Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2011-10-02, 01:07
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Visst finns det spel som fungerar på OSX, men inte i närheten av lika många som till WIN7.
Finns massvis av nya spel som inte är kompatibla med OSX.

Och ska man ändå installera WIN7 på sin MAC, så försvinner ju som hela syftet. För innehållet är ju inget speciellt, är ju operativsystemet man köper & designen.

WIN7 är fortfarande det överlägsna valet för den som är intresserad av spel.


Är du efterbliven nu igen och bajsar från munnen nu igen?
Vad är det för helt irrelevanta och konstiga argument du kommer med. Finns du ens på riktig eller är du säker att du inte trollar?


1. Tappar man syftet med Mac om man installerar WinDOS på den? Är du seriös?
Du vet att man kan ha flera OS på Maccen va, så man kan t.ex ha Ubuntu, OSX och Windows 7 på den, sen bestämma efter varje omstart vilket som ska starta. Att man tappar syftet bara för att installerar Windows stämmer ju inte.

Men jag tror jag vet vad du menar, då du aldrig använt en Mac, aldrig suttit dig framför en eller vet något överhuvudtaget, så drog du en slutsats att man BARA kan ha ett OS på Maccen, så om man skulle installera WinDOS så har man inte OSX kvar, och med andra ord "tappar syftet" med Maccen då det är operativsystemet som man egentligen köper. Varav det inte stämmer.

2. Man kan lätt installera WinDOS på sin dator, efter varje uppstart välja om man vill in och spela eller inte, om man nu skulle det, ja, då startar man upp WinDOS och sen kör man de spel man vill. Sen när man har tröttnat på att spela och vill göra något VETTIGT med datorn, då startar man om till OSX. Är detta ert bästa argument från WinDOS folket? Spel? Är det de ända ni lever på? Spela?

Snacka om att ha blivit våldtagna över att köpa en dator för 10K bara för att kunna spela spel på den.
Vore de inte enklare om ni köpte xbox? ps3? för 3K och sen massa spel för 7K?
Så slipper ni WinDOS och de plastiga burkarna.
2011-10-02, 01:12
  #74
Medlem
ceetee2001s avatar
Tjena!

Det märks att inte många som svarar har erfarenhet om vad som är viktigt när man arbetar med musik på en dator. Är själv professionell musiker och har förhoppningsvis lite råd till dig som är värda att kika närmre på.

Processorn och minnet är viktigt om du kör många mjukvarupluggar såsom mjukvarusynthar och effekter som Native instruments, Arturia etc... Min rekommendation här är att om du kör med många sådana och inte så mycket audiospår så kräver datorn mer prestanda och du bör satsa på att lägga extra pengar på just bra processor och mycket samt snabbt minne.

Min gissning är att du kommer vilja köra Logic på den. Det absolut enklaste sättet att uppdatera, underhålla och köra detta på är att köra på en riktig Mac.
En så kallad hackintosh (Vanlig PC med OSX installerat) är inte alls lika tillförlitlig och du kan aldrig vara säker på att uppdateringar etc till operativet fungerar som dom ska, bland annat i och med att OSX är designat för andra komponenter. Detta orosmoment slipper du med en Mac som OSX är designat för. (Har en bekant som har testat med en "hackintosh". Det rullar på bra så länge du inte skall uppdatera. Då börjar krånglet.)

Min rekommendation är således.
Köp en 13 tums mac istället för en 15 tummare och istället en separat större skärm som du kan koppla på datorn när du sitter hemma och producerar. På så vis sparar du lite pengar. Köp istället den fetaste 13 tummaren du kan ha råd med. Tänk på att minnen kan du lätt uppdatera men processorn är det lite värre med.

Hoppas du fått hjälp av mitt inlägg.
2011-10-02, 02:56
  #75
Medlem
Idiotpods avatar
Personen som skrivit denna lilla text har många goda poänger om MAC vs PC.
http://tweakheadz.com/Mac_vs_Pc_DAWS.htm

"Performance vs. Productivity" bör ni titta på specifikt. : )
2011-10-02, 05:32
  #76
Medlem
Ryttge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Nu är jag varken windows eller mac-fanboy. Men man betalar inte för ett glänsade chassi. Du kanske kan länka till en windows-dator som är oerhört jävla slim (smal) och ändå har en bra prestanda?
Det är det man betalar för när det gäller mac, datorn är smal och det finns inga utblås på undersidan, men vid nedrekanten på skärmen.

Nu råkar jag dock veta att HP har ett par riktigt snygga tunna datorer som är likvärdiga, och i bättre prisklass än vad mac är.

http://campuslife.asus.com/index/425...elopers-forum/

Intel ultrabook laptops säger hej.
2011-10-02, 09:38
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttge92
http://campuslife.asus.com/index/425...elopers-forum/

Intel ultrabook laptops säger hej.

Men alla ultrabooks kommer att komma upp i ungefär samma pris som en Air, varför ska man då välja dem?
2011-10-02, 09:46
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Pajas. Typiskt argument för folk som är anti Mac, att folk enbart köper pga. hur populära de är, och kallar dem för ''märkesdatorer''. De flesta köper nog antagligen en Mac för att OSX ligger år före Windows i allting, och för att slippa all skit du får dras med vid en PC. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en PC-laptop, utan valet av en Macbook var givet för mig, och jag ångrar det inte en sekund. När jag ibland sitter vid den stationära PCn så inser hur sjukt omodernt och krångligt allt känns. Ingenting är synkat, du får pilla med drivrutiner och uppdatering hit och dit, hela tiden hålla koll och fixa med virusprogram, det tar så otroligt mycket längre tid att hitta de saker du vill på en pc än på en Mac, och sedan känns designen av allting så fult och osmidigt.

en pc har absolut ingen underhållningstid om du vet vad fan du gör.
osx är ju bevisat långsammare än w7 så det argumentet håller inte.
Vill du ha något snyggt eller att man är urusel på datorer kan en mac vara ett ok köp
2011-10-02, 09:50
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
Tjena!

Det märks att inte många som svarar har erfarenhet om vad som är viktigt när man arbetar med musik på en dator. Är själv professionell musiker och har förhoppningsvis lite råd till dig som är värda att kika närmre på.

Processorn och minnet är viktigt om du kör många mjukvarupluggar såsom mjukvarusynthar och effekter som Native instruments, Arturia etc... Min rekommendation här är att om du kör med många sådana och inte så mycket audiospår så kräver datorn mer prestanda och du bör satsa på att lägga extra pengar på just bra processor och mycket samt snabbt minne.

Min gissning är att du kommer vilja köra Logic på den. Det absolut enklaste sättet att uppdatera, underhålla och köra detta på är att köra på en riktig Mac.
En så kallad hackintosh (Vanlig PC med OSX installerat) är inte alls lika tillförlitlig och du kan aldrig vara säker på att uppdateringar etc till operativet fungerar som dom ska, bland annat i och med att OSX är designat för andra komponenter. Detta orosmoment slipper du med en Mac som OSX är designat för. (Har en bekant som har testat med en "hackintosh". Det rullar på bra så länge du inte skall uppdatera. Då börjar krånglet.)

Min rekommendation är således.
Köp en 13 tums mac istället för en 15 tummare och istället en separat större skärm som du kan koppla på datorn när du sitter hemma och producerar. På så vis sparar du lite pengar. Köp istället den fetaste 13 tummaren du kan ha råd med. Tänk på att minnen kan du lätt uppdatera men processorn är det lite värre med.

Hoppas du fått hjälp av mitt inlägg.

Det du skriver gör mig förvirrad är att du säger att processorn och ram är bviktigt men endå är mac bättre?
Att det är enkelt att underhålla måste vara det programmet du pratar om och inte datorn i sig?
2011-10-02, 10:33
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blurbs
en pc har absolut ingen underhållningstid om du vet vad fan du gör.

Vilket 8 av 10 inte vet! Alla är faktiskt inte elitister som sitter och kör sin webbläsare i Sandboxie och så jävla avancerade och hardcore att dom klarar sig utan virus-skydd etc
2011-10-02, 14:44
  #81
Medlem
tzjs avatar
Nej nu räcker det. Vi har en Mac vs PC-tråd. Vi behöver inte en till.

Tråd låst.
/mod.
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback