Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 20:13
  #12637
Medlem
GladiatornsKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Chanel och Tom Ford är relativt säkra kort. Båda grymma vår/sommardofter som är maskulina. Chanel har dock mycket bättre prestanda på mig så skulle jag välja en blir det Chanel.
AdP Colonia är klassisk och old school, absolut inte för alla. Jag föredrar själv Essenza-versionen.

Creed Millesime Imperial har kanske en av de bästa öppningarna jag någonsin känt, problemet är att denna är över på oerhört kort tid och sen är mer eller mindre hela doften obefintlig. Rutten prestanda, fantastisk öppning.

Tack för din input! Ska testa Essenza när jag får tid.
Citera
2017-04-21, 21:38
  #12638
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladiatornsKamp
Tack för din input! Ska testa Essenza när jag får tid.

Testa gärna hela vanliga colonia-serien, "vanliga" colonia, assoluta och intensa finns utöver Essenza också. Du kan ju hitta "din" favorit om stilen passar.
Citera
2017-04-22, 20:26
  #12639
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Var tvungen att skaffa sample av den, och den var riktigt bra. Påminner lite om Invasion Barbare, fast mindre träig, lite snällare och friskare. Hamnar på min att köpa-lista...

Tycker du förresten den är så lik IB? Det är lite intressant då jag själv tycker den isåfall drar mer åt Le Barbier de Tanger. Lite mer citrus/ekmossa-typ av klassisk herrparfym såsom Azzaro, Aramis osv.
För mig känns IB och t.ex Sartorial, Rive Gauche och Drakkar Noir mörkare och saknar just den lite skarpa, bittra citrusen jag känner i Fougere Royale och Le Barber osv.

Edit: jag körde lite Houbigant idag därför hade jag lite tid att utvärdera.
Citera
2017-04-22, 20:33
  #12640
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Tycker du förresten den är så lik IB? Det är lite intressant då jag själv tycker den isåfall drar mer åt Le Barbier de Tanger. Lite mer citrus/ekmossa-typ av klassisk herrparfym såsom Azzaro, Aramis osv.
För mig känns IB och t.ex Sartorial, Rive Gauche och Drakkar Noir mörkare och saknar just den lite skarpa, bittra citrusen jag känner i Fougere Royale och Le Barber osv.

Edit: jag körde lite Houbigant idag därför hade jag lite tid att utvärdera.
Inte jättelik, men finns ändå vissa likheter. Lite som Invasion Barbare Eau Fraiche om den hade funnits . Jag får lite samma trevliga barbershop-vibe från båda. Har för övrigt beställt en flaska nu.
Citera
2017-04-22, 20:48
  #12641
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Inte jättelik, men finns ändå vissa likheter. Lite som Invasion Barbare Eau Fraiche om den hade funnits . Jag får lite samma trevliga barbershop-vibe från båda. Har för övrigt beställt en flaska nu.

Bra köp! Har nog iaf minst 7 ml kvar så jag klarar mig den här säsongen hoppas jag. Beställde precis dekanter av Neroli Sauvage och GIT dessutom.
Vart köpte du ifrån?
Citera
2017-04-22, 20:51
  #12642
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Bra köp! Har nog iaf minst 7 ml kvar så jag klarar mig den här säsongen hoppas jag. Beställde precis dekanter av Neroli Sauvage och GIT dessutom.
Vart köpte du ifrån?
Beställde från FragranceX. Tror det kommer bli en välanvänd doft, så skönt med 100 ml ju .
Citera
2017-04-23, 12:27
  #12643
Medlem
GladiatornsKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Testa gärna hela vanliga colonia-serien, "vanliga" colonia, assoluta och intensa finns utöver Essenza också. Du kan ju hitta "din" favorit om stilen passar.

Det ska jag!
Citera
2017-04-24, 14:39
  #12644
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Det blev en Fahrenheit. Hann inte testa Byredo's, men är nöjd efter testerna. Får se hur det passar sig under sommarhalvåret! ^^
Fahrenheit tycker jag med luktar jättegott - fast jag är kvinna.

Jag har en del favoritparfymer som jag hittat genom åren - en av dom är Guy Laroche Fidji den doftade så vansinnigt gott på mig men är allt för dyr för att köpa till ordinarie pris. Nån gång ska jag iaf köpa den igen - det jag skulle komma till egentligen va att Guy Laroche även har doft för män som heter Drakkar, finns även som Noir, o den luktar grymt gott på vissa män. Vet inte priset dock men antar att även den är svindlande alltför dyr.
Citera
2017-04-24, 14:44
  #12645
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Fick hem två blindköp idag: Muglers Pure Malt och Encre Noire A L'Extreme. EN var rätt likt originalet så den köper jag inte igen. Pure Malt däremot... Jävlar vilken bra doft! Kan vara en av de bästa jag nånsin ägt. Är Havane lik Malt?

Jag äger båda och innan jag slog till på PH hade jag nog sagt nej. När jag jämför dem sida vid sida så känner jag tydligt att de är släkt. Däremot upplever jag dem stilmässigt olika. Så för att svara på din fråga: Ja, du kan köpa Pure Havane fast du redan har Pure Malt
Citera
2017-04-24, 16:34
  #12646
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Fahrenheit tycker jag med luktar jättegott - fast jag är kvinna.

Jag har en del favoritparfymer som jag hittat genom åren - en av dom är Guy Laroche Fidji den doftade så vansinnigt gott på mig men är allt för dyr för att köpa till ordinarie pris. Nån gång ska jag iaf köpa den igen - det jag skulle komma till egentligen va att Guy Laroche även har doft för män som heter Drakkar, finns även som Noir, o den luktar grymt gott på vissa män. Vet inte priset dock men antar att även den är svindlande alltför dyr.

Fidji finns på fragrancex för ca 44€/100 ml, ganska billigt måste jag säga.
Drakkar Noir är ännu billigare, från runt 150:- och uppåt. En av mina egna personliga favoriter för övrigt.
Citera
2017-04-24, 17:47
  #12647
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Beställde från FragranceX. Tror det kommer bli en välanvänd doft, så skönt med 100 ml ju .

Doh! Varför kollade jag inte där när jag beställde min Amouage Silver nyss
Nu betalade jag runt 30€ mer från nån random okänd tysk sida...suck
Citera
2017-04-24, 18:40
  #12648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Fahrenheit tycker jag med luktar jättegott - fast jag är kvinna.

Jag har en del favoritparfymer som jag hittat genom åren - en av dom är Guy Laroche Fidji den doftade så vansinnigt gott på mig men är allt för dyr för att köpa till ordinarie pris. Nån gång ska jag iaf köpa den igen - det jag skulle komma till egentligen va att Guy Laroche även har doft för män som heter Drakkar, finns även som Noir, o den luktar grymt gott på vissa män. Vet inte priset dock men antar att även den är svindlande alltför dyr.

Blandar du ihop något här, för vad menar du med "finns även som noir"? Doften heter ju Drakkar Noir.

Edit: du kanske menar originalet Drakkar (utkom 1972(!)) och sedan att en "flanker" heter Drakkar Noir.
__________________
Senast redigerad av Ritinkin 2017-04-24 kl. 18:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback