Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-20, 16:29
  #1
Medlem
se12b7s avatar
Ni som kan detta,vad är det jag har hittat.

Den väger 85kilo ungefär,och är hittad i findland på en åker.


Här har ni en bild på stenen http://i53.tinypic.com/2f07yg4.jpg[/IMG]
Citera
2011-09-20, 17:29
  #2
Medlem
Du kan börja med att testa om den är magnetisk. Är den inte det, är det knappast fråga om en meteorit.

http://www.designchery.com/roadastro/id_sv.htm
Citera
2011-09-20, 18:41
  #3
Medlem
edse1991s avatar
Jag tycker det ser ut som klumpen i grunden består av block (typ tegelstenar) som sen deformerats av någonting.

edit: att den är hittad i findland är ju ganska vitsigt
__________________
Senast redigerad av edse1991 2011-09-20 kl. 18:45.
Citera
2011-09-20, 19:32
  #4
Avstängd
Lontaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edse1991
Jag tycker det ser ut som klumpen i grunden består av block (typ tegelstenar) som sen deformerats av någonting.

edit: att den är hittad i findland är ju ganska vitsigt

Jo dom finner mycket i finnland har jag hört.

OnT: Det ser ut att vara extremt likt murbruk där, låg den mitt i ett öppet fält helt platt på marken eller var det så att den bara stack upp ett par cm? Ser typ ut som en klump hård tjära som någon tappat på en stenmur.
Citera
2011-09-20, 20:36
  #5
Medlem
Jomazis avatar
Formen är minst sagt skum, liknar resultatet av att man hällt en större mängd slagg ifrån en masugn på en stenhög, är "materialet" homogent och framför allt: är det metalliskt? Om du slår på den med en sked, hur låter det? Om den är magnetisk eller inte spelar ingen större roll, det finns metalliska meteoriter som innehåller såpass mycket nickel att de inte kan magnetiseras.
Citera
2011-09-20, 21:56
  #6
Medlem
se12b7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Formen är minst sagt skum, liknar resultatet av att man hällt en större mängd slagg ifrån en masugn på en stenhög, är "materialet" homogent och framför allt: är det metalliskt? Om du slår på den med en sked, hur låter det? Om den är magnetisk eller inte spelar ingen större roll, det finns metalliska meteoriter som innehåller såpass mycket nickel att de inte kan magnetiseras.


Den närmaste masugn ligger 500km bort.
Så att den skulle komma därifrån,är nog inte troligt...

Och när han fann den så låg den på en åker,som vi har i findland ..
Så att nån skulle lagt den där,är ju otroligt.
Citera
2011-09-20, 22:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se12b7

Och när han fann den så låg den på en åker,som vi har i findland ..
Så att nån skulle lagt den där,är ju otroligt.

Så du menar att den inte låg där förra hösten?

Låg den "uppepå" åkern? eller grävde du fram den bit för bit?

Bör inte en sådan bjässe lämna en slags krater?
Citera
2011-09-20, 22:41
  #8
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se12b7
Den närmaste masugn ligger 500km bort.
Så att den skulle komma därifrån,är nog inte troligt...

Och när han fann den så låg den på en åker,som vi har i findland ..
Så att nån skulle lagt den där,är ju otroligt.

En åker som det har odlats någonting på i år? Stenar brukar ju komma upp på vårarna men fanns den där redan då så borde ju någon ha märkt det när de bruka jorden.
Citera
2012-08-13, 03:07
  #9
Medlem
Plutonium91s avatar
Jag och min flickvän var ute och körde när vi plötsligt såg en stor å och ett kraftverk med dammar vars luckor var stängda så att hela den steniga botten var synlig.

Vi bestämde oss för att gå ut och ta lite kort och gå ner och kolla, om det möjligen "finns något kul på botten" då jag reagerade på en sten som var helt olik alla andra.

Då jag läst lite om astrologi hade jag misstankar om att detta kanske kan vara en meteorit då den hade några karaktäristiska drag som,,,,,Tunn svart skorpa/yta som hade blivit bränd, även väldigt slät/len och matt i färgen. "Stenen" är markant tyngre om man jämför med en vanlig sten som jag kommer bifoga bild på ( lite över 100 gram ) men stenen mäter knappa 5 centimeter på längden och runt 2 cm på höjden, Så en vanlig sten är det inte till 100%

Slänger även upp 2 fina bilder till.

Mvh

Sten + Tumstock http://tinypic.com/view.php?pic=2iviekm&s=6

Sten + Våg http://tinypic.com/view.php?pic=33tikvc&s=6
Citera
2012-08-13, 04:34
  #10
Medlem
Plutonium91s avatar
Bild på slipad Meteorit, Sjukt likt ( tycker i alla fall jag ) Vad säger ni ?

http://tinypic.com/view.php?pic=33cm742&s=6
Citera
2012-08-13, 07:32
  #11
Medlem
Ja det håller jag med om skulle nästan kunna tro det var samma.
Men en tegelsten har jag svårt att tro att det är
Citera
2012-08-13, 07:42
  #12
Medlem
Jag måste bara påpeka... att jag sitter och glor på discovery science varje dag i snart en månad. Kollade på nått häromdagen om meteorer och deras priser. Ett kilo kostade ca 150.000 kronor. x85 = 12 mille

Angående bilden så måste jag påpeka att det ser ut som en meteor och är den magnetisk som ovanför påpekar så är det jackpot folk som gräver fram meteorer brukar hitta gram, inte mer än 5-10gram per sten och då är det en "stor" bit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback