Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-26, 23:19
  #12037
Medlem
Hiroshima15s avatar
Angående A*Men;

Visst påminner den om Rexona Africa?

Ändå: min top 5.
Citera
2016-04-26, 23:32
  #12038
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Skulle jag göra någon lista skulle det troligvis se ut något åt detta hållet. Det är iaf det jag använder mest skulle jag tro.

Vår/sommar:
Dior - Homme Sport
Tom Ford - Grey Vetiver
Chanel - Platinum Egoiste
Gianfranco Ferre - Bergamotto Marino
YSL - Kouros

Höst/vinter:
Tauer - L'Air du desert marocain
MDCI - Cuir Garamante
Frederic Malle - Musc Ravageur
Miller Harris - Feuilles de Tabac alt. Michael Kors - Michael for Men
Tom Ford - Noir

Sen kommer givetvis dofterna jag anser vara totalt allround och fungerar lite när som.

Allround:
MDCI - Invasion Barbare
Creed - Spice & Wood
Creed - Aventus
Amouage - Reflection Man, Ciel Man
Guy Laroche - Drakkar Noir
Histoires de Parfums - 1828




Var ganska frekvent besökare i en grupp men tröttnade på vissa personer vilka försökte framstå som experter samt jämt och ständigt hyllade Xerjoff som världens bästa parfymhus. Så numera hänger jag inte där men har total avsmak för allt som har och göra med Xerjoff, Sospiro, Profumum Roma och till viss del Tom Ford Private Blend. Tänkte det var likabra att dra så man inte fick avsmak för fler hus

Intressant lista.. Ska bli intressant och varva TF GV samt MDCI IB nu framöver och se vad man gillar bäst. Drar nog hem några Cuir Garamante för att testa dom i höst.

Är sugen på TF TV i höst/vinter, men kanske värt att testa Tabac Rouge först? Hur kan dom vara så lika när Tabac Rouge inte har någon vanilj i sig?

Någon med åsikt på Frapin L'Humaniste?

Har du någon att-testa-lista, Cucaracha?
Citera
2016-04-26, 23:41
  #12039
Medlem
J.Bergs avatar
Nu köpte jag Yves Saint Laurent - L'homme La Nuit. Från Juni 2015, tydligen. Någon som har tips på hur den ska användas? (Eller är det en superdum fråga?).
Citera
2016-04-26, 23:41
  #12040
Medlem
Hiroshima15s avatar
1) Millésime Impeiral
2) Aventus
3) A*men
4) London Burberry
5) AqdP Colonia
Citera
2016-04-26, 23:43
  #12041
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Intressant lista.. Ska bli intressant och varva TF GV samt MDCI IB nu framöver och se vad man gillar bäst. Drar nog hem några Cuir Garamante för att testa dom i höst.

Är sugen på TF TV i höst/vinter, men kanske värt att testa Tabac Rouge först? Hur kan dom vara så lika när Tabac Rouge inte har någon vanilj i sig?

Någon med åsikt på Frapin L'Humaniste?

Har du någon att-testa-lista, Cucaracha?
Tycker TV och TR var extremt lika, men lutade nog över lite till TR:s fördel. Tyckte den var något mindre söt/vaniljig.
Citera
2016-04-27, 10:41
  #12042
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Hiroshima15 Angående A*Men;

Visst påminner den om Rexona Africa?

Ändå: min top 5.

Axe Africa känner jag igen men Rexona kan jag inte

Citat:
J.Berg Nu köpte jag Yves Saint Laurent - L'homme La Nuit. Från Juni 2015, tydligen. Någon som har tips på hur den ska användas? (Eller är det en superdum fråga?).

Go easy on the trigger. Bra fråga, svår att få svar på. Om jag exempelvis ska ut på kvällen händer det att jag tar ett spray bakom varje öra. Då märks man. Skulle jag göra det för en intim middag skulle jag antagligen lägga ner rummet i La Nuit

Citat:
legendaryjl Intressant lista.. Ska bli intressant och varva TF GV samt MDCI IB nu framöver och se vad man gillar bäst. Drar nog hem några Cuir Garamante för att testa dom i höst.

Är sugen på TF TV i höst/vinter, men kanske värt att testa Tabac Rouge först? Hur kan dom vara så lika när Tabac Rouge inte har någon vanilj i sig?

Någon med åsikt på Frapin L'Humaniste?

Har du någon att-testa-lista, Cucaracha?

Berätta gärna vad du tycker om IB då jag velat testa den länge. Det som stoppar mig är kommentarerna om barbershop, som jag märkt att jag har svårt för. AdP Essenza di Colonia är för jobbig för min del, till exempel. Överväger att sampla Frapin och kan då återkomma om L'humaniste, som jag för övrigt är mest spänd på.
Citera
2016-04-27, 14:47
  #12043
Medlem
Hej. Någon som har några bra tips på friska/fräscha dofter med lemon/grapefruit noter? Antingen som innehåller ena av dom eller båda. Tänker mig något åt samma håll som EDP versionen av Bleu de Chanel. Helst designer dofter men nisch går också bra.
Citera
2016-04-28, 01:03
  #12044
Medlem
Lightnights avatar
Satt och funderade lite på samples. Hur många sprut räcker en 3 ml sample till?
Citera
2016-04-28, 07:40
  #12045
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Berätta gärna vad du tycker om IB då jag velat testa den länge. Det som stoppar mig är kommentarerna om barbershop, som jag märkt att jag har svårt för. AdP Essenza di Colonia är för jobbig för min del, till exempel. Överväger att sampla Frapin och kan då återkomma om L'humaniste, som jag för övrigt är mest spänd på.

AdP Essenza är nog inte vad folk brukar räkna till en barbershop-doft. IB och andra barbershop eller fougere-dofter brukar väl i regel vara rätt lavendel-dominerande vad jag vet.
Penhaligon's Sartorial, YSL Rive Gauche och Drakkar Noir är exempel på dofter som är mer lika IB.

Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Satt och funderade lite på samples. Hur många sprut räcker en 3 ml sample till?

Beror ju givetvis på lite hur mycket sprayern släpper igenom men gissningsvis runt 7-10 spray per ml skulle jag kunna tänka mig. Spraysamples på runt 2 ml brukar iaf räcka till ett gäng test.
Citera
2016-04-28, 09:16
  #12046
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Axe Africa känner jag igen men Rexona kan jag inte



Go easy on the trigger. Bra fråga, svår att få svar på. Om jag exempelvis ska ut på kvällen händer det att jag tar ett spray bakom varje öra. Då märks man. Skulle jag göra det för en intim middag skulle jag antagligen lägga ner rummet i La Nuit



Berätta gärna vad du tycker om IB då jag velat testa den länge. Det som stoppar mig är kommentarerna om barbershop, som jag märkt att jag har svårt för. AdP Essenza di Colonia är för jobbig för min del, till exempel. Överväger att sampla Frapin och kan då återkomma om L'humaniste, som jag för övrigt är mest spänd på.

Will do! Vet inte om jag ska ta duttsample eller om jag ska chansa och köra några 12ml från MDCI. Får rabatt då om jag kommer tillbaka för en full flaska.

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
AdP Essenza är nog inte vad folk brukar räkna till en barbershop-doft. IB och andra barbershop eller fougere-dofter brukar väl i regel vara rätt lavendel-dominerande vad jag vet.
Penhaligon's Sartorial, YSL Rive Gauche och Drakkar Noir är exempel på dofter som är mer lika IB.



Beror ju givetvis på lite hur mycket sprayern släpper igenom men gissningsvis runt 7-10 spray per ml skulle jag kunna tänka mig. Spraysamples på runt 2 ml brukar iaf räcka till ett gäng test.

Vad är din personliga uppfattning om IB? Svårt att sätta fingret på en lavenderdominerad doft.. I vilket sammanhang passar den och passar den män i en viss ålder bara?
Citera
2016-04-28, 09:42
  #12047
Medlem
Någon som har testat YSL l'homme intense? Hur står den sig mot originalet?
Citera
2016-04-28, 10:15
  #12048
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Will do! Vet inte om jag ska ta duttsample eller om jag ska chansa och köra några 12ml från MDCI. Får rabatt då om jag kommer tillbaka för en full flaska.
Tänk på att Parfum MDCI-samples också är utan sprayer. De kommer i glasflaskor med skruvkork, så det blir till att "dutta" där med .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback