• 1
  • 2
2011-09-23, 22:14
Medlem
Odd Nerdrum, tekniskt sett bättre än alla andra konstnärer genom alla tider. Kommer helt klart bli lika känd som de gamla grekerna, på god väg redan nu.. Helt klart min stora idol

http://4.bp.blogspot.com/-UsoXUla9SH...nningBride.jpg

http://lh4.ggpht.com/_mkijtPoiPQY/Sm...s/nerdrum2.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-TL1ECQMDsN...Y/s1600/i3.JPG
Citera
2011-09-24, 01:19
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
De är stora endast i pengar. Som skapare av konst är de små och ihåliga. De har ridit på en våg som inneburit fullständig kommersialisering av konsten, vilket varit en följd av utvecklingen på de finansiella marknaderna mer än något annat.
Deras namn kommer vara förknippat endast med tom idioti.

Rätta mig gärna men var inte i stort sätt sätt de flesta målningar från till.ex da vinci gjorda på beställning? Även så var inte de flesta stora och omtalade verk av dåtidens största konstnärer beställnings jobb från bland annat kyrkan eller rika personer?
Citera
2011-09-24, 14:40
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Basquiat kommer att stå sig som en av de största från vår tid, om man får räkna med 1980-talet.
Citera
2011-09-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Rätta mig gärna men var inte i stort sätt sätt de flesta målningar från till.ex da vinci gjorda på beställning? Även så var inte de flesta stora och omtalade verk av dåtidens största konstnärer beställnings jobb från bland annat kyrkan eller rika personer?

Jo, så var det i rätt hög utsträckning, men det fanns även utrymme för helt fritt skapande.
Detaljgraden i beställningarna kunde variera stort dessutom vilket gav konstnärerna ganska fria tyglar.
Citera
2011-10-02, 13:50
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Basquiat kommer att stå sig som en av de största från vår tid, om man får räkna med 1980-talet.
Basquiats största tillgång var hans häftiga frippa och creddiga bakgrund. Hans konst var lite graffiti, lite gatupoet, lite popkonst, lite afrikansk folkkonst. Samt en stor dos klubbkille. För mig känns Basquiat som en av dom där konstnärerna man gillar när man är ung och just upptäckt konst. Sedan börjar man upptäcka att det fanns bättre konstnärer som gjort samma sak fast bättre och tidigare.
Citera
2011-10-02, 13:54
Medlem
Douche-chills avatar
För att svara på Ts frågeställning så tror jag att ett stort skäl till frånvaron av giganter inom konsten i dag är att mediabruset är så oändligt mycket större. Dom skarpaste kreatörerna dras kanske inte heller till konstvärlden utan till film och reklamvärlden.
Citera
2011-10-04, 14:40
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Basquiats största tillgång var hans häftiga frippa och creddiga bakgrund. Hans konst var lite graffiti, lite gatupoet, lite popkonst, lite afrikansk folkkonst. Samt en stor dos klubbkille. För mig känns Basquiat som en av dom där konstnärerna man gillar när man är ung och just upptäckt konst. Sedan börjar man upptäcka att det fanns bättre konstnärer som gjort samma sak fast bättre och tidigare.

Jag är varken ung eller har nyligen upptäckt konst.
Eller gillar klotterkonst i allmänhet.
Det är en särskild vitalitet och främst färg- och formkänsla som tilltalar mig med Basquiats bilder.
Fastän hans bilder ser ut som löst hopplock så sitter allt som en smäck, inte en grej som inte passar in.
Som med riktigt bra musik.
I tv-filmen om B. som visades nyligen sa nån att det ser ut ungefär som Miles Davis spelar, jag tycker det stämmer rätt bra.
Får inte alls samma känsla av Miles' egna bilder, han kluddade ju lite också vid sidan om spelandet.
Kandinsky, Picasso, Wifredo Lam, Dubuffet är andra associationer jag får av att se Basquiat.
Instinktiva målare allihop.
Det mesta av mer utstuderad konst som bygger på intellektuella konstruktioner och som konstkritiker kan spekulera över i spaltkilometrar roar mig inte, jo för ögonblicket ibland, men det är sällsynt att det griper tag.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2011-10-04 kl. 14:43.
Citera
2011-10-04, 17:10
Medlem
EugeneHutzs avatar
Pengarna för en ung konstnärligt begåvad människa ligger väl kanske i andra områden än att måla tavlor och skapa "konst". Dem talangerna finns i dag till exempel inom underhållningsindustrin, tjänar bra med pengar men får lite om något personligt erkännande.

Var du begåvad på 1600-talet fick du pengar från kyrkan för att måla jesus. Idag får du kontorsplats på EA-games.
Citera
2011-10-06, 01:16
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag är varken ung eller har nyligen upptäckt konst.
Eller gillar klotterkonst i allmänhet.
Det är en särskild vitalitet och främst färg- och formkänsla som tilltalar mig med Basquiats bilder.
Fastän hans bilder ser ut som löst hopplock så sitter allt som en smäck, inte en grej som inte passar in.
Som med riktigt bra musik.
I tv-filmen om B. som visades nyligen sa nån att det ser ut ungefär som Miles Davis spelar, jag tycker det stämmer rätt bra.
Får inte alls samma känsla av Miles' egna bilder, han kluddade ju lite också vid sidan om spelandet.
Kandinsky, Picasso, Wifredo Lam, Dubuffet är andra associationer jag får av att se Basquiat.
Instinktiva målare allihop.
Det mesta av mer utstuderad konst som bygger på intellektuella konstruktioner och som konstkritiker kan spekulera över i spaltkilometrar roar mig inte, jo för ögonblicket ibland, men det är sällsynt att det griper tag.
Min kommentar angående Basquiat-fansens eventuellt låga ålder var inte en anspelning på din ålder eller om dig över huvud taget. Visst, jag säger inte att han var en bluff eller något sådant. Han var otroligt talangfull, men det finns så många med liknande stil som har kommit så mycket längre, som inte har samma stjärnstatus som han har. Därför tror jag att en del av folks fascination för honom är (förutom hans creddiga persona, dejtandet med Madonna och heroinet) det ouppfyllda löfte han var om han inte hade knarkat ihjäl sig.

Att säga att "Basquiat kommer att stå sig som en av de största från vår tid, om man får räkna med 1980-talet." håller jag ej med om.
Senast redigerad av Douche-chill 2011-10-06 kl. 01:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in