2011-09-25, 15:10
Medlem
irrblosss avatar
Jag har en gammal hushållsassistent med degkrokar i något material som ser ut lite som aluminium. För någon vecka sedan lät jag degkrokarna ligga i blöt med diskmedel ett par dagar (av ren lathet). Nu när jag torkar dem så har de som en ljusgrå beläggning på sig. Har testat att diska dem men så fort de torkar kommer den där beläggningen fram igen. När man knådar deg med dem och de kommer i kontakt med vatten kan man se att beläggningen fäller ut i vatten så att det blir en gråaktig vätska. Vågar man äta något som är knådat med dessa nu? Om det nu är aluminium så är det väl inte så bra att äta detta? Finns det något sätt att återställa? Putsa med stålull? Olja in?
Citera
2011-09-25, 16:14
Bannlyst
Putsa dom och klarlacka med 2komponents lack!
Citera
2011-09-25, 16:38
Medlem
irrblosss avatar
Var hittar man sådant lack?
Citera
2011-09-25, 16:42
Medlem
christerys avatar
Om det var alu från början, så skulle jag kört svinto. Alternativt våtslip-papper om det inte vill lossna. 2-K lim i maten vill i alla fall inte jag ha. Det brukar vara fullt ed varningstexter runt dom. Alu får man ju bara alzheimer av.. fåse vad tänkte jag nu....
Citera
2011-09-25, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Om det var alu från början, så skulle jag kört svinto. Alternativt våtslip-papper om det inte vill lossna. 2-K lim i maten vill i alla fall inte jag ha. Det brukar vara fullt ed varningstexter runt dom. Alu får man ju bara alzheimer av.. fåse vad tänkte jag nu....

... Dom flesta aludetaljer i köket är lackade!
Citera
2011-09-25, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Var hittar man sådant lack?

Jag har inget såhär på rak arm inte ens om jag böjer den, du får googla vidare.
Lycka till!

Bäst är väll att åka till någon verkstad i bygden som kan förnickla/kroma detaljerna.
Senast redigerad av Burningice 2011-09-25 kl. 17:58.
Citera
2011-09-25, 19:26
Medlem
dePauls avatar
De flesta hushållsartiklar i aluminium är ytbehandlade för att tåla en del i köket förekommande reagenter, såsom salt, syra och diverse enzymer. Tyvärr klarar denna yta inte av en del kemiska preparat, som t ex maskindiskmedel eller andra kemikalier som fräter på ytan. Kombinationen hett vatten och dessa kemikalier är förödande. När väl ytan har oxiderat så hjälper i stort sett ingenting längre eftersom den reagerar med själva syret i luften.

Jag har gjort bort mig otaliga gånger på det här viset och min erfarenhet är att det faktiskt lönar sig att köpa nytt/byta ut den trasiga detaljen än att hänge sig åt diverse experiment i syfte att rädda prylen.

~Paul~
Citera
2011-09-25, 20:00
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har gjort bort mig otaliga gånger på det här viset och min erfarenhet är att det faktiskt lönar sig att köpa nytt/byta ut den trasiga detaljen än att hänge sig åt diverse experiment i syfte att rädda prylen.

~Paul~
Tyvärr tror jag inte det går få tag i delar till den här maskinen. Tror den kommer från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Den använder till viss del samma tillbehör som Ankarsrums assistent, men just degkroken är helt annorlunda. StarMatic 500 heter den för övrigt. Hur farligt tror du det kan vara att använda den när den ger ifrån sig aluminium?
Citera
2011-09-25, 22:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tyvärr tror jag inte det går få tag i delar till den här maskinen. Tror den kommer från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Den använder till viss del samma tillbehör som Ankarsrums assistent, men just degkroken är helt annorlunda. StarMatic 500 heter den för övrigt. Hur farligt tror du det kan vara att använda den när den ger ifrån sig aluminium?
Det har på senare tid framkommit att aluminium inte är riktigt så giftigt som man tidigare har trott. Det som möjligtvis bör avrådas ifrån är att förvara mat i aluminiumkastruller en längre tid.

Så om du rengör degkroken ordentligt innan användning så bör det inte vara någon fara. Jag har en köttkvarn från Bosch som jag utövar denna metod på. På det viset får man bort ytoxidationen för en stund. Om du verkligen vill jobba dig så kör du förstås med Autosol. Då får du bort precis allt. Du bör dock diska kroken ordentligt efteråt.

~Paul~
Citera
2011-10-02, 00:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det har på senare tid framkommit att aluminium inte är riktigt så giftigt som man tidigare har trott. Det som möjligtvis bör avrådas ifrån är att förvara mat i aluminiumkastruller en längre tid.

Så om du rengör degkroken ordentligt innan användning så bör det inte vara någon fara. Jag har en köttkvarn från Bosch som jag utövar denna metod på. På det viset får man bort ytoxidationen för en stund. Om du verkligen vill jobba dig så kör du förstås med Autosol. Då får du bort precis allt. Du bör dock diska kroken ordentligt efteråt.

~Paul~
Tack för tipset om Autosol! Såg att det fanns ett stot utbud av diverse Autosol-produkter, även en speciellt för aluminium. Då det inte fanns köpte jag en som hette Autosol Kromglans och degkroken blev som ny! Har diskat den ganska många gånger med diskmedel nu men ska nog ändå köra 2-3 omgångar med "fuldeg" bara för att få loss eventuella rester av Autosolen. Tror du degkroken kommer fortsätta vara i samma goda skick även efter användandet (om jag nu diskar den direkt och inte låter den ligga i blöt för länge)? Det var lite halvjobbigt att komma åt alla vinklar och vrår, så det känns inte som det kommer vara värt att behöva Autosola efter varje användning...
Citera
2011-10-02, 08:45
Medlem
dePauls avatar
Självklart är ytan lite känsligare än vid köpetillfället. Dock kommer den hålla för åtskillig bakdeg innan den börja mörkna igen (inte lika mycket som tidigare). Detta behöver du inte bry dig om speciellt mycket.

Kul att du lyckades få bort beläggningen. Det var kromglans jag syftade på .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in