Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-27, 11:58
  #1
Medlem
Paul-McShits avatar
I lördags (24/9) spelade jag Wordfued på mobilen med en god vän till mig. Då och då kommer det upp reklambanners eftersom jag använder mig av applikationens gratisversion. Jag råkade av misstag klicka på en av dessa reklambanners när jag egentligen skulle trycka bort reklamen. Helt plötsligt utan förvarning eller mitt godkännande så installerades en .apk-fil på mobilen. Ca två minuter efter den installerats får jag ett sms från en tjänst som kallar sig för planettech där det står följande:

Citat:
Ursprungligen postat av planettech
Valkommen: Du har prenumererat pa PAKET @ SEK 20.00/dag fran se.getstuffz.com. Stoppa tansten SMS STOP 72445. Hjalp? 0200 895 462

Jag klickar självfallet INTE på den bifogade länken, utan skickar istället SMS STOP till 72445. Under samma minut som jag fick välkomstsmset så får jag även en slags kod i ett separat sms:

Citat:
Ursprungligen postat av 72445
lolly

http://174.143.232.128/dl/SE/27529113_13608

Även denna gången låter jag bli att klicka på någon länk. Jag skickar SMS STOP till 72445 ännu en gång, men jag får inget svarsmeddelande om att min prenumeration har avslutats. Sedan dess har jag fått ett sånt här sms varje dag. Jag har försökt ringa numret som jag fick i välkomstsmset, men där säger telesvararen att dom inte kan ta emot mitt samtal och att jag ska lämna kontaktuppgifter. Jag har inte lämnat ut mina kontaktuppgifter eftersom jag är skeptisk till hur dom inte missbrukar uppgifterna och sätter mig i ytterligare trubbel.

Igår (26/9) tog jag kontakt med support hos min mobilleverantör. Dom säger att dom inte kan göra något åt saken förrän min nästa faktura kommer. Just nu kan dom inte se vilket företag som smsen kommer ifrån och kan därför inte stoppa utskicken. Dom sa även att dom inte visste ifall det går att förhindra när dom väl vet vilket företag det handlar om, men att jag ändå skulle höra av mig när jag får min faktura.

Nu undrar jag, går det att blockera utskicken och den dagliga debiteringen på något sätt? Med tanke på att det inte går att få kontakt med dom som ansvarar för tjänsten, varken via telefonnummer eller STOP-koder. Min nästa faktura sammanställs om en halvmånad ungefär, och under tiden hinner jag samla på mig debiteringssummor i mängder och kubik, och eftersom jag inte har dom pengarna varje månad så kommer jag troligtvis att bli betalningsskyldig, om jag inte får ett stopp på detta vill säga.
Jag behöver all hjälp jag kan få!


// Mvh, Paul McShit!


PS. Kan moderator flytta tråden till Mobiltelefoner - Felsökning och problem?
__________________
Senast redigerad av Paul-McShit 2011-09-27 kl. 12:00.
Citera
2011-09-27, 12:04
  #2
Medlem
gadzooxs avatar
Numret 72445 ägs av Unwire:

Citat:
Content provider name: Unwire
Services: SMS, MMS
Products:
Comment to service/product:


Support telephone number: 08-411 11 05 (mån-fre 9:00-17:00)
Support contact Person:
Support e-mailaddress: kundservice@unwire.se
Short number: 72445
WEB address:
Information:

De är en SMS-leverantör och säljer sina tjänster till andra företag. Det är alltså inte de som är skurkar, men kontakta dem så får du nog lite bättre hjälp att få stopp på skiten.
Citera
2011-09-27, 12:05
  #3
Medlem
Hellioss avatar
Spärra ditt nummer tillfäligt, säg att du sumpat mobilen.
Citera
2011-09-27, 12:23
  #4
Medlem
Paul-McShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Numret 72445 ägs av Unwire:



De är en SMS-leverantör och säljer sina tjänster till andra företag. Det är alltså inte de som är skurkar, men kontakta dem så får du nog lite bättre hjälp att få stopp på skiten.

