2011-09-26, 23:00
Medlem
Tjenare, ska precis importera en bil från Litauen åt min mor. Frågan är bara hur jag ska gå tillväga med pappersarbetet på plats, som jag har förstått det hela så har jag två alternativ;

1) Skriva bilen på mig själv (fylla i pappren med mitt namn i Litauen) för att sedan byta ägare i Sverige

2) Ta med en fullmakt och fylla i "hennes namn genom XXX"

Smidigast vore alternativ två, men är det juridiskt godtagbart eller hur går man till väga för att få det hela rätt och riktigt?

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-27, 01:33
Medlem
BAB7s avatar
Smidigast enligt mig är alt 1.
Du måste ju också teckna en tillfällig trafikförsäkring, för körningen till sverige.
Sen är ju nästa fråga, varför du väljer att köpa bilen i litauen..
Citera
2011-09-27, 02:09
Medlem
Litauen har väldigt förmånliga priser jämfört med Sverige.

Är alternativ nummer 2 ogenomförbart?
Citera
2011-09-27, 17:55
Medlem
Rekommenderar att bilköp från utlandet sker genom Tyskland istället för Litauen. Tyskarna vårdar sina bilar nogrannare än vad de vårdar sina egna barn, de flesta bilar är i sjukt bra skick och priserna är lägre än i Sverige

Annars är väl alternativ 1 smidigast
Citera
2011-09-27, 22:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmak
Rekommenderar att bilköp från utlandet sker genom Tyskland istället för Litauen. Tyskarna vårdar sina bilar nogrannare än vad de vårdar sina egna barn, de flesta bilar är i sjukt bra skick och priserna är lägre än i Sverige

Annars är väl alternativ 1 smidigast

Många amerikanska bilar importeras via Litauen eftersom momsen är lägre där. Oftast är det frågan om lätt krockade bilar som repareras och därefter säljs i Litauen. Så det finns gott om bra bilar att köpa därifrån och de behöver inte vara sämre än de tyska.

Då Litauen är ett EU-land och i princip använder exakt samma bilregistersystem som Sverige så funkar det på samma sätt som i Sverige med fullmakt etc. Dock måste man ofta styrka fullmakten vilket man bör kontrollera upp i förväg.
Citera
2011-09-28, 17:06
Medlem
Okej har formulerat mig någonting som skulle kunna liknas vid en fullmakt och testar. Skriver man under med "Pelle genom Niklas" eller enbart med mitt namn förresten?
Citera
2014-01-19, 23:53
Medlem
Jag har en granne som köper bilar från ett Baltiskt Försäkringsbolag. De bilarna är i perfekt kondition och vi har köpt vår tredje bil i familjen genom honom. Förra gången flög min man med från stockholm och sen körde de hem bilen till Jönköping. Det var perfekt. Nybilsgaranti och allt på volvo.

Kanon.
Citera
2014-01-20, 08:46
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
En varning är definitivt på sin plats vad det gäller bilar från Litauen. Känner många därifrån som sysslar just med bilar och kan säga att nyare premiumbilar är väldigt ofta tillfixade totalkrockade bilar. Så kolla bilen väldigt noga via tex carfax ell en enkel googling på chassinrt.

Sen har dom i princip samma registersystem som vi vilket innebär att om du inte är skriven i landet kan du inte regga bilen på dig själv. Alternativen är att antingen exportanmäla bilen hos deras motsvarighet till transportstyrelsen (tar ca en vecka) ell få med dej regbeviset i original med dej till sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in