Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-24, 18:30
  #1
Medlem
Ung Hårdrockares avatar
Är jag bara paranoid, eller är det inte lite så att näthat börjar bli mer och mer debatterat? Vilken i sin tur kanske kommer leda till oproportionerliga åtgärder från auktoriteter (strypning av internet, strypning av anonymitet osv).Vad tror ni om det? Överdriver jag, eller har jag en poäng?

Edit: Utökar mina tankegångar kring det här lite till. Nu måste man ju ha facebook account för att logga in och delta på vissa aktiviteter (kommentera på aftonbladet.se t.e.x.) .
Facebook alltså. I mina ögon det första frivilliga åsiktsregistret i världshistorien. Nu kan du inte längre kommentera anonymt, trots att det finns grupper som med våld (både vänster OCH höger) kan angripa dig pga av dina åsikter.
Det finns chefer som inte anställer dig pga av dina åsikter, det tvivlar jag inte en sekund på. Vad bör göras åt det här? Vad kan man göra, och framförallt, hur långt tror ni det kommer gå? Jag tror inte direkt vi är på väg in i ett 1984 samhälle, men jag avskyr tanken på att någon tummar på våran intigritet.
Det är ju hela stommen i det växande informationssamhället.

Diskutera och jag bjuder på wienerbröd!

Edit 2: Jag kan ha fel på vissa punkter, men ni kan inte förneka att den generella utvecklingen är lite oroväckande.
__________________
Senast redigerad av Ung Hårdrockare 2011-09-24 kl. 18:44.
Citera
2011-09-24, 18:50
  #2
Medlem
Jiimmmiishs avatar
Nej du överdriver inte, jag har ställt den frågan till mig själv riktigt många gånger.
Anonymiteten är en bra sak som enligt mig många utnyttjar på fel sätt. Personer finner sig i någon omoralisk värld där alla springer omkring med ballar av stål och kan säga vad som helt till vem som helst och ingen har fel.

På Youtube tex. så är så många människor bland kommentarerna nästan blodtörstiga av att få börja skriva till någon på ett sådant oresonabelt och barnsligt sätt.

Mina åsikter mot detta näthat är att anonymitet över internet ska begränsas enormt så flertal sajter inte ska acceptera namn som tex. H4CK3R utan ha ditt riktiga namn som visningsnamn. Om alla har det så så skulle det inte ta någon skada. Men däremot så har man undantag på andra sajter och jag finner tex. Flashback som ett lysande exempel för det. Det är en ganska hårfin fråga om det hela och att dela upp anonymitet på nätet på olika sajter är ett stort jobb.

Jag känner dock att mitt resonemang är rätt så starkt med mycket motfrågor och inte håller i längden men i grund och botten så tycker jag att något måste göras i alla fall.

Mycket gott wienerbröd!
Citera
2011-09-24, 19:30
  #3
Medlem
Ung Hårdrockares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiimmmiish
Nej du överdriver inte, jag har ställt den frågan till mig själv riktigt många gånger.
Anonymiteten är en bra sak som enligt mig många utnyttjar på fel sätt. Personer finner sig i någon omoralisk värld där alla springer omkring med ballar av stål och kan säga vad som helt till vem som helst och ingen har fel.

På Youtube tex. så är så många människor bland kommentarerna nästan blodtörstiga av att få börja skriva till någon på ett sådant oresonabelt och barnsligt sätt.

Mina åsikter mot detta näthat är att anonymitet över internet ska begränsas enormt så flertal sajter inte ska acceptera namn som tex. H4CK3R utan ha ditt riktiga namn som visningsnamn. Om alla har det så så skulle det inte ta någon skada. Men däremot så har man undantag på andra sajter och jag finner tex. Flashback som ett lysande exempel för det. Det är en ganska hårfin fråga om det hela och att dela upp anonymitet på nätet på olika sajter är ett stort jobb.

Jag känner dock att mitt resonemang är rätt så starkt med mycket motfrågor och inte håller i längden men i grund och botten så tycker jag att något måste göras i alla fall.

Mycket gott wienerbröd!

Jag anser att rapportera funktionen duger alldeles utmärkt till att få bort barnsliga inlägg. Jag menar vafan kom igen. Häromdagen blev jag provocerad utav bara helvete av två bortskämda 8-åringar på bussen, men inte skulle jag kräva deras namn för det.
Jag anser att det inte spelar någon roll om någon är otrevlig över internet, dock kan det vara irriterande med vissa troll :P. Men att offra intigritet bara för ett (åtminstone enligt mig) litet problem, det är inget annat än lathet.
Jag vill inte att internet ska bli som gatorna i London, där du inte kan klia dig på kuken utan att någon ser det.

Man ska ALDRIG tumma på demokratiska värderingar. Eller?

edit: Du fick inget wienerbröd du måste logga in på ditt youtube account som är kopplat till ditt google account som du först måste ha facebook för att komma åt. Sen får du äta som alla andra min vän!
__________________
Senast redigerad av Ung Hårdrockare 2011-09-24 kl. 19:42.
Citera
2011-09-24, 21:31
  #4
Medlem
Jiimmmiishs avatar
Som sagt, mitt resonemang var svagt och räcker inte i längden men att jämföra 8-åringar mot allt näthat är lite väl svagt där också. Jag anser bara att om man har vetskapen om att olika personer vet vem du är när du väl skriver så tänker man nog extra innan man väl gör det.

Men det väger både fram och tillbaka för mig också. Jag ser helt enkelt att om du har en åsikt som du vill ha sagd så borde man acceptera innan man ens sagt den att människor kommer inte att acceptera den och helt enkelt angripa den totalt i vissa fall. Vad kan det leda till i så fall? En öppnare syn för alla trångsynta eller mer angrepp och eventuellt trakasserier?

Jag kanske missade din åsikt totalt vare sig du är för eller emot åtgärder gentemot näthat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback