Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-28, 13:37
  #37
Medlem
rigbos avatar
Lars Arne Berg föddes 1923 och levde till 1990. Från åtminstone 1970 och till sin död var han folkbokförd i Strängnäs. Han gifte aldrig om sig.
Citera
2016-01-01, 21:07
  #38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Strängnäs.

Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Lars Arne Berg föddes 1923 och levde till 1990. Från åtminstone 1970 och till sin död var han folkbokförd i Strängnäs. Han gifte aldrig om sig.

Tack för de här uppgifterna rigbo.

Under många år så var han alltså boende i Strängnäs.

Undrar om det fanns personer i denna småstad som kände till Bergs bakgrund? Om så ev. var fallet kan det inte ha varit så trevligt för honom att bo där.

Fast han kanske enbart var mantalsskriven där men bodde på annat håll?
Citera
2016-01-19, 22:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för de här uppgifterna rigbo.

Under många år så var han alltså boende i Strängnäs.

Undrar om det fanns personer i denna småstad som kände till Bergs bakgrund? Om så ev. var fallet kan det inte ha varit så trevligt för honom att bo där.

Fast han kanske enbart var mantalsskriven där men bodde på annat håll?

Växte upp i Strängnäs och min pappa var fastighetsskötare där vi bodde. Där bodde även personen i fråga. Han var sambo med en kvinna som mina föräldrar kallade varulven pga hennes utseende eller nått. Inget vackert par som ständigt var på fyllan. Minns honom som en harmlös alkoliserad gubbe med sambo och schäfer. Tror inte att många visste om att han hade gjort det fär hemska brottet vilket gjorde att han levde ett stillsamt liv. Vad jag minns hette han Arne då
Citera
2016-01-21, 13:51
  #40
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM och hans sambos liv i Strängnäs.

Citat:
Ursprungligen postat av Mmlaol
Växte upp i Strängnäs och min pappa var fastighetsskötare där vi bodde. Där bodde även personen i fråga. Han var sambo med en kvinna som mina föräldrar kallade varulven pga hennes utseende eller nått. Inget vackert par som ständigt var på fyllan. Minns honom som en harmlös alkoliserad gubbe med sambo och schäfer. Tror inte att många visste om att han hade gjort det fär hemska brottet vilket gjorde att han levde ett stillsamt liv. Vad jag minns hette han Arne då

Tack för din information!

Nej detta verkar inte ha varit ett alltför trevligt par att ha mött. Bara att få öknamnet "Varulven" säger ju oss en del.

GM hade både förnamnen Lars och Arne. Det sistnämnda använde han tydligen redan 1954 som tilltalsnamn.

(FB) Koffertmord/styckmord: P.G. Löthberg, Bagarmossen, 1954.
Citera
2016-04-14, 17:24
  #41
Medlem
En artikel om mordet, och några framsidor ur pressen...
https://dacostarkivet.wordpress.com/...koffertmordet/
Citera
2016-04-15, 19:08
  #42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En artikel om mordet, och några framsidor ur pressen...
https://dacostarkivet.wordpress.com/...koffertmordet/

Tack för den här intressanta informationen om det horribla styckmordet 1954.

Fotot på framsidan i Expressen 1954-06-07 vet jag att jag har sett förut någonstans, där bl. a. den legendariske Otto Wendel kånkar på en resväska.
Citera
2020-02-04, 06:22
  #43
Medlem
guldkorns avatar
Dick Harrisson har precis släppt ett poddavsnitt om mordet som en del av podden ”Harrissons historiska brott”.
Citera
2020-02-04, 18:31
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Dick Harrisson har precis släppt ett poddavsnitt om mordet som en del av podden ”Harrissons historiska brott”.

Tack för den uppgiften.

Intressant att se att det snart 66 åriga gamla styckmordet fortfarande är intressant.
Citera
2020-02-05, 00:28
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekoralen
Dina trådar förgyller mina lediga stunder Skaraborg!

Stycka en kropp med kökskniv! Detta måste röra sig om en välbyggd man, inte sant? Hur ser han ut på bilden, alldeles frånsett kavaj och skjorta?

Sedan tänkte jag också på följande formulering: "...hade han yrkesvant och mekaniskt skurit tvärs igenom kläder och allt...". Ska man ta detta på orden tror ni -- var allas vår koffertstyckare just styckare i sin profession?

Misstänker också mördaren måste ha varit fysiskt väldigt stark. Han hade nog t o m klarat väskorna men hade nog inte kommit på iden då utan tänkte nog bära honom i mattan först.
Citera
2020-02-05, 13:19
  #46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ganska smal och inte speciellt välbyggd.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Misstänker också mördaren måste ha varit fysiskt väldigt stark. Han hade nog t o m klarat väskorna men hade nog inte kommit på iden då utan tänkte nog bära honom i mattan först.

Jag tror GM var fysiskt mycket seg.

Han var ganska smal och inte speciellt välbyggd kan man se på de foton jag har sett.
Citera
2020-02-05, 23:23
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror GM var fysiskt mycket seg.

Han var ganska smal och inte speciellt välbyggd kan man se på de foton jag har sett.

Tänkte du måste vara enormt stark för att kunna stycka en människokropp med kökskniv med kläderna på. Är själv mycket stark men tänker det borde vara svårt med en vanlig kniv (plus man måste vara rejält rubbad).

Intressant fall men måste vara en riktig chock för norrlänningen. Hade nog tur som kom levande undan.
Citera
2020-02-06, 23:01
  #48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norrlänningen fick sig en ordentlig chock.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Tänkte du måste vara enormt stark för att kunna stycka en människokropp med kökskniv med kläderna på. Är själv mycket stark men tänker det borde vara svårt med en vanlig kniv (plus man måste vara rejält rubbad).

Intressant fall men måste vara en riktig chock för norrlänningen. Hade nog tur som kom levande undan.

Det måste ha varit en ordentlig chock för honom.

Om han inte hade varit "behjälplig", så han nog haft möjligheter till att ha blivit mordoffer nr. 2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback