Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-25, 13:34
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan inte hitta någon tråd om detta fall, så jag skapar en. Detta nedanstående är hämtat ur Brottets krönika del 2, 1955 sidorna 101 - 115.

Pingsten 1954 begicks ett numera bortglömt styckmord/koffertmord.

Offret har styckats med köksknivar med kläderna på och sedan placerats i två stora resväskor.

Den 6 juni 1954 hittade polisen dessa resväskor med dess makabra innehåll på Lagavägen 3 i förorten Bagarmossen.

Lägemhetsinnehavaren som också var GM, Lasse Andersson, greps. Det enda GM hade att säga var: "Det var tråkigt det här. Nu förlorar jag väl jobbet!"

Efter stora svårigheter fick polisen till sist fram vem offret var. Andersson själv hade ingen aning om vem den styckmördade var.

Han hette Per Gunnar Löthberg och var en 43-årig hamnarbetare från Gävleborgs län som hade sedan 1947 varit boende i Stockholm.

Målet mot Lasse Andersson avgjordes redan i rådhusrätten, vilken följde läkarutlåtandet och förklarade GM straffri. Andersson själv trodde att han skulle få fängelse men det blev alltså sinnessjukhuset som fick ta hand om honom.

En av GM kommentarer i rådhusrätten var: "När jag blir fri ska jag emigrera till Ostafrika. Här hemma kan man ju inte stanna."

Någon som vet något mera om detta fall? Hur gick det för GM? Hur länge fick han vistas på sinnesjukhus? Emigrerade han till Ostafrika?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-09-25 kl. 13:40.
Citera
2011-09-25, 14:12
  #2
Medlem
FabiusCunctators avatar
Tack för ännu ett intressant (och makabert) fall, som jag aldrig har hört talas om. Jag vet följaktligen inte vad som hände med GM men jag hoppas att han hölls i "tryggt förvar" ett bra tag. Hur kom polisen Lasse Andersson på spåren - då måste väl ha haft hyfsat starka misstankar på förhand innan de gick in i lägenheten och hittade väskorna?
Citera
2011-09-25, 14:27
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Turisten från Norrland.

Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Tack för ännu ett intressant (och makabert) fall, som jag aldrig har hört talas om. Jag vet följaktligen inte vad som hände med GM men jag hoppas att han hölls i "tryggt förvar" ett bra tag. Hur kom polisen Lasse Andersson på spåren - då måste väl ha haft hyfsat starka misstankar på förhand innan de gick in i lägenheten och hittade väskorna?

Lasse Andersson, som inte kan ha haft alla hästarna hemma i stallet, hade på ett ölcafé på Götgatan 77 på Söder träffat en turist från Norrland. Denne man bjöd Lasse hem till sig för att dricka grogg samt att han skulle underhålla gästen med dragspelsmusik.

På väg ut till dennes bostad så frågade Lasse om hans gäst ville hjälpa honom med att skaffa undan ett lik. Norrlänningen trodde honom inte men väl inne i lägenheten på Lagavägen 3 pekade GM på två resväskor och berättade att i dessa låg det ett styckat lik. Väskorna var tunga och han behövde hjälp med att få dem bortforslade

Med hjälp av att norrlänningen ringde till polisen samt vittnesuppgifter från en busschaufför i Bagarmossen, så kunde de snabbt gripa GM.

Jag tror att GM kom att hållas i "tryggt förvar" under mycket lång tid.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-09-25 kl. 14:32.
Citera
2011-09-25, 20:15
  #4
Medlem
Vilken underbart bisarr och osannolik historia du lyckats gräva fram! Den där norrlänningen fick nog ett minne för livet, om man säger så.
Men vad var motivet egentligen?
Citera
2011-09-25, 20:53
  #5
Medlem
månss avatar
"Denne man bjöd Lasse hem till sig för att dricka grogg samt att han skulle underhålla gästen med dragspelsmusik."


Detta låter ju som ett synnerligen intressant fall som jag tyvärr inte läst någonting om. Hoppas att någon hittar eller vet mer om detta!
Citera
2011-09-25, 21:54
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liket styckat i åtta delar med en köttkniv.

Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Vilken underbart bisarr och osannolik historia du lyckats gräva fram! Den där norrlänningen fick nog ett minne för livet, om man säger så.
Men vad var motivet egentligen?

När norrlänningen "Oskar" kom in lägenheten tillsammans med Lasse så pekade denne inåt vardagsrummet med orden "Där har du liket". Han hade yttrat detta i en ton som det hade gällt en nyinköpt möbel.

När jag drog den bisarra historien i inlägget nr. 1 tog jag det delvis ur minnet. Råkade då minnas fel på en punkt som här rättas till.

När "Oskar" kom in i Lasse vardagsrum så låg BO inne i en hoprullad vit presenning. Där stack ett par fötter ut i den ena ändan. "Oskar" rusade fram och vek upp den ena fliken. Då fick hans se en död man i brun kavajkostym. Han hade ett skotthål mitt i pannan.

Lasse i sin tur hade under tiden satt fram sprit och nubbglas. Därefter gick mot en garderob och tog fram ett salongsgevär.
"- Nå, hur blir det? Hjälper du mej med att skaffa fram en lastbil eller ska jag skjuta dej också", sade Lasse och riktade geväret mot "Oskar".

Det var först när polisen kom till Lagavägen 3 och öppnade dessa väskor som han hade blivit styckad. Denna upptäckt gjordes kl. 21.50 söndagen den 6 juni 1954. De två väskorna stod då på en hopskrynklad presenning

Lasse måste direkt efter att "Oskar" lyckats smita sin väg styckat Löthberg.

En titt i väskorna visade att kroppen var styckad i åtta delar med en köttkniv. BO hade varit fullt påklädd vid styckningen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-09-25 kl. 22:02.
Citera
2011-09-25, 22:57
  #7
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Vilken underbart bisarr och osannolik historia du lyckats gräva fram! Den där norrlänningen fick nog ett minne för livet, om man säger så.
Men vad var motivet egentligen?

Enligt denna blogg så begicks mordet på grund av osämja om betalningen för en munharmonica. http://hellkrull.com/page/5/

För övrigt anser jag att det borde vara olagligt för grovt kriminella personer att heta namn som "Lasse Andersson". Det går ju inte att googla på, ju!
Citera
2011-09-26, 13:11
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två efternamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt denna blogg så begicks mordet på grund av osämja om betalningen för en munharmonica. http://hellkrull.com/page/5/

För övrigt anser jag att det borde vara olagligt för grovt kriminella personer att heta namn som "Lasse Andersson". Det går ju inte att googla på, ju!

Lasse Andersson hette faktiskt detta men han hade också ett annat förnamn som han använde. Han hade också dubbla efternamn.

När polisen kom till lägenheten så hittade de ett munspel på golvet i vardagsrummet.
Citera
2011-09-26, 19:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När norrlänningen "Oskar" kom in lägenheten tillsammans med Lasse så pekade denne inåt vardagsrummet med orden "Där har du liket". Han hade yttrat detta i en ton som det hade gällt en nyinköpt möbel.
När jag drog den bisarra historien i inlägget nr. 1 tog jag det delvis ur minnet. Råkade då minnas fel på en punkt som här rättas till.

När "Oskar" kom in i Lasse vardagsrum så låg BO inne i en hoprullad vit presenning. Där stack ett par fötter ut i den ena ändan. "Oskar" rusade fram och vek upp den ena fliken. Då fick hans se en död man i brun kavajkostym. Han hade ett skotthål mitt i pannan.

Lasse i sin tur hade under tiden satt fram sprit och nubbglas. Därefter gick mot en garderob och tog fram ett salongsgevär.
"- Nå, hur blir det? Hjälper du mej med att skaffa fram en lastbil eller ska jag skjuta dej också", sade Lasse och riktade geväret mot "Oskar".

Det var först när polisen kom till Lagavägen 3 och öppnade dessa väskor som han hade blivit styckad. Denna upptäckt gjordes kl. 21.50 söndagen den 6 juni 1954. De två väskorna stod då på en hopskrynklad presenning

Lasse måste direkt efter att "Oskar" lyckats smita sin väg styckat Löthberg.

En titt i väskorna visade att kroppen var styckad i åtta delar med en köttkniv. BO hade varit fullt påklädd vid styckningen.

Skaraborg, denna historia är ju helt lysande! Man borde göra film av den! Kunde inte låta bli att fetmarkera några särskilt intressanta grejor. Att Lasse inte hade alla hästar hemma är väl rätt så uppenbart "Oskar" måste ha blivit litet lätt nervös när gevärspipan riktades mot honom...
Citera
2011-09-26, 19:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt denna blogg så begicks mordet på grund av osämja om betalningen för en munharmonica. http://hellkrull.com/page/5/

Kunde tyvärr inte accessa länken, men tack för info i alla fall. Låter ju som ett högst relevant motiv!För övrigt anser jag att det borde vara olagligt för grovt kriminella personer att heta namn som "Lasse Andersson". Det går ju inte att googla på, ju!
Citera
2011-09-26, 20:42
  #11
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt denna blogg så begicks mordet på grund av osämja om betalningen för en munharmonica. http://hellkrull.com/page/5/


Länken fungerade i går, men idag kommer man visst inte in på den bloggen!
Citera
2011-09-26, 22:03
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Olycklig kärlek."

Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Skaraborg, denna historia är ju helt lysande! Man borde göra film av den! Kunde inte låta bli att fetmarkera några särskilt intressanta grejor. Att Lasse inte hade alla hästar hemma är väl rätt så uppenbart "Oskar" måste ha blivit litet lätt nervös när gevärspipan riktades mot honom...

Absolut är det så. Bara repliken när polisen grep honom säger ju en hel: "- Det var tråkigt det här. Nu förlorar väl jobbet!"

"Det fastslogs att Lasse hade stulit salongsgeväret och 10 askar vardera 100 patroner i en skyttepaviljong på Gröna Lund, då han tidigt en morgon i maj 1954 släppts ut från polisstationen på Djurgården där han suttit anhållen för fylleri."

Efter att ha trilskats ett slag ang. erkännandet så erkände han till sist. Lasse hade ilsknat till efter den andres knytnävsslag och blixtsnabbt fiskat upp en patron ur en nippersask på bokhyllan, varefter han tagit fram geväret och skjutit Löthberg medans denne satt i soffan.

Sinnesundersökningen gjordes av doktor Yngve Holmstedt på Rättspsykiatriska kliniken. Han fastslog bl.a. förljande: "Att en vesäntlig bidragande orsak till Lasses obalanserade tillstånd före och under mordet varit olycklig kärlek i en - femtioårig änka!

Själv var Lasse ca 30 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback