Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2011-10-21, 21:40
  #73
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften
Men det är ju just landgående djuren som är mindre idag. Jag tror inte heller på det där med syrehalten.

Jag är inte särskilt intresserad av havsdjur. Blåvalen är i princip den enda som blir ofantligt stor av alla havslevande varelser. På dinosauriernas tid så fanns det djur i vattnet som var nästan lika stor. Nu minns jag inte exakt namnet men det var nån köttätande sak som vägde upp mot 150 ton. I vattnet.

På land fanns det djur som var inte långt ifrån i klass med blåvalen. Tex dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bruhathkayosaurus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argenti...s_huinculensis
Blåvalar väger uppåt 150 ton, de största dinosaurierna lär inte ha vägt mycket mer än 100 ton, om ens det.
Jag tror "vattenvarelsen" du tänker på är Liopleurodon, i Dinosauriernas Tid (Walking with Dinosaurs) sade man att de var så stora, men det finns det inga riktiga belägg för.
"In 1999, Liopleurodon was featured in an episode the BBC television series Walking with Dinosaurs, which depicted it as an enormous 25 metre-long animal. However, this is not considered to be accurate for any species of Liopleurodon."
Citera
2011-10-21, 22:26
  #74
Medlem
LakritstroIIets avatar
Varför var insekterna så monstruöst stora? Varför är dagens insekter och spindlar skitsmå.

Jag har läst någonstans att det finns en övre gräns för insekter och spindlar som bestäms av deras luftintag.
Citera
2011-10-21, 22:50
  #75
Medlem
Denna är lite rolig.

www.dinox.org/expandingearth.html.
Citera
2011-10-21, 23:15
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Varför var insekterna så monstruöst stora? Varför är dagens insekter och spindlar skitsmå.

Jag har läst någonstans att det finns en övre gräns för insekter och spindlar som bestäms av deras luftintag.
För ca 300 miljoner år sedan fanns det riktigt stora insekter. Det berodde på att syrehalten var större i luften då. Ca 35% mot dagens 20%. Det fanns tex trollsländor som var 70 cm långa. Mindre syrehalt=mindre insekter
Citera
2011-10-23, 23:20
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
För ca 300 miljoner år sedan fanns det riktigt stora insekter. Det berodde på att syrehalten var större i luften då. Ca 35% mot dagens 20%. Det fanns tex trollsländor som var 70 cm långa. Mindre syrehalt=mindre insekter
Det har kommit nya rön som säger bl.a detta.

Citat:
In prehistoric times, higher levels of oxygen may have favoured the evolution of giant insects largely through their effects on larvae, and it is perhaps no accident that many extinct giants had aquatic juvenile stages.”
http://www.physorg.com/news/2011-08-...en-theory.html

Det var enligt denna teori larverna som levde i vatten som var känsliga för syrehaltförändringar

Det är även värt att tänka på att jätteskorpionenen levde i vatten, jag vet dock inte om den andades luft, ska kolla det.

Personligen tror jag man kommer överge syrahaltteorin och inse att exoskellet är ofördelaktigt över en viss vikt men mycket fördelaktigt för små vikter, en fågelspindels fräsmta dödsorsak i fångenskap är att den faller vilket är en mycket pissig anpassning för ett så pass litet djur.
Citera
2011-11-19, 04:16
  #78
Medlem
Av de landlevande dinosaurierna var det väl bara sauropoderna som blev riktigt stora. Gissningsvis var det något med deras konstruktion som möjliggjorde deras storlek. Och detta något är knappast enbart lungorna, eftersom andra dinosaurier hade samma typ av lungor.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback