Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Tjo.
Nu är det så att jag vill köpa någon bra lera(?) för att göra skulpturer och dyl. Har noll erfarenhet av varken lera eller skulpturer.. Ge mig lite tips? Vad är bäst och vad ligger priserna på?
Min andra fråga är.. (kanske felpostad

)
Jag vill lära mig göra "masker", snygga proffesionella masker. Långa näsor och öron osv. Finns det någon speciell "mask-smet" att köpa? Är det svindyrt och svinsvårt? (Med masker menar jag inte gipsmasker eller sådant, utan någon form av plast-sillikon(?) smet att göra "mjuka" ansiktsdelar osv utav.)
sry för att jag är så kass på att förklara vad jag menar..
Tack.
Nu skall jag svara seriöst...
Vilken sorts lera är du ute efter?
skall den brännas? Eller lufttorka?
http://www.cerama.nu/ har det mesta, och MYCKET bra kataloger du kan beställa. Även
www.uterm.se har ett bra sortiment.
Ceramas kataloger besvarar även de flesta nybörjarfrågor etc. vill du bara testa med en billig syntetlera så gå till
www.pandurohobby.se och titta, där har de lufttorkande leror.
Alla är barn i början, kom ihåg det.
Nåväl, masker då?
Jag skall beskriva en basmetod som är ekonomisk innan du ger dig ut och köper svindyrt proffsmaterial:
1. Gå till apoteket och köp gipsbinda, du MÅSTE trots allt ha en avgjutning av företrädesvis ditt eget ansikte. Köp vanligt hobbygips och en burk vaselin också.
Kalla in en kamrat till hjälp och smörj in ansiktet ordentligt med vaselin, mest ögonbrynen, täck med gipsbinda ordentligt, och ned en bit till halsen. Låt torka.
Avlägsna. Nu har du ett "negativt" avtryck av dig själv, men vi har bara börjat.
Nu tar du mer vaselin, smörjer insidan av din mask och häller i hobbygips enligt instruktionerna. Palla upp allt ordentligt.
Ta ur din avgjutning efter att den torkat. Den skall vara litet oljig eller fet på ytan efter vaselinet. Det är denna avgjutning du sedan bygger dina masker på.
Varför det då?
Jo, för det är mkt svårt att jobba på en levande otålig modell som inte vill sitta i ångorna av dina experiment. Meningen är att du får perfekt, och jag menar absolut perfekt passform med en ansiktsavgjutning.
Nu tar du din plånbok, går till ett byggföretag och köper en BURK med kontaktlim. Inte tub. den räcker inte. Och det ska vara den icke miljövänliga sorten, utan gammeldags hederligt kontaktlim. Tunna handskar är bra att ha om du är känslig.
Med limmet så kan du bygga lager på lager på din avgjutning, du kan forma det som du vill, trycka dit olika material som tex. pärlor etc. Med en strut så kan du ta lim och bygga på där det behövs, och det är lätt att sminka och måla detta material. Du skall bara ha väldigt, väldigt bra ventilation.
När kontaktlimmet är torrt så har det en flexibel gummikonsistens som är mycket, mycket bra för det priset, och som nybörjare så kan det vara en god ide kanske?
Mer frågor..?
( Glöm inte vaselinet på din avgjutning, utan det så får du inte bort ditt alster från gipset.)