När jag ringer till numret så svarar en dansk telesvarare. I vilket fall som helst så avbröts samtalet efter 5-6 sekunder med telesvararen. Tror du att det är svensk support via mail? Med tanke på att hemsidan är på engelska. Jag föredrar jag skriva mail på svenska då min engelska är lite svårtolkad i skrift.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellios
Spärra ditt nummer tillfäligt, säg att du sumpat mobilen.

Om jag spärrar numret, tas tjänsten bort då eller blockeras bara trafiken till numret? Oavsett så kommer jag väl fortfarande att debiteras dagligen med 20 kr trots att smsen inte kommer fram?
Kan min mobilleverantör ta bort tjänsten från ett spärrat nummer?
Om jag lyckas få tag i banditerna som står ansvariga för tjänsten, kan dom ta bort utskicken från ett spärrat nummer?
__________________
Senast redigerad av Paul-McShit 2011-09-27 kl. 12:32.
Citera
2011-09-27, 12:30
  #5
Medlem
Evilyns avatar
Hrm. Dum fråga, men smsar du texten "SMS STOP"? I så fall, testa att bara skicka STOP till numret.
Citera
2011-09-27, 12:36
  #6
Medlem
Paul-McShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Hrm. Dum fråga, men smsar du texten "SMS STOP"? I så fall, testa att bara skicka STOP till numret.

Att jag inte tänkte på det. Jag har provat ALLA olika stop-kombinationer förutom att endast skicka STOP. Det funkade utmärkt, jag fick ett svarsmeddelande från dom nu. Jag känner mig som en komplett teknisk idiot

Haha, tack som f*n för hjälpen! Du är anledningen till att min framtida ekonomi inte har gått åt helvete!
Citera
2011-09-27, 12:39
  #7
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-McShit
Att jag inte tänkte på det. Jag har provat ALLA olika stop-kombinationer förutom att endast skicka STOP. Det funkade utmärkt, jag fick ett svarsmeddelande från dom nu. Jag känner mig som en komplett teknisk idiot

Haha, tack som f*n för hjälpen! Du är anledningen till att min framtida ekonomi inte har gått åt helvete!

*garv*
Inga problem, och kom ihåg att den enklaste lösningen oftast också är den bästa
Citera
2011-10-04, 10:08
  #8
Medlem
vad har du för operatör? har blivit drabbad av dessa med och dom har dragit typ 1500 i 2 månader nu, och så ringde tjejen och snacka med dom och då bad dom om ursäkt men så fortsatte det ändå, så det är ett bedrägeriföretag!

ringde även till telia om att det var något företag som skickade sms från min mobil med min ipadress.. och dom sa att dom skulle fixa det... men icke

Jag har gjort en polisanmälan på detta och hoppas på att jag telia ersätter allt eftersom att jag bad dom stänga av skiten...

har du fått betala för det hela? eller hur mycket bedrog dom dig på?
Citera
2011-10-06, 16:07
  #9
Medlem
Paul-McShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brehm
vad har du för operatör? har blivit drabbad av dessa med och dom har dragit typ 1500 i 2 månader nu, och så ringde tjejen och snacka med dom och då bad dom om ursäkt men så fortsatte det ändå, så det är ett bedrägeriföretag!

ringde även till telia om att det var något företag som skickade sms från min mobil med min ipadress.. och dom sa att dom skulle fixa det... men icke

Jag har gjort en polisanmälan på detta och hoppas på att jag telia ersätter allt eftersom att jag bad dom stänga av skiten...

har du fått betala för det hela? eller hur mycket bedrog dom dig på?
Eftersom jag lyckades stänga av tjänsten inom 4 dagar så debiterades endast 80 kr på mitt abonnemang. Jag har tagit kontakt med kundservice till företaget som äger tjänsten, och jag hoppas på att dom kan ta bort debiteringen innan den sammanställs på min faktura.

Även jag har förstås varit i kontakt med min operatör, men dom kan inte mycket göra. Det går inte att blockera utbetalningar som sker från andra företag hur som helst. Du gör nog bäst i att polisanmäla ditt ärende om det inte har skett någon förändring trots att du haft kontakt med dom ansvariga.
Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback