• 1
  • 2
2011-09-23, 03:56
Medlem
GlennGlenns avatar
Jag måste spara ganska mycket pengar under en kort tid. Hur fan gör jag inte av med dem? Jag har aldrig tidigare lyckats att spara till några "större" belopp.

Vet jag att jag har pengar så gör jag av med dem. Jag måste alltid ligga på nästan gränsen till att inte ha råd med det jag behöver. Tar taxi till jobb för att jag skiter i att ta bussen som jag missar för att jag vet att det är ändå bara att ringa taxi(varje dag). Köper massa onödig jävla mat, godis och dricka och dyl när jag ändå har det obegränsat på jobbet. Spelar även gärna bort pengar när det går för sig också.

Så, några som har tips på hur fan man slutar att konsumera och börjar spara som en snål smålänning?
Citera
2011-09-23, 04:11
Medlem
truperts avatar
Du säger det ju själv..
  • Sluta åk taxi.
  • sluta köp onödig mat, godis dricka
  • sluta spela
Citera
2011-09-23, 04:15
Medlem
GlennGlenns avatar
Det var bara några få exempel på de många saker jag lägger onödiga pengar på. Det är inte att sluta med det, utan att få upp en strategi för hur jag skall sluta med det.
Citera
2011-09-23, 04:24
Medlem
truperts avatar
Bara att bestämma sig?
Citera
2011-09-23, 04:33
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Bara att bestämma sig?

Ja... Det är väl det... Tänkte att det skulle finnas någon smidigare genväg än att förlita sig på sin självdisciplin...
Citera
2011-09-23, 04:49
Medlem
08oss avatar
Gör en budget.
Citera
2011-09-23, 04:56
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Ja... Det är väl det... Tänkte att det skulle finnas någon smidigare genväg än att förlita sig på sin självdisciplin...
Lämna bort kortet och få någon annan att styra över alla inköp/uttag?
Citera
2011-09-23, 05:01
Rösta(och tro) på Alliansen? Då slipper man spara/ fundera
Citera
2011-09-23, 05:06
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Lämna bort kortet och få någon annan att styra över alla inköp/uttag?

Får större delen av lönen kontant. Det gör inte saken lättare, känns enklare att göra av med pengarna då. Kan skaffa någon jävla burk med tidsbestämt lås hemma som jag lägger pengarna i. Men en sådant lås är nog inte av det billigare slaget.
Men faktiskt så skulle en "spargris" kanske fungera. Iallafall under de få månader jag behöver spara, annars äter inflationen upp mig
Citera
2011-09-23, 05:14
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Får större delen av lönen kontant. Det gör inte saken lättare, känns enklare att göra av med pengarna då. Kan skaffa någon jävla burk med tidsbestämt lås hemma som jag lägger pengarna i. Men en sådant lås är nog inte av det billigare slaget.
Men faktiskt så skulle en "spargris" kanske fungera. Iallafall under de få månader jag behöver spara, annars äter inflationen upp mig
Bestraffning av dig själv då.
Skaffa en burk som det går att stoppa i sedlar men inte få ut. Spara så du klarar dig utanför burken. Är pengarna slut är dom slut.

Tvingas du bryta upp burken köper du en ny bättre och du får ännu mindre pengar att röra dig med som straff.

osv osv osv
http://data.fuskbugg.se/skalman02/d9f4352d_burk.png
Gjorde en bild på burken i profil.
Citera
2011-09-23, 05:20
Medlem
AcidMs avatar
Har du ett PS3? Eller vadfan, en dator fungerar också. Vilket du uppenbarligen har!

När jag har kasst med pengar brukar jag alltid gå ner mig i ett spel, då behöver jag inte ens fundera på att gå ut och slösa pengar då jag bara har lust att spela det där jävla spelet.
Citera
2011-09-23, 05:22
Medlem
GlennGlenns avatar
Haha, det låter ju onekligen som ett bra alternativ. Det får bli till att investera i en sådan burk när lönen kommer. En utav glas hade varit bra, då känns det mer traumatiskt att slå sönder den.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av acidm
Har du ett PS3? Eller vadfan, en dator fungerar också. Vilket du uppenbarligen har!

När jag har kasst med pengar brukar jag alltid gå ner mig i ett spel, då behöver jag inte ens fundera på att gå ut och slösa pengar då jag bara har lust att spela det där jävla spelet.

Lirar en del Sc2. Problemet där är bara att jag behöver en ny dator att lira på, för min nuvarande är helt värdelös spelmässigt. Får hitta någon med dryg avbetalning och inte allt för hög, om ens ränta
Senast redigerad av GlennGlenn 2011-09-23 kl. 05:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in