Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-21, 01:58
  #1
Avstängd
Jag vet det är tidigt men i slutet av november så öppnar dem ju. Vilka är bäst? Den i Lübeck har jag hört talas om, är den värd att besöka? Eller finns det någon i norra tyskland som är bättre? Och vad ska man inte missa att testa?
Citera
2011-09-21, 15:21
  #2
Medlem
Lightnights avatar
Det räcker nog med att du åker till vilken tysk stad som helst om du vill uppleva julmarknad. Själv var jag på julmarknad i Berlin förra året och där fanns det i alla fall 50 olika att välja på.

Om du kan tyska är den här sidan bra: http://www.weihnachtsmarkt-deutschland.de/

Där kan du se vilka marknader som finns i alla olika förbundsländerna.

Det du inte ska missa är Schmalzkuchen.
Citera
2011-10-26, 22:16
  #3
Avstängd
Då kommer jag besöka julmarknaden i Lübeck i slutet av November. Ser jag framemot
Citera
2011-10-28, 22:34
  #4
Medlem
Blir Lubeck här med.Alltid trevligt att gå och småsmutta lite!
Citera
2011-11-03, 16:10
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piltner
Blir Lubeck här med.Alltid trevligt att gå och småsmutta lite!

Apropå det så sade väl Birger att det var värdelöst med tyska julmarknader för att man lika gärna kunde gå full inne på B&W (Coop Forum hette det förr).
Citera
2011-11-06, 23:21
  #6
Medlem
Germanofils avatar
Rekommenderar inte julmarknaden vid Brandenburger Tor i Berlin. Kändes plastig. Hannover har en ganska bra i gamla stan. Har även besökt Giessens julmarknad vilken är över förväntad sett till att staden är ful som fan. Hade riktigt trevligt där, fast det kanske berodde på antalet glüwein med schuss.

I övrigt är det sjysst med feuerzambole (stavning?). Brukar bli fart på kvällen av det.

I matväg diggar jag stekta/grillade champinjoner i fladenbrot. Samt korv i olika former såklart.

EDIT: Om du vill ha en känd klassisk så är ju Nürnberg ett alternativ, men lång resväg från Sverige. Lübeck är nog bästa alternativet i så fall om man ska tro diverse reseskribenter.
__________________
Senast redigerad av Germanofil 2011-11-06 kl. 23:24.
Citera
2011-11-06, 23:28
  #7
Medlem
hamburg2011s avatar
Om ni ska ner till Lubeck så missa inte att ta den stora julmarknaden i Hamburg i samma veva också, ca 45 min bilfärd. Området kring Rathausmarkt och Gänsemarkt är riktigt bra men även den lite mindre i Altona är väl värd ett besök.
Citera
2011-11-07, 22:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamburg2011
Om ni ska ner till Lubeck så missa inte att ta den stora julmarknaden i Hamburg i samma veva också, ca 45 min bilfärd. Området kring Rathausmarkt och Gänsemarkt är riktigt bra men även den lite mindre i Altona är väl värd ett besök.

Ja, Hamburg har väl bland de finaste julmarknaderna, med gemytliga stugor med Glühwein.
Citera
2011-11-13, 09:25
  #9
Medlem
paparazzis avatar
Eftersom jag har råkat befinna mig i Tyskland flera ggr just i december under årens lopp, så har jag besökt julmarknaderna i Berlin, Hamburg, Lübeck och Rostock. Den jag gillar bäst av dessa är definitivt marknaden i centrala Hamburg då den har gemytligast läge och lagom antal bodar.
Citera
2011-11-13, 11:12
  #10
Medlem
Sillsallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
feuerzambole


Feuerzangenbowle.

I södra delen av landet börjar marknaderna första advent. Här i München finns det en i varje hörn, storlek mini till enorm. http://www.tollwood.de/

Rosenheim har en riktigt fin. Har även hört att den i Augsburg ska vara speciell.. Om någon orkar ta sig ner hit naturligtvis
Citera
2011-11-13, 19:01
  #11
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paparazzi
Eftersom jag har råkat befinna mig i Tyskland flera ggr just i december under årens lopp, så har jag besökt julmarknaderna i Berlin, Hamburg, Lübeck och Rostock. Den jag gillar bäst av dessa är definitivt marknaden i centrala Hamburg då den har gemytligast läge och lagom antal bodar.

Fast nu har ju Berlin en himla massa julmarkader, men du kanske menar att du besökt alla?
Citera
2011-11-13, 21:31
  #12
Medlem
paparazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Fast nu har ju Berlin en himla massa julmarkader, men du kanske menar att du besökt alla?

Jag menade alltså julmarknaderna som brukar anordnas på Breitscheidplatz (i västra Berlin) och vid Alexanderplatz (i östra Berlin).
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1662828

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback