Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-23, 12:42
  #1
Medlem
UniktFanskaps avatar
Knegar nu som montör inom industrin. Är helt okej, men på sikt vill iaf jag arbeta med något mer utvecklande. Har ingen tekniskt utbildning i bagaget, men sneglat lite löst åt produktionsteknik, automation och liknande. Det bästa hade såklart varit att bli internutbildad. Men det är förmodligen inte så vanligt. Utveckling, effektivisering, underhåll, logistik är bitar som jag exempelvis är intresserad av. En kombination av "kontors- och golvgöra"

Vad finns det för möjlighet att göra karriär inom industrin?
Kanske någon som är/varit i min sits?
Eller är det omöjligt utan relevant utbildning?
Citera
2011-09-23, 13:39
  #2
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktFanskap
Knegar nu som montör inom industrin. Är helt okej, men på sikt vill iaf jag arbeta med något mer utvecklande. Har ingen tekniskt utbildning i bagaget, men sneglat lite löst åt produktionsteknik, automation och liknande. Det bästa hade såklart varit att bli internutbildad. Men det är förmodligen inte så vanligt. Utveckling, effektivisering, underhåll, logistik är bitar som jag exempelvis är intresserad av. En kombination av "kontors- och golvgöra"

Vad finns det för möjlighet att göra karriär inom industrin?
Kanske någon som är/varit i min sits?
Eller är det omöjligt utan relevant utbildning?

Möjligheterna beror på företagets storlek och resurser. På kalles plåt och svets med 15 anställda hade det nog räckt med vilja och ett års erfarenhet av verksamheten, på storföretag som sandvik och ssab med tusentals anställda så hade mångårig erfarenhet och deltagande i kvalitetsarbete krävts istället för högskolepoäng, kanske också ett tidigare vikariat för en kontorsstjänst.

Vart jobbar du och hur länge har du jobbat där?
Citera
2011-09-23, 14:40
  #3
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Möjligheterna beror på företagets storlek och resurser. På kalles plåt och svets med 15 anställda hade det nog räckt med vilja och ett års erfarenhet av verksamheten, på storföretag som sandvik och ssab med tusentals anställda så hade mångårig erfarenhet och deltagande i kvalitetsarbete krävts istället för högskolepoäng, kanske också ett tidigare vikariat för en kontorsstjänst.

Vart jobbar du och hur länge har du jobbat där?

Jag är grön, 1-3 månader än så länge och det är ett stort ledande företag inom fordonsindustrin. Flera hundra anställda i Sverige och globalt är det tusentals iaf. Vet att man förmodligen får göra några hundår som naturligtvis är nyttiga.
Citera
2011-09-23, 15:19
  #4
Medlem
Bli fackligt aktiv, då blir du säkert någon sorts mellanchef inom några år, det är nog det säkraste sättet att klättra på stegen.
Citera
2011-09-23, 17:23
  #5
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Bli fackligt aktiv, då blir du säkert någon sorts mellanchef inom några år, det är nog det säkraste sättet att klättra på stegen.

Känner du någon som gått den vägen eller?

Jag är säker på att det finns både en och annan på FB som avancerat från industrigolvet. Hade varit kul att ta del av era erfarenheter och tips!
Citera
2011-09-23, 17:32
  #6
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktFanskap
Jag är grön, 1-3 månader än så länge och det är ett stort ledande företag inom fordonsindustrin. Flera hundra anställda i Sverige och globalt är det tusentals iaf. Vet att man förmodligen får göra några hundår som naturligtvis är nyttiga.

Om företaget är såpass stort så måste finnas kvalitet och förbättringsgrupper där både tjänstemän och montörer arbetar tillsammans? Isåfall kan du börja där.

Vad du absolut inte ska göra är att engagera dig fackligt, det skulle betyda årliga förhandlingar om lönehöjjningar till alla medlemmar, försvarande av alkisar och drogmissbrukare eller försvar av alla människor som inte sköter sig på jobbet. Inte attraktivt ur din chefs synvinkel då facken aldrig ser till företagets välmående.
Citera
2011-09-24, 13:43
  #7
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Om företaget är såpass stort så måste finnas kvalitet och förbättringsgrupper där både tjänstemän och montörer arbetar tillsammans? Isåfall kan du börja där.

Vad du absolut inte ska göra är att engagera dig fackligt, det skulle betyda årliga förhandlingar om lönehöjjningar till alla medlemmar, försvarande av alkisar och drogmissbrukare eller försvar av alla människor som inte sköter sig på jobbet. Inte attraktivt ur din chefs synvinkel då facken aldrig ser till företagets välmående.

Jo det tror jag att det gör. Angående facket så är jag mer inne på din linje där och snackar vi rent intressemässigt är jag inte så sugen på en facklig bana.

Ang utbildning, vad tror ni om yh/ky utbildning inom automation för ett mer utvecklande jobb inom industrin?
Citera
2011-09-24, 19:33
  #8
Medlem
MrColts avatar
[quote=Vad du absolut inte ska göra är att engagera dig fackligt, det skulle betyda årliga förhandlingar om lönehöjjningar till alla medlemmar, försvarande av alkisar och drogmissbrukare eller försvar av alla människor som inte sköter sig på jobbet. Inte attraktivt ur din chefs synvinkel då facken aldrig ser till företagets välmående.[/QUOTE]

Faktum är att dom enda exempel jag sett där golvpersonal tagits sig upp i herarkin,så är det via facket.
Kan du hantera ett fackligt uppdrag utan att väcka anstöt hos ledningen kommer du upp dig,om inte är du inte chefsmaterial.
Citera
2011-09-24, 19:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktFanskap
Känner du någon som gått den vägen eller?

Jag är säker på att det finns både en och annan på FB som avancerat från industrigolvet. Hade varit kul att ta del av era erfarenheter och tips!

Nu har jag inte andvanserat från golvet men folk som jag träffat på har främst gjort detta genom förbättringsgrupper. Dvs man ska fundera på vad kan man förbättra och inte bara på sin egen avdelning.

De flesta företag tar emot förbättringsförslag börja med att lämna in såna och visa att du är intresserad av ditt arbeta.

Gå fackliga vägen funkar ju också, men vad jag har sett är det fler som tar sig upp via förbättringsgrupper.
Citera
2011-09-24, 22:36
  #10
Medlem
Jobbar du på ett stort företag torde det vara relativt enkelt att ta sig upp i hierarkin. Har flera exempel från mitt jobb där montörer blivit chefer t ex. Och detta helt utan relevant utbildning (intern chefsutbildning t ex) bortsett från god produktkännedom iom deras tidigare erfarenheter som montörer. Flera andra har engagerat sig i div. projekt och på så sätt visat framfötterna vilket sederma resulterat i en övergång till tjänsteman inom produktionsteknik. Vilket andra nämnt som ett tänkbart alt.

Att vara facklig aktiv kan vara gångbart om man vill klättra på den stegen, men då blir det just inom facket. Ser inga fördelar att vara fackligt aktiv om man vill få en bra position på företaget. Det är väl om man är alltför giftig för företaget och de vill få över en på rätt sida isf. Inte troligt dock.

Visa framfötterna så kanske du får chans att vara med i förbättringsarbeten och projekt el. likn. Kanske går det att söka någon internutbildning, då är det bra att du redan visat vad du går för genom de projekt du medverkat i.

Som sagt, är det ett stort företag finns alla möjligheter i världen. Lycka till!
Citera
2012-03-03, 10:36
  #11
Medlem
UniktFanskaps avatar
Kombinera studier i produktionsteknik med extra språk eller ekonomi?

Still industrianställd knegare med nu till större delen administrativ tjänst. Funderar att framöver/iaf någon gång vidareutbilda mig. Då jag trivs inom industrin och att utbildning är det säkraste sättet till bättre jobb och lön i detta landet, går jag i dessa tankar. Produktionsteknik, förbättringsarbete och effektiviseringar är områden som intresserar mig. Då jag allra helst vill fortsätta jobba heltid och studera samtidigt (distans), har jag sett att denna finns: http://www.du.se/pt Comments?

På två år blir du produktionstekniker. Men är det tillräckligt? Det finns ingen möjlighet till ett tredje år på programmet. Så vad gör man, då jag även har 90 hp inom diverse ämnen? Kombinera dessa med 90 hp språk eller 90 hp ekonomi? Det jag funderat på inom språk är kinesiska. Kommer bara bli mer o mer involverade i västvärlden och är en stor kund hos oss. Eller ska jag köra FEK A,B,C? Vad tror ni är vettigast att satsa på? Eller kan det räcka med 120 hp produktionsteknik?

Jag har alltså både det tekniska intresset, språkintresset och för ekonomi/logistik att få ihop till en fin röd tråd.
Citera
2012-03-03, 10:47
  #12
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktFanskap
Kombinera studier i produktionsteknik med extra språk eller ekonomi?

Still industrianställd knegare med nu till större delen administrativ tjänst. Funderar att framöver/iaf någon gång vidareutbilda mig. Då jag trivs inom industrin och att utbildning är det säkraste sättet till bättre jobb och lön i detta landet, går jag i dessa tankar. Produktionsteknik, förbättringsarbete och effektiviseringar är områden som intresserar mig. Då jag allra helst vill fortsätta jobba heltid och studera samtidigt (distans), har jag sett att denna finns: http://www.du.se/pt Comments?

På två år blir du produktionstekniker. Men är det tillräckligt? Det finns ingen möjlighet till ett tredje år på programmet. Så vad gör man, då jag även har 90 hp inom diverse ämnen? Kombinera dessa med 90 hp språk eller 90 hp ekonomi? Det jag funderat på inom språk är kinesiska. Kommer bara bli mer o mer involverade i västvärlden och är en stor kund hos oss. Eller ska jag köra FEK A,B,C? Vad tror ni är vettigast att satsa på? Eller kan det räcka med 120 hp produktionsteknik?

Jag har alltså både det tekniska intresset, språkintresset och för ekonomi/logistik att få ihop till en fin röd tråd.

Jag går på en skola som har liknande produktionstekniker-utbildning. Kan inte säga så mycket gott om den utan att det är en slapp utbildning med generellt låga krav.
Lägg på ett år och läs en Hög.ing inom maskin istället, ger dig en bättre grund inför ett jobb som produktionstekniker.
Produktionsteknikerna läser anpassade mattekurser på gymnasienivå som de får HP för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback