52 852 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 481 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Socialantropologi, etnologi och sociologi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Smackyhead
Medlem
Smackyheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Man skall aldrig generalisera en folkmängd. Det finns både bra och dåliga människor och härkomsten spelar liksom inte in här. Att invandrat folk är överrepresenterade i brott-statistiken beror på fattigdom, inte personerna i sig självt. Fattigdomen beror på många aspekter så som affärer för uppbehållstillstånd, hustlande och svårare att få jobb som invandrare.

I vanliga fall stämmer detta. Men Syrianer/assyrer (S/A) är fan undantaget! De flesta som kallar sig detta är företagsamma, har haft en genomförd svensk skolgång, har en rätt så stor social omkrets. Ofta är det stora släkter där den rikaste kan sträcka ut händerna till de fattigaste för att de ska kunna klara sig.
Så fattigdom är inte en faktor här.

Tyvärr vet jag inte hur man citerar 2 texter i ett svar, men till dig Wonders så vill jag säga det här:
S/A är ett företagsamt folk i det stora hela. De är även väldigt oetiska i sin företagsamhet i det stora hela. De är även väldigt kriminella samtidigt som de är företagsamma, eftersom fattigdom inte är en faktor.

Enligt mig är turkar, S/A och kurder lika mycket skit. Dock vill jag inte uttala mig så mycket om kurder eftersom jag inte haft så mycket kontakt med dem.

vad som är en gemensam nämnare till alla dessa folkgruppers idiotiska beteende är Extrem patriotism och rasism. Det är vad som gör att dessa folkslag inte vill ha kontakt med andra, tror sig de är bäst, och kan ursäkta sin äckliga stil mot andra genom att se dem som mindre värda. Detta indoktrineras i barns huvuden i en tidig ålder, av äldre generationen. Den allmänna skolgången, även om den är lyckad, blir sekundär gentemot vad de lär sig hemma och av deras äldre.

Vad lär de sig hemma? Att de är bäst och vackrast i världen och att de går före alla andra och att deras historia och kultur är nr.1 och att deras fiender är alla som inte hör till stammen. I turkarnas fall, alla som inte är turkar. "Skit i historielektionerna i Sverige, de vet ingenting!" är deras motto.

Jag ser på detta på samma sätt som jag ser på Sverigedemokraterna och blonda "renrasiga" rasister i Sverige. Jag tänker inte ge någon förtur för att de har varit utsatta eller är minoritet. Knulla dem och deras skitsnack! Rasiststämpel på packet. uppför de sig fascistiskt och ser ner på andra så förtjänar de hård kritik!

Nu ska jag inte dra alla över en kam. Men jag ser det från andra hållet istället. Jag behåller min teori och mina fördomar, och blir istället positivt överraskad när någon bryter mönstret. Bättre det än att vara naiv och bli besviken varje gång.
Senast redigerad av Smackyhead 2013-04-06 kl. 01:09.

Bob'sYerUncle
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Sen så tycker jag inte att man ska generalisera syrianer pågrund av hur få personer beter sig i Södertälje. Dem är ett företagsamt folk. Vilket man ser om kollar.

När det gäller kvinnosynen så hittade jag detta.

http://www.everyculture.com/Africa-M...Assyrians.html

Nu handlar det ju inte riktigt om några få personer i Södertälje. Polisen gjorde ju någon extra satsning (minns ej vad de kallade sin operation) för att försöka göra någonting åt den organiserade brottsligheten i Södertälje. Det är inte några få personer som är iblandade i denna organiserade brottslighet som bland annat handlar om svartspelklubbar, utpressning, drogförsäljning, pengatvätt osv.
Jag vet inte om det är den sortens företagsamhet som får en stad att blomstra likt Södertälje.

Har träffat syrianer som varit mycket trevliga och värda respekt.

Kan inte syrianerna whina till sig en bit land av Turkiet pga seyfo och sedan fortsätta sin företagsamhet där.

I sitt nya hemland kan syrianerna sätta sig ner och gnugga geniknölarna och lösa den fortsatta "namndebatten" (identitetsproblemet) som verkar vara lika olöslig som Israel/Palestinakonflikten.

Är själv inte helt övertygad om att dagens syrianer är ättlingar till det assyriska imperiet i rakt nedstigande led men kanske någon har tips på någon källa i bokform skriven av seriösa forskare?

Vad gäller syrianers kvinnosyn så kanske det inte är så aktuellt med ett påstående om kvinnors ställning inom det assyriska imperiet som krossades ca 612 f.Kr.
Senast redigerad av Bob'sYerUncle 2013-04-06 kl. 22:47.

Bob'sYerUncle
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Wonders: "Dem är ett företagsamt folk. Vilket man ser om kollar."
Briljant citat och då tänker jag inte på felstavningen (dem) utan att man ser vilket företagsamt folk syrianerna är... om (man) kollar

Wonders
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Wonders: "Dem är ett företagsamt folk. Vilket man ser om kollar."
Briljant citat och då tänker jag inte på felstavningen (dem) utan att man ser vilket företagsamt folk syrianerna är... om (man) kollar

Ok jag skrev fel. Inte hela världen. Det stod inte bara om dem antika assyrierna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_continuity
Varför är jag efterbliven? Picko.. Både kurder och turkar massmördade dem p.g.a religion. De har inget land heller pizdo. Assyrier har grova problem intern vem är syrian..assyr..kalder(stavning). Av 7KorpusBrigada.

Bosnisk nationalist som brillierar med sin underbara argumentations teknik. Kallar mig fitta och fitta, kanske betyder något annat på bosniska. Han visar mig verkligen hur smart han är. Brillierar också med sina kunskaper om den Assyriska/Syrianska, kaldeiska namnfrågan.
Senast redigerad av Wonders 2013-04-07 kl. 20:58.

Bob'sYerUncle
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Dubbelpost

Bob'sYerUncle
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ok jag skrev fel. Inte hela världen. Det stod inte bara om dem antika assyrierna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_continuity

Det lustiga är inte felstavningen, det är det faktum att du anser att syrianernas företagsamhet som folk SER man, bara man KOLLAR. Vad betyder det?

Mycket av syrianernas företagsamhet hålls dessutom hemlig då den är brottslig.
Det är ju inte längre någon nyhet att organiserad SYRIANSK brottslighet slagit rot i Södertälje.

Jag läste inte igenom hela din länk men det du citerade handlade om det antika assyriska imperiet.

Wonders
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Det lustiga är inte felstavningen, det är det faktum att du anser att syrianernas företagsamhet som folk SER man, bara man KOLLAR. Vad betyder det?

Mycket av syrianernas företagsamhet hålls dessutom hemlig då den är brottslig.
Det är ju inte längre någon nyhet att organiserad SYRIANSK brottslighet slagit rot i Södertälje.

Jag läste inte igenom hela din länk men det du citerade handlade om det antika assyriska imperiet.

Inte hela stycket.

In the mid-twentieth century Nestorian women were treated almost as equals with men. For example, most women were considered companions to their husbands and, as such, participated in social gatherings. In Iraq, Assyrian Christian women were often more literate than Muslim men. The patriarchal tradition, however, assured that male predominance in husband-wife relations was the norm.
Varför är jag efterbliven? Picko.. Både kurder och turkar massmördade dem p.g.a religion. De har inget land heller pizdo. Assyrier har grova problem intern vem är syrian..assyr..kalder(stavning). Av 7KorpusBrigada.

Bosnisk nationalist som brillierar med sin underbara argumentations teknik. Kallar mig fitta och fitta, kanske betyder något annat på bosniska. Han visar mig verkligen hur smart han är. Brillierar också med sina kunskaper om den Assyriska/Syrianska, kaldeiska namnfrågan.

Bob'sYerUncle
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Inte hela stycket.

In the mid-twentieth century Nestorian women were treated almost as equals with men. For example, most women were considered companions to their husbands and, as such, participated in social gatherings. In Iraq, Assyrian Christian women were often more literate than Muslim men. The patriarchal tradition, however, assured that male predominance in husband-wife relations was the norm.

Fortfarande inte särdeles relevant. Kan ju dessutom säga mer om hur belästa muslimska män i Irak i mitten av 1900-talet var.

EliasAlucard
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhel 
Och här bevisar du att även ni assyrier inte är fullt friska.
Inte det minsta sjukt. iPhone står för iGnorans, och ignorans är en svaghet, som i sin tur leder till den situationen assyrier befinner sig i idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren 
Tycker hela hans inlägg bevisar hur sjukt folk det är vi har att göra med. Jag är inte intresserad av assyrier/syrian kriget och skillnaderna. Samma skit hela bunten. Vem som anklagar varandra för det ena eller andra är ointressant. Båda fungerar som en infektion. Att ena skulle vara medicin mot det andra är som att bota influensa med huvudvärk.
Sluta snacka skit och säg som det är: du är besatt av assyrier och du startade en 15,000 tecken wall of bajs om assyrier, om egentligen ganska irrelevanta grejer som stämmer in på vilket folk som helst då det är så generiskt.

Det som gör syrianer till iDioter är utöver iPhonehysterin, att syrianer inte förstår deras egna ursprung. Att vi har smygbögar (finns ju absolut inga svenska smygbögar, eller hur?), att vi vill gifta oss med vårt folk, att våra tjejer är besatta av pengar osv, det är ganska normalt och stämmer in på de flesta folkgrupper, inklusive ditt eget folk.

Din "kritik" är ganska sinnesslö.

Edit:

Haha:

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren 
Jag är Svensk... Anledningen varför jag kan urskilja deras beteende från en normal person är just p.g.a detta. Jag har haft flertal bekanta och varit på G med en syrianbrud. Självklart blev det inte något eftersom det hela var så förvirrat med hennes släktingar och vänner. Även om hon nu var skild hade hon inte gett upp hoppet att än en gång hitta en rik syrian. Eller åtminstone någon rik kille oavsett etnicitet. Jag var för fattig. Det sa ju hon inte, men tecknen på vad hon sökte var klara.
Ja, det är där skon klämmer, du blev nobbad av en suryoyohora Så nu sitter du här som en bitter loser och avreagerar dig på syrianer.

Antagligen kunde du inte kompensera för din brist på pengar med utseende eller något annat. Inte lätt när man har det svårt
“The only good is knowledge and the only evil is ignorance.” ― Socrates | “They say, a man never really knows himself, until his freedom's been taken away. I wonder... how well, do you know yourself?” — Starcraft II: Wings of Liberty
eliasalucard@gmail.com
http://www.last.fm/user/EliasAlucard
Senast redigerad av EliasAlucard 2013-11-05 kl. 10:26.

Kopparbergaren
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard 
Inte det minsta sjukt. iPhone står för iGnorans, och ignorans är en svaghet, som i sin tur leder till den situationen assyrier befinner sig i idag.

Sluta snacka skit och säg som det är: du är besatt av assyrier och du startade en 15,000 tecken wall of bajs om assyrier, om egentligen ganska irrelevanta grejer som stämmer in på vilket folk som helst då det är så generiskt.

Det som gör syrianer till iDioter är utöver iPhonehysterin, att syrianer inte förstår deras egna ursprung. Att vi har smygbögar (finns ju absolut inga svenska smygbögar, eller hur?), att vi vill gifta oss med vårt folk, att våra tjejer är besatta av pengar osv, det är ganska normalt och stämmer in på de flesta folkgrupper, inklusive ditt eget folk.

Din "kritik" är ganska sinnesslö.

Edit:

Haha:

Ja, det är där skon klämmer, du blev nobbad av en suryoyohora Så nu sitter du här som en bitter loser och avreagerar dig på syrianer.

Antagligen kunde du inte kompensera för din brist på pengar med utseende eller något annat. Inte lätt när man har det svårt

Din patetetiska Assyrplåga, Syrianer och assyrier är samma skit! Jämför inte ens Svenskar eller något annat folkslag med ditt eget. Det är dag och natts skillnad mellan hur ni beter er och hur vanligt folk beter sig. Och min "nobb" av den tjejen som tyvärr råkade kalla sig ASSYR faktiskt, visade mig bara hur patetiska hela folkslaget är. Hade hon inte varit assyr hade hon fattat hur världen ser ut när hon gått utanför assyrernas värld.

Macke85
Medlem
Släktuppgörelse i Norrköping idag! Släktuppgörelse? Sånt hade vi i Sverige på 1500 talet.. Känns ju jättefräscht!

Undrar vilket folkslag dessa hedniska barbarer tillhör? Månne det vara de "kristna" syrienarna som åter igen är inblandade i stök och vapenrelaterade våldsdåd?

Det kan det väl ändå inte vara..

Svara på ämne
Topp Dela »