ju "vi mot dom"-tänket som driver utvecklingen framåt.
-
Hur har mångkulturen fungerat genom historien?

KimNeilJung
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det är ju "vi mot dom"-tänket som driver utvecklingen framåt.
Visserligen, men hur mycket längre ut skulle vi nå om det fanns ett bredare samarbete? Visst, Kina är idag herre på täppan då de anser sig ha råd att spendera löjligt mycket pengar på att vinna ett race ingen annan egentligen tävlar i just nu.
Men skall vi likt vi inväntade NASA för femtio år sedan hoppas på att Kina gör jobbet åt oss? Om de misslyckas, skall vi bara hoppas på att det finns någon annan som tar över stafettpinnen? Bättre då kan jag tycka att vidare utforskning av världsrymden sker med ett övergripande samarbete.

Svara på ämne
Topp Dela »