Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-23, 14:10
  #1
Medlem
Speed-Demons avatar
Någon som eller vet någon som fått sin dator beslagtagen och undersökt/scannad och vilka metoder dom använder??

Hade varit intressant veta om hur de gör om dom beslagtagit en krypterad dator skickar dom den direkt till FRA då?? Och vet någon nån som haft TrueCrypt och vad Polisen gjort mer än försökt tvinga ur personen lösenorden?
2011-09-23, 14:13
  #2
Medlem
langben1s avatar
Vad jag vet så tar polisen hjälp av Ibas. http://www.ibas.se/ontrack-forensics/ De kanske inte är svar på din fråga angående kryptering men i alla fall
2011-09-25, 17:30
  #3
Avstängd
De bruteforcar ditt password till datorn, helt ömöjligt om du använder ett lösenord på 50 tecken dock.
2011-09-26, 09:58
  #4
Medlem
Speed-Demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Vad jag vet så tar polisen hjälp av Ibas. http://www.ibas.se/ontrack-forensics/ De kanske inte är svar på din fråga angående kryptering men i alla fall

Jo det var en del av svaret,, visste inte dom använde externt företag... ingen som jobbar här på IBAS Computer Forensics som kan läcka lite information om era metoder? Hur går ni tillväga när ni snokar igenom andras datorer? Och vad gör ni om det är krypterat, anlitar ni FRAs superdator då?

Hur som helst måste det vara alla pedofilers drömjobb jobba på IBAS och leta igenom beslagtagna datorer från peddon..
2011-09-26, 10:11
  #5
Medlem
IBAS, jaha ja, vilket skojarföretag!
För jobbets räkning lämnade jag in en hårddisk som kraschat för att rädda en del mycket viktiga filer. I annonserna skröt de ju med att de räddat information från hårddiskar som legat på havsbottnen, från datorer som brunnit etc... Denna hårddisk var i gott skick men tydligen något litet läsfel.
Ok efter "diagnos" fick företaget ett kostnadsförslag etc. Men inte klarade de av att rädda några filer inte. Däremot ville de ha betalt för en saftig faktura! Nu var det en hårddisk till en Mac-dator, de kanske är duktigare på andra system.
Jag kommer aldrig anlita dem någon mer gång och avråder alla andra att göra det. Lika bra att kasta hårddisken i sjön direkt och spara pengarna!
2011-09-26, 12:33
  #6
Medlem
Speed-Demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePuffing
IBAS, jaha ja, vilket skojarföretag!
För jobbets räkning lämnade jag in en hårddisk som kraschat för att rädda en del mycket viktiga filer. I annonserna skröt de ju med att de räddat information från hårddiskar som legat på havsbottnen, från datorer som brunnit etc... Denna hårddisk var i gott skick men tydligen något litet läsfel.
Ok efter "diagnos" fick företaget ett kostnadsförslag etc. Men inte klarade de av att rädda några filer inte. Däremot ville de ha betalt för en saftig faktura! Nu var det en hårddisk till en Mac-dator, de kanske är duktigare på andra system.
Jag kommer aldrig anlita dem någon mer gång och avråder alla andra att göra det. Lika bra att kasta hårddisken i sjön direkt och spara pengarna!

IBAS Computer Forensics"Vi utför våra tjänster internationellt med certifierade, högt utbildade och erfarna utredningsteam, som kan tillmötesgå våra kunders behov över hela världen."

hela IBAS hemsida är bara massa skryt men står inget konkret vad dom kan åstakomma eller vad för utbildning deras "experter" har... Det här låter ju precis som ett företag som blåser polisen på massa pengar.. för poliser är ju inte direkt smarta och skattebetalarnas pengar slösar dom gärna med... Dessa "experter" kan väl på sin höjd ta sig förbi det vanliga windows-lösenordet och hitta raderade filer med något program sen tar dom fett betalt för det... verkar mest vara ett gäng skojjare och bedragare som tar överpriser för saker vilken p12 som helst kunde fixat själv...
2011-09-27, 15:14
  #7
Medlem
De har inte lätt om man inte ger ut lösenordet (bortsett från om man här väldigt enkelt lösenord).

FBI försökte i över ett år att knäcka brasilianska bankirskojaren Daniel Dantas diskar utan resultat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Dantas
2011-09-28, 10:09
  #8
Medlem
Speed-Demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finländare
De har inte lätt om man inte ger ut lösenordet (bortsett från om man här väldigt enkelt lösenord).

FBI försökte i över ett år att knäcka brasilianska bankirskojaren Daniel Dantas diskar utan resultat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Dantas

Det var TrueCrypt som Daniel Dantas använde...

Citat:
According to the report, the fed only requested help from USA in early 2009, after experts from the National Institute of Criminology (INC) failed to decode the passwords on the hard drives. The government has no legal instrument to compel the manufacturer of the American encryption system or Dantas to give the access codes.

The equipment will remain under the protection of the feds. INC expect that new research data or technology could help them break the security codes. Opportunity Group reported that the two programs used in the equipment are available online. One is called Truecrypt and is free. The programs were used due to suspected espionage.

Hard drives were seized by the feds during Operation Satyagraha, in 2008.
Information is protected by sophisticated encryption system.
2011-09-28, 19:27
  #9
Medlem
Murderreignss avatar
HAHAH ... Jag själv hade en dator i beslag som var krypterad. Polisen gick in i min häktescell 2-3ggr om vecka och försökte få ut lösenordet av dem. Men icke fick dem!
Negativa var ju att jag fick sitta ett halvår i häktet, om jag hade gett ut lösenordet så hade jag fått sitt 3månader. Polisen hotade också med att jag kommer få sitta kvar mycket längre...
Så det fungerar till 100%. Jag blev dömd för brottet och i tingsrätten så beslagtog dem datorn, men jag överklagade till hovrätten och hovrätten åberopade att det itne finns något bevis att datorn har använts tills kriminell verksamhet. Så dem beslutade att datorn skall lämnas tillbaks till mig.
2015-07-02, 20:28
  #10
Medlem
3Vigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderreigns
HAHAH ... Jag själv hade en dator i beslag som var krypterad. Polisen gick in i min häktescell 2-3ggr om vecka och försökte få ut lösenordet av dem. Men icke fick dem!
Negativa var ju att jag fick sitta ett halvår i häktet, om jag hade gett ut lösenordet så hade jag fått sitt 3månader. Polisen hotade också med att jag kommer få sitta kvar mycket längre...
Så det fungerar till 100%. Jag blev dömd för brottet och i tingsrätten så beslagtog dem datorn, men jag överklagade till hovrätten och hovrätten åberopade att det itne finns något bevis att datorn har använts tills kriminell verksamhet. Så dem beslutade att datorn skall lämnas tillbaks till mig.
Liknande har hänt mig faktiskt att de hotades med "att jag kommer få sitta kvar mycket längre". De sa faktiskt vi släpper inte ut dig förrän du sagt lösenordet. Jag förstod så klart att de ljög då de vid en häktningsförhandling var tvungna att kunna presentera bevis vilket jag visste de inte hade då de inte kom in i datorn.

Jag har också läst i andra trådar om polisbeslag av datorer att de hotat med samma sak. Och en trodde då på dem och gav dem lösenordet. Jag antar det är lagligt för Polisen att ljuga så där för att lura folk de är väl deras bästa metod (alternativt slå det ur en) då de beslagtar en krypterad dator. Här är det väl läge att begära en advokat då Polisen inte har rätt hålla någon frihetsberövad utan några bevis?

Hade varit intressant veta hur Polisen hade gjort om det gällde de nyare iPad/iPhone med fingeravtrycksläsare tvingar de en med våld då att sätta fingret på den? Nyare iPhone/iPad är ju helkrypterade som standard med AES-256 vilket är oknäckbart utan lösenordet/fingeravtrycket.
2015-07-02, 21:26
  #11
Moderator
blomvattnares avatar
För ev. sammanfogning med (FB) Stora tråden om polisbeslag och IT-forensik (/Mod)

Brott och brottsbekämpning --> IT-säkerhet: allmänt
/Moderator
2015-07-02, 21:49
  #12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Vig
Liknande har hänt mig faktiskt att de hotades med "att jag kommer få sitta kvar mycket längre". De sa faktiskt vi släpper inte ut dig förrän du sagt lösenordet. Jag förstod så klart att de ljög då de vid en häktningsförhandling var tvungna att kunna presentera bevis vilket jag visste de inte hade då de inte kom in i datorn.

Jag har också läst i andra trådar om polisbeslag av datorer att de hotat med samma sak. Och en trodde då på dem och gav dem lösenordet. Jag antar det är lagligt för Polisen att ljuga så där för att lura folk de är väl deras bästa metod (alternativt slå det ur en) då de beslagtar en krypterad dator. Här är det väl läge att begära en advokat då Polisen inte har rätt hålla någon frihetsberövad utan några bevis?

Hade varit intressant veta hur Polisen hade gjort om det gällde de nyare iPad/iPhone med fingeravtrycksläsare tvingar de en med våld då att sätta fingret på den? Nyare iPhone/iPad är ju helkrypterade som standard med AES-256 vilket är oknäckbart utan lösenordet/fingeravtrycket.
Hur länge får de hålla en person som vägrar uppge lösenord, och de vet att de enda bevisen mot personen ligger på datorn?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback