Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-06-26, 22:07
  #25
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Här är en ny förklaring:

https://www.flashback.org/leave.php?...%3DW9yWv5dqSKk
Ingen som har en liknadne video där dom låter olika storlekar av silikonkulor samverka i samma vibratorbord? Vore kul att tex se jorden och månen i rätta skala guppa runt, eller skulle dom börja rotera runt varanda kanske? (As in da rearl world.. )
Citera
2015-01-03, 22:56
  #26
Medlem
Jag som är hopplöst praktisk har svårt att förstå hur partiklar någonsin kan bilda interferensmönster ungefär som vågor. När jag såg klippet nedan, fick jag dock en idé. Är det så att partiklar som rör sig i ett slags vågmönster också kommer att bete sig som en våg eller del av en våg. Som syns på klippet nedan rör sig silikondropparna ungefär som vattenvågorna under dem.

Det lär ju vara så att en ström av elektroner bildar interferensmönster om de går i en stråle genom 2 spalter. Beror det i så fall på att de inte bara rör sig rakt framåt utan också lite sidorna alternativt upp och ner?

Kan någon räta ut frågetecknen och så att säga göra en bild av vad det är som händer med partiklar som bildar interferensmönster?

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Här är en ny förklaring:

https://www.flashback.org/leave.php?...%3DW9yWv5dqSKk
Citera
2017-02-17, 11:19
  #27
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Kvantmekaniska partiklar är inte vågor, inte heller är de partiklar i den klassiska meningen (dvs. de är aldrig hårda små runda saker som flyger runt). Kvantmekaniska partiklar är kvantmekaniska partiklar, något så annorlunda att våra naiva ideer om klassiska vågor och klassiska partiklar inte funkar, utan som bäst kanske kan ge någon typ av kvalitativ förståelse för olika fall.

.
Varför kan de inte vara vågor som manifesterar sig som partiklar när de läses av mot en skärm när vågen kollapsar under mätningen Är det en spalt , slumpmässigt mönster och två spalter vågfenomen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback