Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-22, 07:00
  #1
Medlem
Hejhej!
Jag går nu andra året på gymnasiet och vad som ska hända efter detta och nästa skolår är ej klart ännu. Det jag gärna skulle vilja ha hjälp med är lumpen. Hur fungerar det om man skulle börja inom svenskt försvar? Hur söker man(ålder), vad gör man och har man en hyfsad lön(inte särskilt viktigt men man måste iaf kunna leva)?
Jag låter förmodligen som värsta nybörjare och kan ju bero på att jag är det! Har inte hittat några riktigt bra sidor om det här och ber därför er om hjälp. Hoppas ni kan hjälpa mig och ställ hur många frågor som helst för jag har verkligen inte skrivit om allt jag vill veta utan det kommer nog eftersom. Utlands tjänst bland annat.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-22, 07:10
  #2
Medlem
Medicinens avatar
Hej.
Jag vet inte så mycket om det, men titta på deras hemsida. Det finns massor av info om hur det funkar.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Citera
2011-09-22, 07:52
  #3
Medlem
För det första så existerar inte lumpen längre.

Det kallas nu för tiden värnplikten, och om jag inte är helt ute och cyklar nu, om man väljer att gå värnplikten MÅSTE du jobba inom svenska försvarsmakten.

Det finns alla möjliga olika program, så läs på på deras hemsida och titta efter vilket som passar dig bäst.
Citera
2011-09-22, 08:06
  #4
Medlem
pruttmannens avatar
Fick du inte ett brev från försvarsmakten när du fyllde 18?
Där står lite info, sen ginns resten på deras hemsida.

Tror inte det heter värnplikt heller då det är samma sak som lumpen,
har för mig att det heter GMU (Grundläggande Militär Utbildning)
Citera
2011-09-22, 08:06
  #5
Medlem
Pickilurvens avatar
"Lumpen" finns inte kvar längre. Istället gör du en 3 månaders GMU (Grundläggande militär utbildning) för att därefter antingen bli anställd på heltid eller deltid som soldat, eller att skriva kontrakt med hemvärnet. Alternativt skiter i det såklart. För att söka GMU måste du vara svensk medborgare, minst 18 år samt ha minst godkänt i svenska A, matte A, engelska A samt samhällskunskap A. Grundlönen ligger väl på dryga 16.000, men du får ju förmodligen med pengar i praktiken.

Här kan du läsa mer.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobb...mation-om-GMU/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobb...ar-utbildning/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobb...horighetskrav/

Se upp med psykologen bara om du precis har gått ut gymnasiet. Jag sökte och mönstrade i maj men fick åka hem igen relativt snabbt då psykologen hävdade att jag inte hade den "livserfarenhet" som de krävde, dvs att jag inte hade jobbat och rest så mycket. Tro fan det när man inte ens gått ur gymnasiet.
Citera
2011-09-22, 09:42
  #6
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleFresh
För det första så existerar inte lumpen längre.

Det kallas nu för tiden värnplikten, och om jag inte är helt ute och cyklar nu, om man väljer att gå värnplikten MÅSTE du jobba inom svenska försvarsmakten.

Det finns alla möjliga olika program, så läs på på deras hemsida och titta efter vilket som passar dig bäst.
Värnplikten är avskaffad och Lumpen var ett nidord för värnplikten. Ordet blev senare accepterat som ett legitimt ord.

Om du analyserar ordet Värnplikt så inser du nog att det inte kan ha särskilt mycket med jobb att göra. Dessutom är det inga program som du söker till utan tjänster.
Citera
2011-09-22, 09:53
  #7
Medlem
Om du vill gå regimens mångkulturella, svenskfientliga ärenden och vara en av soldaterna som med våldsmnopolets garanti ska upprätthålla det mångkulturella samhällsfiaskot så är det bara att söka GMU. Sedan kan du söka till något förband och kanske göra en amerikanskinspirerad låtsaskrigsinsats i Afghanistan.
Citera
2011-09-22, 11:04
  #8
Medlem
Mjofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Om du vill gå regimens mångkulturella, svenskfientliga ärenden och vara en av soldaterna som med våldsmnopolets garanti ska upprätthålla det mångkulturella samhällsfiaskot så är det bara att söka GMU. Sedan kan du söka till något förband och kanske göra en amerikanskinspirerad låtsaskrigsinsats i Afghanistan.

Om du inte vill ha hit folk, åk iväg och gör lite nytta med dig då?
Citera
2011-09-22, 11:18
  #9
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleFresh
För det första så existerar inte lumpen längre.

Det kallas nu för tiden värnplikten, och om jag inte är helt ute och cyklar nu, om man väljer att gå värnplikten MÅSTE du jobba inom svenska försvarsmakten.

Det finns alla möjliga olika program, så läs på på deras hemsida och titta efter vilket som passar dig bäst.

Hahahaha. Killen med koll har uttalat sig ser jag Varför skriver du om sådant som du uppenbarligen inte har den blekaste aning om?
Citera
2011-09-22, 14:24
  #10
Medlem
Som några sagt innan, GMU är det som gäller.

Tror det är när du är 17 år, så kommer du få ett brev från försvarsmakten. Här har du ett login , följ instruktionerna.

Du kommer att hamna på en webbaserad frågeenkät , där du svarar på frågor om din Hälsa, fysik med mera.
Samt även om du vill görs GMU överhuvudtaget, Nej vid den frågan och du kommer inte behöva (så längei nte SVerige rycker in i krig mot Danmark dagen innan typ)

Dock, blir du kallad till mönstring, så måste du mönstra. Men igen, man blir inte kallad om man säger att man inte vill nuförtiden.
Efter GMU kan du välja att bli yrkessoldat, eller bara ha tagit det som en rolig upplevelse och skita i allt som har med militär att göra, dock är det en bra grej att ha på CV:et.
Citera
2011-09-22, 14:38
  #11
Medlem
Efter du gjort GMU har du även en provanställning på 6 mån, där du kan få kicken, innan du skriver på ett längre kontrakt.
Citera
2011-09-22, 15:12
  #12
Medlem
anz1kts avatar
Du genomför en GMU på 3 månader på valfritt förband (utefter dina resultat på prövningen, även känt som mönstringen). GMU ska vara ungefär likadant utformat på alla förband men givetvis präglas den av förbandets inriktning, man förutsätter liksom att rekryten (du) ska ta anställning på det förband du gör din GMU. Alltså är en GMU på K3 i Karlsborg (jägarförband) tuffare än en GMU på ett vanligt förband.

Om du lyckas klara dig igenom din GMU med godkända betyg blir du erbjuden 6 månaders provanställning vid ditt förband, och denna anställning kan alltså bli fast om du sköter dig (ska inte vara några problem). Du kan även söka anställning på andra förband efter din GMU, men störst sannolikhet är att du får det på ditt GMU-förband.

Du ska få ett brev hem från Försvarsmakten runt din 18årsdag, annars kan du bara gå in på forsvarsmakten.se och klicka dig fram till anmälan för prövning.

Jag har själv gjort min GMU på K3 i Karlsborg i början av 2011, alltså GMU1. Kom gärna med frågor om du undrar mer över själva förfarandet och liknande. Jag REKOMMENDERAR att du gör det!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback