Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
En mollskala är ju samma toner som en durskala, fast med en annan grundton.
Tex G#moll är ju tonikapararell till Bdur eftersom båda innehåller 5 korsförtecken = samma toner i skalan.
(B C# D# E F# G# A#)
Bdur som treklang innehåller ju tonerna: F# - B - C#, som alla är toner som ingår i både Bdur och G#moll.
När man därefter ska bygga upp G#moll som treklang blir det tonerna: D# - G# - B, även de tonerna ingår i skalan.
Enkel moll känns logiskt att det är uppbyggt av durskalor :]
Tack.
Kollade lite mer på det. men visst stämmer det att man använder durskalan för att plocka ut ackord och gäller det alla ackord? Jag såg att det gick även med mollskalan, men då fungerar ju inte "formlerna" man använder. Om jag tar A-mollskalan, så får jag ju fram Am genom att ta 1,3 och 5, men med durskalan tar jag ju 1, b3, 5.
Edit: Eller vänta, nu tänker jag fel tror jag. Det går ju ta ut alla ackord utan skalor om man vet vilka toner det ska vara och om man förstår intervall. Men det underlättar väl med durskalan om man vill använda "formler" för olika ackord?
Sen har jag funderat på det här med att skriva låtar och göra chord progressions. Då är det ju lämpligt att köra en viss tonart, där man då har vissa ackord. I C-dur är det ju t.ex. C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim som passar ihop. Men C-dur och A-moll kan väl inte vara samma tonart, utan A-moll måste väl ha andra ackord som passar ihop? Hoppas du förstår vad jag menar