• 1
  • 2
2011-09-20, 16:58
Medlem
Gorgeusjessas avatar
fisksoppa
Citera
2011-09-20, 17:11
Medlem
Fasen, köp keldas färiga soppor. Tomatsoppan och thaisoppan är guld!
Citera
2011-09-20, 17:16
Medlem
jajahars avatar
Purjolök/potatissoppa funkar bäst i din situation men jag brukar ta 400 g potatis och lika mycket purjolök. 50/50 alltså. Gör stor sats så att det räcker i några dagar. Som nämnts här så är blomkålspuré (soppa) också gott. Baconet brukar jag strimla och knapersteka och servera som strössel i soppan så det kanske inte är så lämpligt just nu.

Variera förstnämnda med andra soppor men purjo/potatis är det som mättar bäst och det funkar bäst som huvudmål. Du kan ta i princip vilket sopprecept som helst och mixa till önskad konsistens.

Äggröra brukar också slinka ner. Servera gärna med salsasås.
Citera
2011-09-20, 19:47
Medlem
christerys avatar
cambells eller vad dom nu heter har ju lite burkar. Jag brukar ju fippla i lite stekta champisar i tex champinjonsoppan men du får väl prova dig fram. Om man nu inte ids slava i köket. Jag kör dom på jobbet eller i stugan ibland. Har jag ledigt eller lunch så ska jag inte stå och slava...

Fanns eller kanske finns en påse med nåt kinensiskt namn. Tunna nudlar, lite grönsaker - men smaken.... Mmmm. Nu hade jag ju lite korv och grejjor i min så jag använder påsarna mera som snabba soppbaser. Såg lite ut som mexikana men med dom tunnaste nudlar jag i alla fall sett.

Du får väl prova dig fram, laga lite själv. Köp en mixerstav och börja frossa. Spenatsoppa, nässelsoppa (fel årstid, men har du frysta så duger dom) osv. Pottis&purjo är kanon. Låter man den stå ett tag så är den som tapetklister. Gott.
Citera
2011-09-20, 21:19
Medlem
Litanias avatar
Jag har närt mig på en potatissoppa med smak av citron och timjan den senaste veckan. Den är fruktansvärt god, och väldigt mättande. Potatisen kokar man i grädde 12-13 min och sedan tillsätter man buljong, citron och citronskal. Här är receptet
http://taffel.se/recept/potatissoppa...ron-och-timjan
Citera
2011-09-21, 00:36
Medlem
bobovikings avatar
Spenatsoppa är gott och mättande!
Citera
2011-09-21, 22:21
Medlem
Lys avatar
Här ska du få recept på en matig soppa:

Blötlägg vita bönor över natten, vanliga vita bönor eller extra stora. Salta inte i blötläggningsvattnet! Koka sen bönorna, ca en timme för små bönor och en och en halv till två timmar för extra stora. Skumma av och ha i en skvätt olja i kokvattnet så de inte kokar över.

Finhacka sedan en till tre gula lökar beroende på deras storlek.
Fräs löken i olivolja eller jordnötsolja på rätt stark värme. Låt löken bli brynt, brun i kanterna, men inte bränd. Hetta upp en skvätt olja i en kastrull och fräs ( inte för stark värme ) några dl tomatpuré i oljan ca fem minuter, rör om noga. Blanda sen den brynta löken och tomatpurén med de kokta bönorna. Häll på lagom mängd kokat vatten. Salta och krydda rätt rejält med paprikapulver. Häll i en burk krossade tomater. Mutti är de bästa krosstomaterna, men andra märken funkar också. Mixa sedan tills allt blir puréartat. Gott att äta med lite finstrimlad habanero eller annan färsk chilipeppar samt lite pressad lime eller citron, samt liten gnutta flingsalt.

Soppan ska bli rätt orangeröd i färgen. Är den inte det, fräs upp mer tomatpuré och blanda eventuellt i mer tomatkross eller färska tomater. Man kan också koka och puréa morot och ha i.

Har du ingen mixerstav kan du mosa ihop den med en gammeldags potatisstöt, pressa genom purépress eller köra i mosvagga för äppelmos. Soppan ska bli mosig, puréaktig och ganska grov i konsistensen. Den är mättande och god, jag kom på den i helgen och har lagat ett par gånger som dess. Receptet är flexibelt och du kan lägga till valfria grönsaker eller rotfrukter du gillar.
Senast redigerad av Ly 2011-09-21 kl. 22:31.
Citera
2011-09-30, 12:08
Medlem
Knights avatar
Vill du bara ha nått som mättar lite snabbt så köp en sådan däringa bantnings shake. Vet inte hur de smakar, men de ska väl vara itället för en hel måltid om jag fattat reklamen rätt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in