• 1
  • 2
2011-09-22, 18:37
Medlem
Händer absolut ingenting när jag tycker på startknappen på min Acer dator.
Batteriet var nästan urladdat men nu när jag satt in sladden igen tycker jag att det ska fungera. Det fanns dessutom ungefär 7% kvar när jag stängde av den sist.

Vafan?

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-22, 18:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har du testat att ta ut batteriet och bara köra med sladden? Batteriet måste ju inte sitta i när sladden används. Funkar datorn då?
Citera
2011-09-22, 18:44
Kan vara dammpartiklar som fastnat i datorn. Prova att blåsa och pilla bort damm från datorn.
Citera
2011-09-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har du testat att ta ut batteriet och bara köra med sladden? Batteriet måste ju inte sitta i när sladden används. Funkar datorn då?

Shiet ni menar att jag måste öppna upp burken.. Aldrig gjort förut känns som att nåt kan gå snett, men ska pröva nu med en gång...
Citera
2011-09-22, 18:53
Citat:
Ursprungligen postat av Submission11
Shiet ni menar att jag måste öppna upp burken.. Aldrig gjort förut känns som att nåt kan gå snett, men ska pröva nu med en gång...
Nej, jag menar inte att du ska öppna upp burken! Pilla bort damm nfrån baksida av datorn vid gallret.
Citera
2011-09-22, 18:54
Medlem
försökte ta bort batteriet och starta med enbart sladd. Alltså power knappen svarar inte alls på knapptryckning. Fan ska jag göra? Har inget skruvmejsel att öppna med heller.
Citera
2011-09-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Nej, jag menar inte att du ska öppna upp burken! Pilla bort damm nfrån baksida av datorn vid gallret.

Sitter inget damm nånstans. Har blåst runt datorn vid fläkten men still nothing. Känns som att man måste öppna skiten eller gå till en databutik. Vad kan det tänkas kosta??? Pallar fan inte betala egentligen för sån här skit. Känns som att det är ett enkelt problem bara man vet vad man ska göra.
Citera
2011-09-22, 19:02
Medlem
korqs avatar
Moderkortet får inte ström verkar det som, kan vara så att PSU'n är kass eller att det är något skevt med knappen som gör att den inte kopplar.
Hur som helst så rekommenderar jag inte dig att öppna skiten.
Citera
2011-09-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Moderkortet får inte ström verkar det som, kan vara så att PSU'n är kass eller att det är något skevt med knappen som gör att den inte kopplar.
Hur som helst så rekommenderar jag inte dig att öppna skiten.

Faaaaaan va irriterande och nu måste ja gå till nån databutiksfitta som ska ha 1000 kr för dethär besväret...........
Citera
2011-09-22, 19:05
Citat:
Sitter inget damm nånstans. Har blåst runt datorn vid fläkten men still nothing. Känns som att man måste öppna skiten eller gå till en databutik. Vad kan det tänkas kosta??? Pallar fan inte betala egentligen för sån här skit. Känns som att det är ett enkelt problem bara man vet vad man ska göra.
Ja, en felsökning är tyvärr inte billig...Ok, inget damm -då har jag ingen bra lösning på ditt problem. Blåsa brukar dock inte hjälpa. Nu använder jag tryckluft till min dator... Gallren underintill och eventuellt bredvid batteriet är alltså helt dammfria? Om inte: Prova att skrapa bort damm (försiktigt) med en nål vid gallren. Anledningen till att jag tjatar är för att jag fick igång min dator på detta sätt när den la av för något år sedan.
Citera
2011-09-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Ja, en felsökning är tyvärr inte billig...Ok, inget damm -då har jag ingen bra lösning på ditt problem. Blåsa brukar dock inte hjälpa. Nu använder jag tryckluft till min dator... Gallren underintill och eventuellt bredvid batteriet är alltså helt dammfria? Om inte: Prova att skrapa bort damm (försiktigt) med en nål vid gallren. Anledningen till att jag tjatar är för att jag fick igång min dator på detta sätt när den la av för något år sedan.

Asså den har fungerat gallant fram tills att jag gick med den 2 km idag i min väska. Till ett bibliotek där jag använde den, sen hem igen eftersom batteriet började ta slut. Kommer hem, ska starta den, ingenting händer. Lär inte vara dammet, måste vara att nåt inte sitter som det ska. Men vafan jag har bara gått, inte skakat eller hoppat eller sprungit eller något sånt. Är sugen på att skaka den riktigt ordentligt nu så kanske den startar???? Eller dum ide kanske.......
Citera
2011-09-22, 19:22
Citat:
Asså den har fungerat gallant fram tills att jag gick med den 2 km idag i min väska. Till ett bibliotek där jag använde den, sen hem igen eftersom batteriet började ta slut. Kommer hem, ska starta den, ingenting händer. Lär inte vara dammet, måste vara att nåt inte sitter som det ska. Men vafan jag har bara gått, inte skakat eller hoppat eller sprungit eller något sånt. Är sugen på att skaka den riktigt ordentligt nu så kanske den startar???? Eller dum ide kanske.......

Min dator ville inte heller starta när den hade för mycket damm i sig. Datorn funkade också jättebra innan den plötsligt la av. Troligtvis är det som du säger - något annat som är problemet, men det skadar ju inte att kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in