Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-28, 01:37
  #13
Medlem
JFalkens avatar
hypertrof kardiomyopati
Citera
2012-11-21, 21:50
  #14
Medlem
Googlas avatar
Lite bump utav halv gammal tråd, men kan man kolla om man har "oxhjärta" genom EKG eller om någon lyssnar på hjärtat ?
Citera
2012-11-21, 22:06
  #15
Medlem
IceDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Lite bump utav halv gammal tråd, men kan man kolla om man har "oxhjärta" genom EKG eller om någon lyssnar på hjärtat ?

EKG blodprov och lyssna brukar räcka långt, behövs det utifrån det så brukar även röntgen/ultraljud vara ett alternativ. men aa EKG och lyssna tsm med blodprover brukar räcka långt.

Mvh
__________________
Senast redigerad av IceDog 2012-11-21 kl. 22:40.
Citera
2012-11-21, 22:32
  #16
Medlem
Gwyllyras avatar
Oxhjärta beskriver eg bara en förtjockad hjärtmuskel, kan vara medfött/genetiskt, men också orsakad av tillväxthormon i dopingsyfte. Härtdöden inträffar ofta pga kammararytmi.
Ekg kan ge vägledning om diagnosen men ekokardiografi/ultraljud är diagnostiskt.
Citera
2012-11-22, 00:51
  #17
Medlem
whatnots avatar
Skulle man även kunna få tjockare kammarvägg av att köra ghrp å andra gh frisättande peptider? Blir ju inte de mängder gh som skjuts av byggare, men ändå en tanke..
Citera
2013-11-23, 18:41
  #18
Medlem
Förlåt om jag drar upp en gammal tråd, men jag har som jag skrivit förut till 99% det här, är det någon här som kurar med "oxhjärta"? jag antar att det är vanligare än man tror, men är risken högre att drabbas av tråkiga bieffekter av hjärtat då? Högst troligt låter det som, men jag älskar det jag gör, har tränat stenhårt i 5 år och det är nog inte konstigt att jag har fått det. Frågan är om riskerna är större, jag antar att det jag borde hålla koll på isf är blodtrycket? Men man vet ju att det blir högre på AAS.


MVH
Citera
2013-11-24, 14:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFL
Förlåt om jag drar upp en gammal tråd, men jag har som jag skrivit förut till 99% det här, är det någon här som kurar med "oxhjärta"? jag antar att det är vanligare än man tror, men är risken högre att drabbas av tråkiga bieffekter av hjärtat då? Högst troligt låter det som, men jag älskar det jag gör, har tränat stenhårt i 5 år och det är nog inte konstigt att jag har fått det. Frågan är om riskerna är större, jag antar att det jag borde hålla koll på isf är blodtrycket? Men man vet ju att det blir högre på AAS.


MVH
Känner en snubbe som utvecklade oxhjärta efter ett par års kurande. Är rätt så säker på att han hoppat av grejerna nu, varför vet jag nt men kanske för att vara på den säkra sidan? Intressanta frågor, skulle också gärna vilja få reda på dem.
Citera
2017-08-03, 13:03
  #20
Medlem
snusaren92s avatar
Ska börja med testo kanske något mer men känner mig osäcker då jag faktist har börjat få oxhjärta.
Men jag har endast injicerat amfetamin cocain aldrig doppat mig.
Så är det någon större fara att dopa sig med testo samt kanske nåt annat
Citera
2017-08-04, 13:22
  #21
Medlem
mrsnowmans avatar
Konditionsidrottare på hög nivå som tex skidåkare, löpare mfl får ofta ett förstorat hjärta. Något de kan leva med utan bekymmer så länge det inte går till ytterligheter. Anstränger man hjärtat mycket så kommer det växa.

Det som drabbar de som brukar AAS och tränar på gym är oftast inte i första hand förstorat hjärta utan en förtjockad och förhårdnad i vänstra kammarens vägg. Att påstå att detta beror på AAS är lite felaktigt, man måste se hela bilden. Det absolut vanligaste orsaken till förtjockad vägg och förhårdnad är högt blodtryck under längre tid, inte bruk av AAS. Sen är det väldigt vanligt att de höga blodtrycket i sig beror på AAS, men bara för att tydliggöra lite.

Lägger man upp sin kur "felaktigt" så får man fort högt blodtryck, har man koll på vad man gör går det att klara sig utan att blodtrycket skenar.

Jag har gjort årliga ultraljud av hjärtat för att hålla koll. Har brukat AAS mer eller mindre under 10 års tid, nu sist har jag vart på strax över 2 år. Vid sista kollen syntes att vänstra kammarens vägg blivit "försumbart förtjockad". Något som läkaren tycket jag bör ta på allvar men är ingen allvarligt i nuläget. Om blodtrycket håller sig normalt kan förtjocknaden gå tillbaka.

Ta de lugnt med hjärtat, tänk noga igenom upplägget av kur och gör kontinuerliga undersökningar. kroppen tål mycket och det mesta kan gå att laga, men när det gått för långt är det försent.
Citera
2017-08-04, 20:35
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrStranger
Vill bara få klarhet kring det här med förstorat hjärta.
Tror det var i en gammal bok som heter "Doping" som jag läste att anabola steroider endast binder sig till muskler som är sammankopplade med skelettet. Om detta stämmer så borde orsakerna till förstorad hjärtmuskel vara av indirekta slag, såsom förhöjt blodtryck, frekvent träning, ökad blodmängd för hjärtat att jobba med m.m.

Kan människor som lider av t.ex. högt blodtryck, eller som tränar på elitnivå (utan steroider) också drabbas av oxhjärta?

Kan det vara så att om man doserar steroider högt, så "mättas" de ordinarie receptorerna så att säga, och överskottet binder till mindre trevliga receptorer, bl.a. hjärtat?

Tacksam för svar av någon som är mer insatt i just det här med oxhjärta!

Mvh


Oxhjärta är en gammal myt som dopingjouren har hittat på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback