• 1
  • 2
2011-09-22, 13:11
Medlem
aceblacks avatar
Tja. Jag bor i en studentlägenhet i Göteborg, hyresvärden är Bostadsbolaget (Göteborgs stad Bostadsaktiebolag). I alla fall, kravet för att få bo där är såklart att man är student, uppsägningstiden är på två månader eller något sånt tror jag.

Jag undrar bara, om jag hoppar av mina studier nu, hur lång tid tar det för dem innan de upptäcker att jag inte är student längre?

Att hitta en ny lägenhet på bara två månader är rätt svårt, jag söker för fullt men förra gången jag flyttade tog det 6 månader innan jag hittade en lägenhet. Jag hade alltså tänkt hoppa av studierna och börja jobba och tänker försöka bo kvar i smyg typ så länge jag kan tills jag hittar en ny lägenhet. Är det möjligt tror ni? Kollar de verkligen upp varje månad om man fortfarande är student? Jag har bara behövt bevisa det när jag flyttade in och det var för typ ett år sen, nu när jag började plugga igen i höst efter sommaruppehållet så behövde jag inte skicka in några papper eller något.
Citera
2011-09-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Tja. Jag bor i en studentlägenhet i Göteborg, hyresvärden är Bostadsbolaget (Göteborgs stad Bostadsaktiebolag). I alla fall, kravet för att få bo där är såklart att man är student, uppsägningstiden är på två månader eller något sånt tror jag.

Jag undrar bara, om jag hoppar av mina studier nu, hur lång tid tar det för dem innan de upptäcker att jag inte är student längre?

Att hitta en ny lägenhet på bara två månader är rätt svårt, jag söker för fullt men förra gången jag flyttade tog det 6 månader innan jag hittade en lägenhet. Jag hade alltså tänkt hoppa av studierna och börja jobba och tänker försöka bo kvar i smyg typ så länge jag kan tills jag hittar en ny lägenhet. Är det möjligt tror ni? Kollar de verkligen upp varje månad om man fortfarande är student? Jag har bara behövt bevisa det när jag flyttade in och det var för typ ett år sen, nu när jag började plugga igen i höst efter sommaruppehållet så behövde jag inte skicka in några papper eller något.
Jag slutade mina studier i mars förra året, och det dröjde tills idag innan jag fick mitt första "har du avslutat studier samtal". Så jag tror det tar ett tag. Men kan vara annorlunda i göteborg
Citera
2011-09-22, 13:46
Medlem
Jag tror som att det beror lite på hur Bostadsbolaget tänker. Jag har bott i studentlägenhet hos både Poseidon och SGS och SGS var betydligt noggrannare med att jag faktiskt pluggade och tog poäng. Hos Poseidon behövde jag bara skicka in ett intyg en gång per år på att jag var antagen till en utbildning, alltså betydligt enklare att fuska där om man ville. Tror det beror på att Poseidon (och Bostadsbolaget med för den delen) endast har studenter eftersom de måste medan SGS är till för studenter och därför är mer noggranna. Tror därför inte att Bostadsbolaget bryr sig så hårt så länge de kan redovisa i sina papper att du är student.

Jag fick en vanlig hyresrätt som tur var men hade annars tänkt att fortsätta bo i min studentlägenhet genom att fortsätta söka till kurser och visa Poseidon mitt antagningsbesked utan att för den sakens skull ta en enda poäng till. Det fungerar säkert för dig med.
Citera
2011-09-22, 13:59
Medlem
Många får tacka nej till till studier p g a att de inte har någon bostad.
Tycker det är ganska oschysst att göra så här
Citera
2011-09-22, 23:12
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle

Jovisst men jag vill inte sova på soffan hos en kompis... aja det jag hört hittills verkar positivt, jag borde kunna bo kvar kanske till sommaren som max om jag har tur, men jag ska ju såklart försöka fixa "riktigt" bostad tills dess.
Citera
2011-09-22, 23:49
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Jovisst men jag vill inte sova på soffan hos en kompis... aja det jag hört hittills verkar positivt, jag borde kunna bo kvar kanske till sommaren som max om jag har tur, men jag ska ju såklart försöka fixa "riktigt" bostad tills dess.

Till sommaren??
Ta dig i kragen för fan.

Som ovan nämnde, många kan inte ens börja plugga för de inte får tag på bostad.
Citera
2011-09-23, 03:35
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Till sommaren??
Ta dig i kragen för fan.

Eh vadå "ta dig i kragen". Jag kan ju inte flytta innan jag fixat ny lägenhet... och det kan ju ta ett tag...
Citera
2011-09-23, 08:44
Medlem
Om det fungerar som i Stockholm kommer de kolla ht:s poäng i februari. När de då märker att du inte tagit några poäng kommer du få ett brev där de undrar om det stämmer. Sen säger de upp dig i mars, brukar vara tre månader från deras sida, vilket innebär att du kan bo kvar till sista juni.
Citera
2011-09-23, 16:47
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Eh vadå "ta dig i kragen". Jag kan ju inte flytta innan jag fixat ny lägenhet... och det kan ju ta ett tag...

Skönt att lägga ribban på nästan ett år bara!
Men varför ska man anstränga sig.
Citera
2011-09-23, 19:03
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Om det fungerar som i Stockholm kommer de kolla ht:s poäng i februari. När de då märker att du inte tagit några poäng kommer du få ett brev där de undrar om det stämmer. Sen säger de upp dig i mars, brukar vara tre månader från deras sida, vilket innebär att du kan bo kvar till sista juni.

Ok låter bra då behöver jag inte stressa. Pagon60 tycker att jag är en idiot men att fixa ny lägenhet i Göteborg kan ta ett bra tag och det är inte kul att gå omkring med ångest där man är rädd för att bli hemlös. Nu behöver jag inte stressa upp mig i onödan i alla fall. Tack för alla svar.
Citera
2011-09-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle

Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Till sommaren??
Ta dig i kragen för fan.

Vadå, det är inte som att TS inte vill hitta något nytt. Betvivlar starkt att ni hade satt er själva på bar backe.
Citera
2011-09-26, 16:55
Medlem
Enzymes avatar
Kan du inte bara ta någon enkel kvällskurs eller något för att kunna bo kvar? Hur många poäng per termin krävs för att få bo kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in