Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-20, 19:19
  #1
Medlem
104procents avatar
Hejsan, jag sitter på en skruttig gammal macbook (den vita) med typ 1 gb ram som har några år på nacken, riktigt sleten jävla burk. Och jag ska spela in lite musik med min mikrofon här hemma, har testat logic men det sög musten ur datorn, tog exakt 8 minuter att starta logic och varje tryck tog ca 30 sekunder att genomföra inne i programmet, så nu undrar jag fall det finns några program till mac som kanske inte är så krävande som Logic? Har inte testat garageband för det är borttaget från datorn märkte jag. TIps tack
Citera
2011-09-21, 10:13
  #2
Medlem
Jag skulle försöka få tag på en äldre version av Logic, förslagsvis den som lanserades samma år som din dator (+/- 1 år). Lär ju fungera ganska bra, beroende på vad du har för krav. Om du har en Applications-CD eller vad man nu fick med Macarna för några år sedan så kan du ju installera Garageband därifrån och se hur det funkar.

Andra DAWs (Digital Audio Workstation ) som finns är t.ex. Cubase, Pro Tools (kräver särskilt ljudkort), Ableton Live och Sonar, men jag har ingen aning om Mac-kompabiliteten. Tänk på att musikproduktion kräver en hel del av datorn och dess ljudkort. Den dagen du har massatusenkronor över så kan du ju köpa en ny Mac och ett externt ljudkort

Edit: Det här är förresten mjukvara och inte hårdvara
__________________
Senast redigerad av Palle94 2011-09-21 kl. 10:19.
Citera
2011-09-22, 17:03
  #3
Medlem
p9s avatar
Det bästa du kan köra, som bevisat ger en örfil på Protools och logic.
Det heter Presonus Studio one!

DAW'en är lättdriven, rakt på sak och får kollegor som kör protools eller logic att tappa hakan på tal om ljudkvalitet!
Presonus hemsida

Men som föregående nämnt, du behöver utan tvekan ett externt ljudkort, och ett par extra diskar.
Vill du behålla din långsamma dator kan du klura på ett firewire ljudkort vilket agerar som ett helt interface. DVS. det är en dator som kalkylerar allt angående din mjukvara på egen hand.
Då kan du köra en modern DAW på vilken gammal G3 maskin som helst!

Ett tips är att behålla ditt Logic studio installerat och använda de strax 100GB biblioteken till studio one DAW'en.
__________________
Senast redigerad av p9 2011-09-22 kl. 17:05.
Citera
2011-09-23, 02:43
  #4
Medlem
du kan ju alltid testa garageband ^^
funkar fint och spela in ljud och mixa lite lätt i det också ^^
alltid värt och prova vetja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback