2011-09-19, 18:14
Medlem
förhoppningsvis rätt forum, annars om mod vill flytta det vore jag tacksam.

Det är en dell laptop inspirion 15r

vid uppstart så slår datorn av, det låter som hårddisk eller nåt går upp i varv och sedan slås datorn av. Men ifall jag väntar ett tag (låter den vara en halvtimme eller så) kommer jag fram till att han frågar mig om jag vill kontrollera diskarna, om jag avbyter här startar datorn upp och fungerar. Har haft den gående flera dagar i sträck för inte orkat ta tag i det utan problem, datorn funkar precis som vanligt. Dock gjorde jag en kontroll av disk och fick meddelande att det fanns något fel och rekomenderades att kryssa i reparera, men schemalägger då reparering vid uppstart och detta funkar inte då datorn slår av om jag inte avbryter diskkontrollen.

ev tankt att öppna datorn och kika ifall ingenting sitter löst eller nåt.

några råd, någon som vart med om nåt liknande?
Citera
2011-09-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themop
förhoppningsvis rätt forum, annars om mod vill flytta det vore jag tacksam.

Det är en dell laptop inspirion 15r

vid uppstart så slår datorn av, det låter som hårddisk eller nåt går upp i varv och sedan slås datorn av. Men ifall jag väntar ett tag (låter den vara en halvtimme eller så) kommer jag fram till att han frågar mig om jag vill kontrollera diskarna, om jag avbyter här startar datorn upp och fungerar. Har haft den gående flera dagar i sträck för inte orkat ta tag i det utan problem, datorn funkar precis som vanligt. Dock gjorde jag en kontroll av disk och fick meddelande att det fanns något fel och rekomenderades att kryssa i reparera, men schemalägger då reparering vid uppstart och detta funkar inte då datorn slår av om jag inte avbryter diskkontrollen.

ev tankt att öppna datorn och kika ifall ingenting sitter löst eller nåt.

några råd, någon som vart med om nåt liknande?

du kan installera tex
http://www.hdtune.com/download.html
http://crystalmark.info/software/Cry...o/index-e.html
och kolla vad du för resultat då

mvh
t
Citera
2011-09-19, 19:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-09-19, 19:21
Medlem
är inte så jättehaj, vad exakt är det jag ska kolla med dessa program. vill du att jag poster tillbaka några resultat?
Citera
2011-09-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themop
är inte så jättehaj, vad exakt är det jag ska kolla med dessa program. vill du att jag poster tillbaka några resultat?

det är program som kollar om där finns några fel på hårddisken och om den ev är på väg att gå sönder

mvh
t
Citera
2011-10-20, 08:40
Medlem
tänkte göra liten update även om ingen bryr sig Efter någon vecka slockna datorn helt, lämna in den, fortfarande garanti kvar så det var ju smidigt, visa sig att båda grafikkort och hårddisk var defekta. Exakt vad som var felet fick jag inte vet, kört två externa 24 tums skärmar frekvent då jag varit för lat att skeppa över info från laptop till stationära och istället börjat köra bara med laptopen. Fick sagt att detta inte skulle vara några problem dock när jag köpte datorn. Kanske var det inte heller det men som amatör undrar man ju hur båda grafikkort och hårddisk går om det inte är sammankopplat på något sätt.

Dell krångla dock inget, dom bytte t.om ut mitt slitna tangentbord samt satte på en ny "front" när ändå var igång så det var väldigt bussigt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in