• 1
  • 2
2011-09-21, 12:34
Medlem
Tja.

Har börjat läsa lite musikteori, och spelar även gitarr.

Jag har börjat lära mig om ackordkonstruktion. Det jag nu undrar är om alla ackord bygger på durskalan. Det verkar nästan så, men jag hittar verkligen ingen bra förklaring på det där.

Känns ju som det finns massor av skalor, men varför är durskalan så speciell och viktig?
Citera
2011-09-21, 12:38
Medlem
Vadå? Menar du att mollackord bygger på durskalan?
Citera
2011-09-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vadå? Menar du att mollackord bygger på durskalan?

Ja, det gör dem väl? Jag tror inte att alla toner i ett mollackord behöver vara toner i skalan, men man använder ju i alla fall durskalan för att hitta mollackord.

Det jag undrar är om alla ackord bygger på durskalan!
Senast redigerad av OCB-Filtret 2011-09-21 kl. 12:42.
Citera
2011-09-21, 12:41
Medlem
Squeaikers avatar
Musikteori är ett ont!

Det är som de flesta andra försök inom skola att göra något kul till något olidligt tråkigt.

Man lär sig genom empirisk kunskap i vissa ämnen och sen kan man om man nödvändigt vill, lära sig teorin sen.

Om du just börjat spela gitarr, njut av det istället.

Spela dina favoritlåtar. Skriv egna låtar baserade på den kunskap du har om ackord. Är du musikalisk så lär du märka om en melodi passar med den ackordföljd du har.
Senast redigerad av Squeaiker 2011-09-21 kl. 12:44.
Citera
2011-09-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squeaiker
Musikteori är ett ont!

Det är som de flesta andra försök inom skola att göra något kul till något olidligt tråkigt.

Man lär sig genom empirisk kunskap i vissa ämnen och sen kan man om man nödvändigt vill, lära sig teorin sen.

Om du just börjat spela gitarr, njuat av det istället.

Spela dina favoritlåtar. Skriv egna låtar baserade på den kunskap du har om ackord. Är du musikalisk så lär du märka om en melodi passar med den ackordföljd du har.

Jag är inte helt ny, men jag tycker teori är roligt, och jag ser den som ett bra hjälpmedel för mig att bli bättre.
Citera
2011-09-21, 12:45
Medlem
Squeaikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Jag är inte helt ny, men jag tycker teori är roligt, och jag ser den som ett bra hjälpmedel för mig att bli bättre.

Aha. Keep it up då =)
Citera
2011-09-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Teori är ett bra hjälpmedel, men bli inte för låst vid den. Jag är lite osäker på vad du faktiskt frågar, men ett fullständigt ackord ska iaf innehålla prim, ters och kvint. Tersen avgör om det är dur eller moll. Sen finns det en mollskala för varje durskala. Tex innehåller a-mollskalan samma toner som c-dur.
Citera
2011-09-21, 13:11
Medlem
glasgowws avatar
En mollskala är ju samma toner som en durskala, fast med en annan grundton.
Tex G#moll är ju tonikapararell till Bdur eftersom båda innehåller 5 korsförtecken = samma toner i skalan.
(B C# D# E F# G# A#)

Bdur som treklang innehåller ju tonerna: F# - B - C#, som alla är toner som ingår i både Bdur och G#moll.
När man därefter ska bygga upp G#moll som treklang blir det tonerna: D# - G# - B, även de tonerna ingår i skalan.

Enkel moll känns logiskt att det är uppbyggt av durskalor :]
Citera
2011-09-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
Tex G#moll är ju tonikapararell till Bdur eftersom båda innehåller 5 korsförtecken = samma toner i skalan.
(B C# D# E F# G# A#)

Bdur som treklang innehåller ju tonerna: F# - B - C#, som alla är toner som ingår i både Bdur och G#moll.
När man därefter ska bygga upp G#moll som treklang blir det tonerna: D# - G# - B, även de tonerna ingår i skalan.

Tack.

Kollade lite mer på det. men visst stämmer det att man använder durskalan för att plocka ut ackord och gäller det alla ackord? Jag såg att det gick även med mollskalan, men då fungerar ju inte "formlerna" man använder. Om jag tar A-mollskalan, så får jag ju fram Am genom att ta 1,3 och 5, men med durskalan tar jag ju 1, b3, 5.

Edit: Eller vänta, nu tänker jag fel tror jag. Det går ju ta ut alla ackord utan skalor om man vet vilka toner det ska vara och om man förstår intervall. Men det underlättar väl med durskalan om man vill använda "formler" för olika ackord?

Sen har jag funderat på det här med att skriva låtar och göra chord progressions. Då är det ju lämpligt att köra en viss tonart, där man då har vissa ackord. I C-dur är det ju t.ex. C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim som passar ihop. Men C-dur och A-moll kan väl inte vara samma tonart, utan A-moll måste väl ha andra ackord som passar ihop? Hoppas du förstår vad jag menar
Senast redigerad av OCB-Filtret 2011-09-21 kl. 14:01.
Citera
2011-09-21, 14:50
Medlem
glasgowws avatar
Vill du veta vilka toner som ingår i ett Amoll känns det onödigt att ens utgå från en skala. Utan tänk då istället A som grundton, sedan en liten ters (3 halva tonsteg) = C, ta stora tersen (4 halva tonsteg) till C = E.
Dvs. A - C - E.

Då behöver du inte veta vilken skala du är i and so on, bara räkna intervallen.

Och jo, Am och Cdur delar ackord då de ingår i samma skala.
Om du vet vilken som är dur, i detta fall är det ju C eftersom Am är tonikaparallelen.

Tänk : Dur, moll, moll, dur, dur, moll, dim.

I Cdur blir det:

C - Dm - Em - F - G - Am - Bdim
Samma ackord kan du använda i Am. (du vet antagligen detta, men för att räkna ut en mollparallel går du tre halva tonsteg nedåt. du kan göra samma sak uppåt för att hitta dur.)

På samma sätt som du tänker dur, moll, moll, dur dur, moll, dim kan du även tänka:
Maj7, moll7, moll7. maj, 7, m7, m7b5

dvs:
Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Bm7b5.

:]
Citera
2011-09-21, 15:01
Medlem
Deometrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
(B C# D# E F# G# A#)

Eller så är dur uppbyggt på moll
Citera
2011-09-21, 15:03
Medlem
glasgowws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deometric
Eller så är dur uppbyggt på moll
tricky one
Citera
  • 1