Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-02, 21:59
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Vet inte vilka metoder de använder, men det är nog sällan du kan dömas för nått de hittar i din dator. Jag var misstänkt för bl.a. "Förberedelse till terrorism", om det nu finns nått sånt brott. De trodde i.a.f. ett tag att jag var en potentiell terrorist. Jag hade recept på bomber, gifter, bio-vapen, Mujahedin's Poison Handbook o en massa annat intressant i mina datorer som blev beslagtagna. Men det har jag för att jag är intresserad av kemi o massförstörelse som hobby.

Det enda jag blev kallad till förhör var p.g.a. att de hittade en bild, en skärmdump på typ en beställning på 18 ton grus, som skulle levereras till dörren till en person jag ogillar. Samt texten; -Beställ ett luftgevär o Mulla Krekars bok till N.N. Och då N.N. tydligen hade fått just detta hemskickat till sig så blev jag ju misstänkt... Men tråkigt nog gick det inte att spåra IP-adressen, o eftersom jag frågat mina vänner om de har lust att hjälpa mig med N.N, så kom det ett brev 2 dagar efter förhöret att ärendet var nedlagt.

Sen har de frågat om 2 bilder med vapen som hittades i min dator, en där jag håller i en replika av en pistol, o den andra vet jag inte alls var den kom från. Verkade vara en bild på äldre gevär, fotograferat uppifrån. Kanske nått som fanns i cachen, jag vet inte...

Men för att återgå till topic, så lämnade jag ut mitt lösenord, o kunde hämta ut datorerna ett par månader senare.

EDIT: Det fanns även en del narkotika-grejs i datorn.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2015-07-02 kl. 22:04.
2015-07-03, 18:07
  #14
Medlem
3Vigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Hur länge får de hålla en person som vägrar uppge lösenord, och de vet att de enda bevisen mot personen ligger på datorn?
Kan de inte läsa vad som finns på datorn om den är krypterad så har de ju inga bevis för att den finns där. Även om de kan ha IP-loggar osv bevisar det ju ingenting då datorn kan varit hackad och fjärrstyrd. Man skulle ju också kunna låtsas som man inte vet någonting och att man tror det var ett virus som måste krypterat datorn och man själv inte ens vet vad "kryptering" betyder.
2015-07-03, 18:32
  #15
Moderator
vhes avatar
Vidare diskussion i ämnet tas i (FB) Stora tråden om polisbeslag och IT-forensik (/Mod)

/Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback