Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-27, 11:58
  #1
Medlem
Kan man köpa ensamt tryptofan i Sverige? Jag har letat och letat men jag hittar det bara som en del av kosttillskott, jag vill enbart ha tryptofanet. Det blev ju olagligt att sälja det i USA 1990 eller något sådant men sedan lagligt igen 2002 men jag antar att det fortfarande är olagligt att sälja det ensamt här.

Isåfall vet någon någon bra affär utomlands att köpa det ifrån, ifall det nu är lagligt?
Citera
2011-09-27, 12:04
  #2
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtetomte
Kan man köpa ensamt tryptofan i Sverige? Jag har letat och letat men jag hittar det bara som en del av kosttillskott, jag vill enbart ha tryptofanet. Det blev ju olagligt att sälja det i USA 1990 eller något sådant men sedan lagligt igen 2002 men jag antar att det fortfarande är olagligt att sälja det ensamt här.

Isåfall vet någon någon bra affär utomlands att köpa det ifrån, ifall det nu är lagligt?

Tror inte man som privatperson kan göra det! vad ska du med det till? vill du dopa dig finns det bättre grejer.
Citera
2011-09-27, 12:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Tror inte man som privatperson kan göra det! vad ska du med det till? vill du dopa dig finns det bättre grejer.
Anledningen till att jag vill ta det är för att det är en byggsten för serotonin, som alternativ till traditionella SSRI preparat som fluoxetin. Det finns något som heter 5-HTP som är "mellansteget" mellan tryptofan och serotonin som man lätt kan köpa men den verkar ha otrevliga bieffekter.
Citera
2011-09-27, 12:27
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtetomte
Anledningen till att jag vill ta det är för att det är en byggsten för serotonin, som alternativ till traditionella SSRI preparat som fluoxetin. Det finns något som heter 5-HTP som är "mellansteget" mellan tryptofan och serotonin som man lätt kan köpa men den verkar ha otrevliga bieffekter.

Finns att köpa här

http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
Citera
2011-09-27, 12:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns att köpa här

http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
Tack, men det vet jag redan. Jag vill har föregångaren till 5htp, tryptofan. Det finns många diskussioner huruvida 5htp kan leda till hjärtproblem då en stor del av 5htp konverteras till serotonin i kroppen innan det kommer till hjärnan.
Citera
2011-09-27, 13:00
  #6
Medlem
Enzymes avatar
Men 5-HTP är 10 gånger mer potent än trp. Det betyder ju att du måste ta 10 ggr mer trp vilket troligare ger hjärtproblem på sikt. Dessutom behöver inte 5-HTP modifieras innan den passerar blod hjärnbarriären för att konverteras till serotonin i hjärnan. Om du verkligen vill ha mera seratonin i skallen är det väl lika bra att ta SSRI. Varför krångla till det?
Citera
2011-09-27, 13:55
  #7
Medlem
pezrulezhaakons avatar
tomtetomte

Du bör läsa på mycket mer om förhållandet mellan tryptofan och seretonin, samt vilka psykologiska effekter och risker det kommer medföra.
Citera
2011-09-27, 15:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Men 5-HTP är 10 gånger mer potent än trp. Det betyder ju att du måste ta 10 ggr mer trp vilket troligare ger hjärtproblem på sikt. Dessutom behöver inte 5-HTP modifieras innan den passerar blod hjärnbarriären för att konverteras till serotonin i hjärnan. Om du verkligen vill ha mera seratonin i skallen är det väl lika bra att ta SSRI. Varför krångla till det?

Som jag har förstått det så konverteras inte tryptofan till serotonin i blodet, utan endast i hjärnan, och därför så medför det inga hjärtproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
tomtetomte

Du bör läsa på mycket mer om förhållandet mellan tryptofan och seretonin, samt vilka psykologiska effekter och risker det kommer medföra.

Är det några speciella effekter du syftar på?
Citera
2011-09-27, 15:21
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
tomtetomte

Det finns personer som medicinbehandlas med bla Tryptofan vid svåra depressioner och andra liknande psykologiska tillstånd. De kräver ofta flera års testande vilka mängder som funkar bäst.

Bara för att Tryptofan har en viss typ av effekt innebär inte det att den effekten infinner sig hos dig.
Det är massor av olika substanser i hjärnan som måste balanseras. Höjer du en substans så får det stora konsekvenser på de andra.
Citera
2011-09-27, 18:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
tomtetomte

Det finns personer som medicinbehandlas med bla Tryptofan vid svåra depressioner och andra liknande psykologiska tillstånd. De kräver ofta flera års testande vilka mängder som funkar bäst.

Bara för att Tryptofan har en viss typ av effekt innebär inte det att den effekten infinner sig hos dig.
Det är massor av olika substanser i hjärnan som måste balanseras. Höjer du en substans så får det stora konsekvenser på de andra.
Ja det förstår jag. Men menar du att det är svårare att få balans med tryptofan än en SSRI? Båda har ju samma resultat, mer tillgängligt serotonin i hjärnan
Citera
2011-09-27, 19:09
  #11
Medlem
Fröken_Flisas avatar
För nåt år sen sålde Bodystore(.se) tryptofan från Vida men de verkar inte ha nu. Borde väl finnas nån utländsk site annars.
Citera
2011-09-27, 19:46
  #12
Medlem
pezrulezhaakons avatar
tomtetomte

Hur exakt du kommer bli påverkad av de olika preparaten är helt omöjligt att veta i förväg. När patienter får dessa utskrivna får de gå på åtskilliga efterkontroller för att få rätt dosering. Att bara stoppa i dig dessa preparat i blindo är extremt korkat. Det är inte dextrosoltabletter vi snackar om här....

Serotonin är också något som hänger ihop med beta-endorfiner, adrenalin, mfl, som kan framkalla ett flertal psykologiska problem som även till slut kan bli kroppsliga problem.
En gnutta till av en signalsubstans kan få rakt skild effekt än den man eftersträvar.

Om du vet hur en färgaffär tex blandar färg, så kan det liknas vid blandningen av olika signalsubstanser. Om det eftersökta resultatet är en viss kulör så kan en droppe av fel tillsatsfärg generera en helt annan slutfärg....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback